Hej
Är ny på det här forumet, nu hoppas jag på lite hjälp.
Har hört konstigt ljud bak i bilen, låter som en bromsskiva som slagit sig. Har kontrollera dessa men dom är OK. Ät det vanligt med kardan problem?, tydligen kan även bultar för drivaxel vara lösa vilket medför ljud.
Tillsaken skall nämnas att bakfälgen har fått en smäll och är lite oval. Kan det bli ett lagerljud av fälgen eller är det något annat problem?
Min andra fråga gäller slangen för styrservo den läker olja, finns det något "smidigt" sätt att byta den( sitter taskigt till)?
// Jörgen, en nybliven corvette ägare( c6 -07)
Ovala fälgar samt styrservo
Re: Ovala fälgar samt styrservo
Det finns många orsaker till oljud från drivlinan, som ger sig tillkänna vid olika driftsituationer. Utan noggrannare beskrivning blir det bara gissningar;Jorgen skrev:Har hört konstigt ljud bak i bilen, låter som en bromsskiva som slagit sig. Har kontrollera dessa men dom är OK. Ät det vanligt med kardan problem?, tydligen kan även bultar för drivaxel vara lösa vilket medför ljud.
-Manuell/Automat?
-Hur låter det? (vinande/skrap/klonk/, konstant/intermittent)
-När låter det? (ex. start/jämn fart/acceleration/deceleration, rakt fram/svänger)
Eftersom du nämner;
Drivaxelbult- Kan vara en av orsakerna till "klonk" när man växlar körriktning (fram/back) eller vid rödljusstart efter motorbromsning till stopp.
Åtgärdas genom att dra åt bultarna (34mm hylsa) med 215Nm (muttrarna skall egentligen bytas alt. Loctite för att sitta kvar, men det kan vänta tills man konstaterat om åtdragning ger effekt)
Kardan- Våra bilar har en "transaxel" som består av ett stelt rör mellan koppling/converter och växellåda som innehåller axeln/kardanen. Det har hänt att gummikopplingarna i vardera änden av axeln slits ut vid "aktiv" körning.
//Janne
Janne
C6 427 2013
C6 427 2013