Jag har bytt avgassystem på min -01 men när man gör kickdown så verkar det som om den inte får tillräckligt med luft igenom.
Måste man byta luftfilter när man bytt avgassystem? Vad för nytt och bättre filter ska jag använda , är det något jag kan byta själv , vad kostar det och var kan jag hitta ett sådant, på Mekonomen ? MVH
Större luftfilter efter byte av avgassystem?
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör nov 22, 2003 13:17
Re: Större luftfilter efter byte av avgassystem?
www.vette.secarlchristensson skrev:vad kostar det och var kan jag hitta ett sådant, på Mekonomen ? MVH
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Tycker det låter lite konstigt detdär med att den inte får igenom tillräckligt med luft, det går ju inte in mer luft i din motor nu! Men den kan möjligt behöva få in luften lite snabbare, men med nytt avgassystem SKA du inte behöva göra nåt åt luftfiltret.
Fast det är klart ett öppet ger ju härligt insugsljud!
Fast det är klart ett öppet ger ju härligt insugsljud!
-69, 502, Coupé
Re: Större luftfilter efter byte av avgassystem?
Med nytt bättre flödande avgassystem är det en god ide att byta till ett bättre luftintag/luftfilter. Tänk på att motorn är en stor luftpump och de olika förbättringarna du gör flyttar 'korken' i systemet till ett annat ställe.carlchristensson skrev:Jag har bytt avgassystem på min -01 men när man gör kickdown så verkar det som om den inte får tillräckligt med luft igenom.
Måste man byta luftfilter när man bytt avgassystem? Vad för nytt och bättre filter ska jag använda , är det något jag kan byta själv , vad kostar det och var kan jag hitta ett sådant, på Mekonomen ? MVH
När du gjort allt det grundläggande 'skruva på' som luftintag, headers och avgassystem så har du gjort allt det enkla som går att göra för att optimera luftflödet. Det luftintag/filter som är enklast att montera är Blackwing och VaraRams Widemouth - båda dessa insug tar luften under huven precis som original insuget. Tillverkarna påstår omkring 15-20hk effektvinst men mer sannolikt är 5-10hk.
Vill man vara lite mer avancerad så är det Vortex eller Vararams insug som är de bästa, båda tar kall luft utanför bilen. Vortex kräver en enklare modifiering av kåpan framför kylaren medans Vararam inte kräver någon modifiering alls. Dessa tillverkare påstår omkring 20-30hk i effektvinst men mer realistiskt är 10-15hk.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se