Hej igen alla,
Igår hade jag en fråga om startkablar, men då mitt batteri var helt och totalt dött så valde jag att försöka ladda istället. Dock så verkar det som att det inte vill ta ström. Efter 6t så står laddaren fortfarande på över 6 ampere och det "pyser" ganska högljutt ur det. Gissar att det är nu för syratomt och då jag nyss bytte generator och inte vet hur gamalt batteriet är (minst 3 år) eller vilket märke (bleknade dekaler) kanske det är lika bra att skaffa ett färskt.
Dock så är jag på resande fot (i lilla Karlskrona, där säkert många av er var i lördags) och har ingen teknisk info tillgänglig, men måste ha tag p åett nytt fortast möjligt, så jag tänkte fråga om det finns någon speciell typ/modellbeteckning på batteriet till våra bilar?
Jag har hittat denna info efter lite sökande:
"You need a 75 series battery with at least 525 CCA (cold cranking amps)
I am using an AC Delco 75-6YR, but any 75 size battery that meets or exceeds the spec above will work."
Vet även givetvis att försöka hitta med sidopoler... men behöver jag mer info? (Är lite extra noga eftersom jag måste få ordning på den snabbt. Har typ bar i morgon och fredag på mig.)
Tack igen för all hjälp!
Batteriakuten... till en ´88
Batteriakuten... till en ´88
/Joseph
-
- Corvetteälskare
Re: Batteriakuten... till en ´88
Kolla om du har någon Mekonomen där. Jag köpte för nåt år sedan ett batteri med sidopoler till min på Mekonomen, dom hade det på hyllan men det var i Eskilstuna men det kan vara värt ett försök.Joseph skrev:Hej igen alla,
Igår hade jag en fråga om startkablar, men då mitt batteri var helt och totalt dött så valde jag att försöka ladda istället. Dock så verkar det som att det inte vill ta ström. Efter 6t så står laddaren fortfarande på över 6 ampere och det "pyser" ganska högljutt ur det. Gissar att det är nu för syratomt och då jag nyss bytte generator och inte vet hur gamalt batteriet är (minst 3 år) eller vilket märke (bleknade dekaler) kanske det är lika bra att skaffa ett färskt.
Dock så är jag på resande fot (i lilla Karlskrona, där säkert många av er var i lördags) och har ingen teknisk info tillgänglig, men måste ha tag p åett nytt fortast möjligt, så jag tänkte fråga om det finns någon speciell typ/modellbeteckning på batteriet till våra bilar?
Jag har hittat denna info efter lite sökande:
"You need a 75 series battery with at least 525 CCA (cold cranking amps)
I am using an AC Delco 75-6YR, but any 75 size battery that meets or exceeds the spec above will work."
Vet även givetvis att försöka hitta med sidopoler... men behöver jag mer info? (Är lite extra noga eftersom jag måste få ordning på den snabbt. Har typ bar i morgon och fredag på mig.)
Tack igen för all hjälp!
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Ja, det finns en mekonomen här. Ett par andra ställen också som jag misstänker kan ha. Ville mest vara säker på styrkan och storleken.
/Joseph
-
- Corvetteälskare
Jag har inte haft något problem med mitt batteri från Mekonomen.Joseph skrev:Ja, det finns en mekonomen här. Ett par andra ställen också som jag misstänker kan ha. Ville mest vara säker på styrkan och storleken.
/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Hittade ett på AD bildelar, 60 amp 1600 skr. märke tudor.
Men det var i Kalmar.
Men det var i Kalmar.