Bromsproblem 68:a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Bromsproblem 68:a

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Har problem med att pedalen nästan går i botten innan det tar en del. Fungerade bra i höstas och har inte rört bromsarna i vinter.
Renoverade oken fram förra veckan då ett läckte lite, men det hjälpte inte. Tar fortfarande långt ner, skall prova att lufta alla oken en gång till men tror inte det är problemet , misstänker huvudbromscylindern. Någon som råkat ut för något liknande?

En fråga till. Mitt blinkrelä vill inte vara med när jag blinkar vänster, bara åt höger och då går det väldigt långsamt. (Alla lampor är hela) skall jag byta till ett för bara 2 lampor eller ett för fler än 3 (som sitter där idag, även provat med ett nytt för 3 lampor, hjälpte inte)? Bilen är en 68:a som ju har dubbla bakljus.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bromsproblem 68:a

Inlägg av Ricky »

Spontant så låter det som du har luft i systemet.

Har du luftat bromsarna ordentligt med luftningsflaska eller vacumsug?

Vad det gäller blinkersen, har du samma styrka på glödlampor över allt på bilen?

Du säjer att du har "dubbla baklysen" har du alltså 2st blinkand bakljus på var sida bak?

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Jag skall lufta en gång till men är tveksam till om det är problemet. Kändes stumt då jag luftade fram förra veckan men när jag körde så tog de betydligt längre ner. Vakumanslutningen skall väl inte ha någon betydelse, servot är idag ansluten till stora uttaget på förgasarfoten (Rochester) och övrigt vakum är anslutet till uttaget på insuget.

Har samma glödlampor, ja 68:an har 2 blinkande baklus på varje sida. Den har separata backljus under kofångarna. Blinkersen fungerade också förra året men inte nu.
Thomas Sjöström CCS 901
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Don Tomaso skrev:Vakumanslutningen skall väl inte ha någon betydelse, servot är idag ansluten till stora uttaget på förgasarfoten (Rochester) och övrigt vakum är anslutet till uttaget på insuget.
Det var inte det jag menade med vakum.
Jag undrar om du använder dig av en luftningsflaska eller vakumsug som förhindrar att luft kommer in i systemet under luftningsförfarandet.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Nej, det förstog jag. Nä jag tänkte på vakumanslutningen av bromsservot.
Jag har använt mig av "gravity bleed" slang + flaska, dvs det får rinna lugnt och stilla. Fungerade perfekt med min gamla bil. Vakumsug lär inte fungera då det sugs in luft vid luftnipplarna pga otätt vid gängorna. Skulle helst vilja ha en trycksatt behållare med bromsvätska som ansluts direkt på huvudbromscylindern då är det bara att öppna vid varje hjul och all luft försvinner förhoppningsvis. Svårt att hitta en som har ett lock som passar på våra huvudcylindrar.
Thomas Sjöström CCS 901
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Don Tomaso skrev:Skulle helst vilja ha en trycksatt behållare med bromsvätska som ansluts direkt på huvudbromscylindern då är det bara att öppna vid varje hjul och all luft försvinner förhoppningsvis. Svårt att hitta en som har ett lock som passar på våra huvudcylindrar.
Det var ingen dum ide. :)

Man kan ju själv tillverka en sådan av ett gammalt (eller nytt) lock.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag renoverade min huvudbroms cylinder i vintras då min pedal också som din gick i botten trots ett evigt luftande.

Jag köpte ett renoveringskit för några hundringar av Svempa.
Och nu uppstår samma sak igen :evil:

Min kpl huvudbroms cylinder (made in USA) byttes ut för 6 år sedan och höll inte längre än så.
All min bromsolja åkte in i servot innan jag renoverade nu i vintras.
Nu ser jag att det rinner bromsvätska undertill på huvudbroms cylindern, mot servot.

I mitt fall så ser jag att det kommer massor med mikro små bubblor i höger fram ok, sådet är ingen tvekan att det är nåt fel med cylindern.

Så nu åker hela skiten ut och ersätts med en äkta "Made in China" cylinder som jag fick tag i hos Åbergs VCT Parts under tusenlappen.
Vi får väl se om den funkar bättre än förra.

(Tror inte att det var nåt större fel på Svempas grejor, utan det är nog huvud cylindern som packat ihop, fast jag begriper inte riktigt hur....???)

Jag hackade hål i ett lock och anslöt en liten kompressor till behållarna, men det funkade så där halvbra då packningen tätar uselt mot locket så jag har svårt att få ett bra tryck utan det pyser både här och där.
Det är dessutom stansat fyra små lufthål i locket där det rinner ut både olja + luft.
Men du kan ju testa och se om det går bättre för dig!
Det rann väl lite fortare med trycksatt behållare men det var ingen större sprutt på oljan....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Cylinder brakes pressure bleeder # 88-0309-1 Ecklers katalogen sidan 193.

Tycker ändå det bästa är när nån hjälper till och trycker på pedalen , så man luftar en i taget.

/Christer
/Christer 8)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har speed bleeders (nippel med backventil).
Det här var en grej jag helt glömde bort, de monterades dit för fem år sedan :oops:
http://www.ecklers.com/corvette-brake-c ... -1982.html
Bild

Nåväl det funkade utmärkt (att pumpa själv) med en tunn 5 dm lång slang + slangklämma från speed bleedern till en burk som står på däckets översida.

Det blev bättre med ny huvud cylinder, men den där rätta stunsen fick jag ändå inte.
Jag tror inte att det går att få mycket bättre än vad det är nu.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
moppe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av moppe »

Angående blinkers så kan jag rekomendera att kolla varningsblinkers knappen på ratt stången. den brukar ställa till problem ibland för mig när jag kommit åt den.

Och även jag har samma problem med bromsar där även "proppventilen" slår till och varnar för tryckfall i en av kretsarna (främre). Skall ge mig på huvudbromcylindern när tid finnes. Renoverade främre bromsar förra veckan och tog bilen från Sundsvall till Vemdalen som gav en kuperad resa minst sagt.
Och ja, skidorna var med tvärs över bagage racken! Snyggt.
75:a Corvette
00:a Audi S8
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Har beställt en ny huvudbromscylinder via min lokala speedshop. Blev en Raybestos för drygt 1100:-. Hoppas det hjälper + att jag också funderat på speeedbleeders. Har tänkt göra en total översyn av bromsarna kommande vinter så jag har ingen lust att göra för mycket nu, har renoveringssats för oken bak + stålomspunna slangar liggande. Vill inte byta nu då en del nipplar på bromsrören sitter lite väl hårt så det är risk att jag drar sönder något och har ingen lust att dra nya bromsrör nu, nu är det ju åksäsong. Skruva skall man göra på vintern.

Vaningsblinkerskanappen fungerar utmärkt, då är det bra fart på blinkandet. Skall prova med ett nytt relä först.
Thomas Sjöström CCS 901
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Nu är huvudbromscylindern bytt och systemet luftat, blev betydligt bättre men det kan bli ännu bättre, men det tar vi i vinter. Bytte blinkrelä och det hjälpte. Fick även byta returslangen till servostyrningen då det blev en stor pöl under bilen sist. Nu är det bara däcken som skall bytas ut, sen är det bara att åka.
Thomas Sjöström CCS 901
Skriv svar