Jag har köpt ett öppet luftfilter, BBK cold air titanium.
Hur reagerar luftmassemätaren på corvetten, vågar jag montera filterna eller går luftmassemätaren sönder?
En sa att det inte går men andra säger att det går, jag vet inte.
Tacksam för svar
Simon
Öppet luftfilter och luftmassemätaren
-
- Nykomling
Re: Öppet luftfilter och luftmassemätaren
Det fungerar utmärkt med alla på marknaden förekommande cold-air filter, det enda som kan skada luftmassemätaren är om de förbehandlat filter materialet med för mycket olja som då hamnar i luftmassemätare. Skulle det hända går det utmärkt att rengöra den med elektronikrengöring så är den ok igen. Om du är osäker så lägg något mot filtret(på båda sidor om möjligt) som har bra sugförmåga och låt det ligga ett dygn, om det skulle vara ett överflöd av olja så är det borta efter den behandlingen.Simonsvensson skrev:Jag har köpt ett öppet luftfilter, BBK cold air titanium.
Hur reagerar luftmassemätaren på corvetten, vågar jag montera filterna eller går luftmassemätaren sönder?
En sa att det inte går men andra säger att det går, jag vet inte.
Tacksam för svar
Simon
Jag vet inte vilken årsmodell du har men alla cold-air filter ger småryckningar i bilen när man ligger i konstant fart i låg last mellan dragläge/icke dragläge mellan 1500-2000rpm, i 05-07 är det inte så farligt men märkbart, i -08 och framåt är det en annan typ av luftmassemätare som är mycket känsligare vilket gör att det märks mer. Men fortfarande - inget som kan skada något !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
-
- Nykomling
Tack för utförligt svar, det är mycket värt.
Hur gör man för att slippa varningslampan för motorstörning ( felindikerar för för mycket luft ) Byta luftmassemätaren eller programeringssak ?
Man måste justera kalibreringen av luftmassemätaren, många bilar får felkod att den går för lean.A RIDE skrev:Hur gör man för att slippa varningslampan för motorstörning ( felindikerar för för mycket luft ) Byta luftmassemätaren eller programeringssak ?
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm