Öppet luftfilter och luftmassemätaren

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Simonsvensson
Nykomling
Nykomling

Öppet luftfilter och luftmassemätaren

Inlägg av Simonsvensson »

Jag har köpt ett öppet luftfilter, BBK cold air titanium.
Hur reagerar luftmassemätaren på corvetten, vågar jag montera filterna eller går luftmassemätaren sönder?
En sa att det inte går men andra säger att det går, jag vet inte.

Tacksam för svar

Simon
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Öppet luftfilter och luftmassemätaren

Inlägg av vette.se »

Simonsvensson skrev:Jag har köpt ett öppet luftfilter, BBK cold air titanium.
Hur reagerar luftmassemätaren på corvetten, vågar jag montera filterna eller går luftmassemätaren sönder?
En sa att det inte går men andra säger att det går, jag vet inte.

Tacksam för svar

Simon
Det fungerar utmärkt med alla på marknaden förekommande cold-air filter, det enda som kan skada luftmassemätaren är om de förbehandlat filter materialet med för mycket olja som då hamnar i luftmassemätare. Skulle det hända går det utmärkt att rengöra den med elektronikrengöring så är den ok igen. Om du är osäker så lägg något mot filtret(på båda sidor om möjligt) som har bra sugförmåga och låt det ligga ett dygn, om det skulle vara ett överflöd av olja så är det borta efter den behandlingen.

Jag vet inte vilken årsmodell du har men alla cold-air filter ger småryckningar i bilen när man ligger i konstant fart i låg last mellan dragläge/icke dragläge mellan 1500-2000rpm, i 05-07 är det inte så farligt men märkbart, i -08 och framåt är det en annan typ av luftmassemätare som är mycket känsligare vilket gör att det märks mer. Men fortfarande - inget som kan skada något !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Simonsvensson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Simonsvensson »

Tack för utförligt svar, det är mycket värt.
A RIDE
Nykomling
Nykomling

Inlägg av A RIDE »

Hur gör man för att slippa varningslampan för motorstörning ( felindikerar för för mycket luft ) Byta luftmassemätaren eller programeringssak ?
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

A RIDE skrev:Hur gör man för att slippa varningslampan för motorstörning ( felindikerar för för mycket luft ) Byta luftmassemätaren eller programeringssak ?
Man måste justera kalibreringen av luftmassemätaren, många bilar får felkod att den går för lean.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar