Däcktryck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Nesse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2010 11:00
Ort: Vara

Däcktryck

Inlägg av Nesse »

Nån som vet vad man bör ha för lufttryck i däck av de här dimesionerna??

Fram har ja :255/35Z R19
Bak har ja : 305/25Z R20

//Nesse
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av vette.se »

2.1kg fram och bak - lyssna inte på däckfirmorna för de har ingen aning om vad de snackar om. De har alltid i alldeles för mycket luft.

Sök här på forumet, det har skrivits mycket om detta tidigare !
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Stroker383
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 42
Blev medlem: lör feb 19, 2011 15:56
Ort: Småland

Re: Däcktryck

Inlägg av Stroker383 »

vette.se skrev:2.1kg fram och bak - lyssna inte på däckfirmorna för de har ingen aning om vad de snackar om. De har alltid i alldeles för mycket luft.

Sök här på forumet, det har skrivits mycket om detta tidigare !

Däck firmorna jobbar ju med hundra tals bilar varje dag...känns som att 2.1 kg är ganska lite?
Jag är ingen expert men...

Jag fick rådet att pumpa upp bakdäcken till 2.9 kg (original dimension)
C3 1980 med vässad 4 bultad 350,manuell växellåda

http://www.garaget.org/stroker92
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: Däcktryck

Inlägg av 427cobra »

Hade kontakt med Michelin förra våren och dom rekommenderade att använda det lufttryck som GM skriver i manualen för det är testat och funkar bäst.
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Nesse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2010 11:00
Ort: Vara

Re: Däcktryck

Inlägg av Nesse »

Tackar.
Om man kör orginal däck och orginal fälgar så är det säkert bra att följa GM.
Men när man har lågprofil och inte direkt orginalfälgar känns de lite tveksamt, man hör ju alltid att man ska ha ordentligt med luft i såna däck.... och förre ägaren va osäker på vad som var rätt han med....
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Däcktryck

Inlägg av 745 »

Nesse skrev:Tackar.
Om man kör orginal däck och orginal fälgar så är det säkert bra att följa GM.
Men när man har lågprofil och inte direkt orginalfälgar känns de lite tveksamt, man hör ju alltid att man ska ha ordentligt med luft i såna däck.... och förre ägaren va osäker på vad som var rätt han med....
Prova 2,1 om det inte fungerar bra, fyll i mer, vad har du att förlora :?: :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av vette.se »

2.1kg precis som GM specificerat är det som fungerar bäst oavsett fälg/däckstorlek, spelar ingen roll om det är 17" eller 20" på bilen. Du får perfekt slitage över däcksytan och bästa prestanda.

Zr1an med sina stora fälgar och lågprofildäck har också 2.1kg som rekommenderat däckstryck. Håll dig till det som GM provat ut med 1000tals testtimmar.

Ska man vara korrekt så är det rekommenderade trycket 28-34psi (1,93-2.34kg) lite beroende på last och planerad användning.

Kom också ihåg att detta är för kalla däck, har du tex 2,6kg tryck och du kör däcken riktigt varma så kommer den larma för övertryck vilket den gör vid 42psi (ca3kg).

When the TPM system detects pressure above 42 psi the HIGH TIRE PRESSURE warning message is displayed
When the TPM system detects pressure between 5 and 25 psi the LOW TIRE PRESSURE warning message is displayed
When the TPM system detects pressure below 5 psi the FLAT TIRE warning message is displayed.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Däcktryck

Inlägg av Larzzon »

Kör med 235/45-17 och 275/40-18 på 9,5 och 10" fälg, inne på fjärde året på framdäcken (Dunlop Sport 9000) med jämt och fint slitage över hela däcket. Kör med ca 2,6-2,7 :)
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Användarens profilbild
Hans Wijk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: tis aug 23, 2005 8:27
Ort: Asarum, Blekinge

Re: Däcktryck

Inlägg av Hans Wijk »

Kör med 2,4 runt om, funkar bra (med min körning). Med högre lufttryck finns det risk att varningssystemet för högt tryck börjar varna. Provade även att ha Nitrogen i däcken, ska inte vara så känsligt för värme (enligt AGA som säljer gasen). Det var igen skillnad, över 2,4 så blev luftrycket / värmen så hög att varningssystemet började varna.
Tycker att Corvette (GM) har satt ett ganska lågt tryck, men är samtidigt övertygad om att de vet vad de gör :?
OM ni kör "tufft" med för lågt tryck så är risken stor att ni får mittslitage på drivhjulen, oavsett vilken bil ni har. Detta märks tydligast på riktigt breda lågprofils däck !
Mvh
Hasse
_________________
Hans Wijk
C8 Cabriolet
Nisse
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: tor sep 09, 2010 20:35
Ort: Västerås

Re: Däcktryck

Inlägg av Nisse »

Spelar det någon roll om man har EMT däck eller inte?

Jag bytte däck idag och däck firman tyckte att 2.8 bar var lagom för däck som ej var av EMT typ.

Dock så började informations displayen tjata om för högt däcktryck på vägen hem, så bör jag sänka trycket till 2.1 i minna Pirelli PZero?

(Original dim med original fälgar)
275x40 R18
245x45 R17
azer666
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jan 15, 2010 11:34
Ort: Göteborg

Re: Däcktryck

Inlägg av azer666 »

Hade 2.5 i michelin pilot sport däck när jag köpte bilen. Den slirade lätt vid start och gick otroligt obekvämt och spårigt på vägen. Sänkte till 2.1 och det blev som en ny bil med mycket bättre vägegenskaper. Testa dig fram så märker du vilket som känns bäst. Går alltid att återgå :-)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Däcktryck

Inlägg av 745 »

Nisse skrev:Spelar det någon roll om man har EMT däck eller inte?
Ja EMT däcken är så styva att du alltid har dåligt fäste, dålig komfort, spårkänslighet & högt ljud
(precis som med däck med för högt tryck).
När du köper nya däck, prova med olika tryck (det är stor skillnad) tills du hittar det som passar dig.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar