AC

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Nesse
Nykomling
Nykomling

AC

Inlägg av Nesse »

Har lite fundering kring min AC, igår ville den inte starta längre. Läste på nått engelskt forum där nån hade liknande symtom, trycker man på ac´n lyser lampan 1-2 sek sedan slocknar den.... Hade vid tillfället nått form av remgnissel med tyckte ja. Efter att ja stängt av bilen och startade igen senare gnisslade det klart mindre och ac´n fungerade men idag så var de samma visa. Hörde dock inget gnissel men ac´n ville inte fungera förän ja kom ända hem, väl hemma på parkeringen när ja stod still gick det att få igång den igen.
Är det så att acn behöver servas och fyllas på (hur vet man det?) eller är det något annat fel.
Har för mig det fanns nån viss temperatur där acn inte startar också?? Det blev ju otäckt kallt igen nu ute :( Kan det bero på de??

Mvh Martin
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: AC

Inlägg av Bengt »

Ja det är pga att det kryper ned runt 5 grader. Dessutom kan din tempgivare(till höger nedanför kylaren) ge fel värden o då kan man inte starta AC:n även fast det är varmare. Troligen beror problemen ofta på att det kommer in vatten i kontaktstycket.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

och A/Cn startar inte(ska inte starta) om det är kallare ute än den temperatur du ställt in på AC enheten. Då blinkar det ett par gånger och den stänger av.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

O när man inte kan stänga av den ?
När man trycker för att stänga av o lampan blinkar ett par gånger
men inte fan stängs den av ?
Har jag undrat över de senaste 5 åren :oops:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
azer666
Nykomling
Nykomling

Inlägg av azer666 »

Läste i nåt forum att blinket också kan komma om trycket är dåligt och man inte har tillräckligt med gas. Kan vara en läcka. Så var det på min. Fyllde på genom att provtrycka men gasen försvann igen. Fick byta kompressor.
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

Har man dåligt med köldmedium i ac kretsen så blinkar lampan några gånger sedan slocknar den har jag för mig. :roll:
Fullfart spar tid!
Användarens profilbild
lasse59
Nykomling
Nykomling

Inlägg av lasse59 »

Du behöver nog koppla på ett manometerställ och mäta förångningstrycket
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

Bengt skrev:O när man inte kan stänga av den ?
När man trycker för att stänga av o lampan blinkar ett par gånger
men inte fan stängs den av ?
Har jag undrat över de senaste 5 åren :oops:
Jag har samma symptom på min bil. Vet inte om Corvetter har ett eget liv el liknande. Jag måste høja tempen till samma som ute temp, sen går ac`n att stænga av.
Bara å prøva vilken temp den acepterar :)
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

Jag testade igår att stänga av enbart genom att trycka på ac knappen och det fungerar för mig.Ska kolla vad instruktionsboken säger om ac:n.
Fullfart spar tid!
mc
Nykomling
Nykomling

Inlägg av mc »

AC:n går ej om det är under 4grader ute temp och lampan blinkar när ac drift ej är tillåten (nån manöver i kretsen ligger från) AC knappen stänger av och på ac:n mellan auto och manuell mode föutom i front defrost mode. så står det i boken.
och har man dåligt med gas så ligger ju lågtrycks pressostat i läg från och bryter manöverkretsen och lampan blinkar.
Fullfart spar tid!
Zeb
Rookie
Rookie

Inlägg av Zeb »

mc skrev:AC:n går ej om det är under 4grader ute temp och lampan blinkar när ac drift ej är tillåten (nån manöver i kretsen ligger från) AC knappen stänger av och på ac:n mellan auto och manuell mode föutom i front defrost mode. så står det i boken.
och har man dåligt med gas så ligger ju lågtrycks pressostat i läg från och bryter manöverkretsen och lampan blinkar.

Dær ser man, dock tror jag att gasen/vætskan læckt ut. Fyllde på førra sommarn, men kommer ingen kallluft længre. Tog bara nån månad eller två.
Men ingen lampa som blinkar hær inte, den går på som vanligt.

Dock så gnællde remmen førra året å nu har den slutat. Har dock inte sett om den gått av. Hade tænkt byta den nær jag kommer hem igen.

Finns det annars någon som vet nån bra firma som gør en læcksøkning før inte allt før många riksdaler? I nærheten av Halmstad.
C5 -00
www.hfsk.se ( Oförglömlig upplevelse )
Skriv svar