Service Active Handling system

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Johand82
Nykomling
Nykomling

Service Active Handling system

Inlägg av Johand82 »

Någon som fått detta medelande i sin DIC? Hur löste ni det isåfall?
Användarens profilbild
jakris
Nykomling
Nykomling

Re: Service Active Handling system

Inlägg av jakris »

Johand82 skrev:Någon som fått detta medelande i sin DIC? Hur löste ni det isåfall?
Första gången jag fick "SERVICE ACTIVE HANDLING SYSTEM" på min 07:a (efter en vinter med totalurladdat batteri) krävdes ingrepp med "TECH2". Både ABS och TC hade "dött" men kunde sparkas igång igen genom reset/initiering av systemet (lite Windows-stuk på de här bilarna).

Kan också vara problem med rattvinkelgivarens kontakt (känd svag punkt på C6:or).
Glappkontakt kan orsakas av att man har "telescopic steering" som ändras ofta (tex växlar förare, eller olika körläge och urstegsläge)
Själv har jag satt samma urstegsläge som körläge för att minska påfrestningarna på kontaktstycket.

Har du tur kan det vara så enkelt som att däcktrycken är olika (eller olika slitna däck eller fel dimension på någon axel).

Vid ganska liten tryckskillnad mellan vänster & höger sida fick jag "SERVICE ACTIVE HANDLING SYSTEM" då och då på min 07:a.
Efter ha justerat tills alla hjul visar lika på displayen har jag inte fått någon mer felvarning.

Om någon av hjulsensorerna inte registrerar alla pulser, fås samma felmeddelande, vilket dessutom borde leda till felkoder.

//Janne
Janne
C6 427 2013
Ellghe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ellghe »

Du har inte skrivit vilken årsmodell du har. På 05-orna finns det en kampanj att man skall montera ett plasclips under ratten för att hålla ihop kontakten.//Ellghe
Johand82
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Johand82 »

Ni är helt underbara bägge två!

Sjukt mkt tack för hjälpen!

På tisdag fixar Hedin bil i göteborg detta gratis!
Ellghe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ellghe »

Man blir himal glad av att kunna göra någon så glad som du blev. När jag klickade på länken till din bil såg jag att du har en 05-a. Jag hade också en svart 05-a. Det finns en massa kampanjer på 05-orna så om du får fel så kolla om det finns en kampanj på felet.

Glad Corvettesommar!!
Skriv svar