Hej
Är det mycket strul med att bygga om en C6:a till att gå på etanol?
Bränslepump och spridare.
Givetvis en mappning.
Men mer?
Fördelar/Nackdelar?
Effektökning?
Mvh Målaren
Etanolkonvertering ?
- Corvette_fantast
- Nykomling
- Inlägg: 45
- Blev medlem: mån feb 14, 2011 20:41
- Ort: Skånes slätt
Etanolkonvertering ?
C2 -64 / Nuvarande
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED..
Dock inte i denna ordning. Första vetten var 92:an
C3 -69
C4 -92
C5 -98
C5 -01
C5 -02
C6 -06
SÅ NÅGRA HAR MAN HUNNIT MED..

Re: Etanolkonvertering ?
Om du har en originalbil eller bara lätt trimmad med insug/headers etc så räcker originalpumpen, du måste dock hälla i en tillsats vid varje tankning(säljs hos mekonomen mfl) för att pumpen inte ska dö pga brist på smörjning.Corvette_fantast skrev:Hej
Är det mycket strul med att bygga om en C6:a till att gå på etanol?
Bränslepump och spridare.
Givetvis en mappning.
Men mer?
Fördelar/Nackdelar?
Effektökning?
Mvh Målaren
Du behöver större spridare och mappning, sen är det inte mer. Nackdelen är förstås att en tank inte räcker så länge, det går åt ca 30% mer bränsle, effektvinsten är ca 4-6% på en sugmotor.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Etanolkonvertering ?
Passar på att fråga,
Vat tar ni för en etanol mappning med tillbehör, ev spridare osv.
Finns det något sätt att få det felxibelt som tex byte mellan Bf95 och E85 med en predator eller liknande?
Eller krävs det en mappning varje gång?
Mvh Arvid
Vat tar ni för en etanol mappning med tillbehör, ev spridare osv.
Finns det något sätt att få det felxibelt som tex byte mellan Bf95 och E85 med en predator eller liknande?
Eller krävs det en mappning varje gång?
Mvh Arvid
Re: Etanolkonvertering ?
Du behöver ett set spridare tex nån av FAST modeller samt mappning.
Du kan hoppa mellan två mappar om du har en programmeringsutrustning för det, vi använder HPtuners. Predatorn kan nog fungera bra också om du bara ska hoppa mellan två mappar.
Du kan hoppa mellan två mappar om du har en programmeringsutrustning för det, vi använder HPtuners. Predatorn kan nog fungera bra också om du bara ska hoppa mellan två mappar.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Re: Etanolkonvertering ?
Här en artikel från Greg Banish(THE Injector Man), visar att LS3(samma som LS7) spridarna är blsnd det bästa man kan hitta..
http://www.injectordynamics.com/WhosGettingDrilled.pdf
http://www.injectordynamics.com/WhosGettingDrilled.pdf
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final