Missljud

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
johanjovi
Nykomling
Nykomling

Missljud

Inlägg av johanjovi »

Hej! Jag köpte en corvette c6 -05 i mars. Upptäckte nyligen att det är ett litet missljud när jag svänger åt ena hållet men inte det andra. Det är som ett litet "tickande" från hjulen/hjulet. Är det någon som haft liknande problem eller har någon tanke om vad detta kan vara? Tacksam för tips. /Johan
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Missljud

Inlägg av vette.se »

johanjovi skrev:Hej! Jag köpte en corvette c6 -05 i mars. Upptäckte nyligen att det är ett litet missljud när jag svänger åt ena hållet men inte det andra. Det är som ett litet "tickande" från hjulen/hjulet. Är det någon som haft liknande problem eller har någon tanke om vad detta kan vara? Tacksam för tips. /Johan
Det brukar vara centrummuttern på drivaxlarna bak, om du tar av fälgarna bak ser du en stor mutter i centrum av bromsskivan, dessa drogs för löst i vissa produktionsserier. Du behöver en lång hylsa i storlek 33 för att dra åt.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
johanjovi
Nykomling
Nykomling

Inlägg av johanjovi »

Okej, då ska jag kolla det direkt. Tack så jättemycket för svar! /Johan
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Inlägg av jakris »

johanjovi skrev:Hej! Jag köpte en corvette c6 -05 i mars. Upptäckte nyligen att det är ett litet missljud när jag svänger åt ena hållet men inte det andra. Det är som ett litet "tickande" från hjulen/hjulet. Är det någon som haft liknande problem eller har någon tanke om vad detta kan vara? Tacksam för tips. /Johan
Det finns flera orsaker till oljud från "bakvagnen". Ett "knäppande/knarrande" ljud bakifrån som hörs bara när man svänger beror snarare på att lamellskivorna i diffen inte släpper jämnt utan "ryckvis". GM har bytt diffolja till Dexron LS Gear Oil 75W-90 (utan additiv) på senare år för att åstadkomma jämnare "slip".

För löst åtdragen centrummutter bidrar snarare till ett "klonkande" ljud från bakvagnen vid växlande gaspådrag/gassläpp (kan höras ett "klonk" även vid start om man backat först, eller vid rödljus om man saktat in försiktigt innan.

Tyvärr är C6'ans avancerade drivlina inget under av precision, så ofta hjälper det inte nämnvärt att dra åt centrummuttern (LOCTITE 272 + 215Nm). Det sammanlagda spelet i alla splineskopplingar från motor, via transaxel med gummibussningar, pinionspel i diffen, splines & CV's in-/ut-vändigt på drivaxlar ger inget högkvalitetsintryck.
//Janne
Janne
C6 427 2013
johanjovi
Nykomling
Nykomling

Inlägg av johanjovi »

Okej, tackar för alla tips.

Det låter även när man inte gasar, utan det hörs mest när man rullar i låg fart och svänger åt ena hållet. Jag ska kolla centrumbultarna som jag tipsades om, skulle det inte sluta så kanske man behöver lämna in bilen, eller finns det något mer man kan kolla själv?

/Johan
Skriv svar