byte av toppar och kamaxel
byte av toppar och kamaxel
är det någon som kan rekomendera några bra toppar och kamaxel
till en -72 350 standard. på 200 hk
jag vill komma upp till ca 300 hk med ej för fög tomgång vill ha någorlunda bränsle ekonomi
jag funderar på LT1 kam och musse toppar men har hört att dom kan ha en benägenhet att spricka och dom verkar svåra att få tag på
jag skulle vilja höja compen bl a
till en -72 350 standard. på 200 hk
jag vill komma upp till ca 300 hk med ej för fög tomgång vill ha någorlunda bränsle ekonomi
jag funderar på LT1 kam och musse toppar men har hört att dom kan ha en benägenhet att spricka och dom verkar svåra att få tag på
jag skulle vilja höja compen bl a
Mvh:matte
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Det låter väl som om ett färdigt kit kan vara något?
T.ex. Edelbrock Performer som skall enligt dem ge 310hk med deras insug, toppar, kam och headers (undra bara vilket komp de har vid dynotestet...?)
Huvudsaken är nog iaf att toppar, kam och insug lirar ihop! Plus att headders är aldrig fel
(välj inte för stora bara... 1-5/8" blir bra)
Byte av förgasare är nog inte heller fel. T.ex en 650 vacum...
/ Micke
____________
Stingray -72
T.ex. Edelbrock Performer som skall enligt dem ge 310hk med deras insug, toppar, kam och headers (undra bara vilket komp de har vid dynotestet...?)
Huvudsaken är nog iaf att toppar, kam och insug lirar ihop! Plus att headders är aldrig fel

Byte av förgasare är nog inte heller fel. T.ex en 650 vacum...
/ Micke
____________
Stingray -72
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Edelbrock hittar du på:
http://www.edelbrock.com/automotive/index.html
Men även andra kända märken har likvärdiga kit, t.ex. Holley:
http://www.holley.com
Ett begagnat insug bör du hitta för dryga tusenlappen, men kommer nog inte ändra effekten alltför mycket. Tänk då på att skaffa ett spreadbore insug så att förgasaren passar. (har för mig att våra orginal fuggar är spreadbore!?!)
Men att endast byta insug och toppar kommer inte att nå 300hk.
Jag tror att största effektökning ligger i att byta toppar, kam och headders om du vill nå 300hk. Rätta mig nu någon om jag har fel!
http://www.edelbrock.com/automotive/index.html
Men även andra kända märken har likvärdiga kit, t.ex. Holley:
http://www.holley.com
Ett begagnat insug bör du hitta för dryga tusenlappen, men kommer nog inte ändra effekten alltför mycket. Tänk då på att skaffa ett spreadbore insug så att förgasaren passar. (har för mig att våra orginal fuggar är spreadbore!?!)
Men att endast byta insug och toppar kommer inte att nå 300hk.
Jag tror att största effektökning ligger i att byta toppar, kam och headders om du vill nå 300hk. Rätta mig nu någon om jag har fel!
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
det går ju säkert skarva å svetsa ihop men jag hade satsat på ett nytt system, då kan du ju spara det gamla systemet ihop med grenrör om du vill byta tillbaka nångång i framtiden... men det avgör ju du själv...Matte skrev:okej
om jag nu sätter på headers kan jag använda mitt gamla avgassystem då
eller måste jag byta
mvh Magnus Fredriksson
Hej !
jag tycker att du ska ha ett 2,5 tums system till headers. Rogers Custom och Hansen racing gör nya till bra pris och kan du köpa dem utan främre rören och skaffa flexslang på typ biltema eller Lantmännen maskin (Volvo L 50 lastmaskin passar perfekt på 2,5 tum) mellan kollektor och rör. Jag köpte en färdigbyggd strokermotor till vår 71:a (383) altså ett 350 block med 400 vev plus lite godis. det blev en lättkörd råstark motor som till och med hustrun gillar. Ca 400 hk 1,7 liter/mil blandad körning
kostnad totalt ca 30 lappar
Lycka till
Bosse
jag tycker att du ska ha ett 2,5 tums system till headers. Rogers Custom och Hansen racing gör nya till bra pris och kan du köpa dem utan främre rören och skaffa flexslang på typ biltema eller Lantmännen maskin (Volvo L 50 lastmaskin passar perfekt på 2,5 tum) mellan kollektor och rör. Jag köpte en färdigbyggd strokermotor till vår 71:a (383) altså ett 350 block med 400 vev plus lite godis. det blev en lättkörd råstark motor som till och med hustrun gillar. Ca 400 hk 1,7 liter/mil blandad körning
kostnad totalt ca 30 lappar
Lycka till
Bosse
okej tack
jag har en fråga om en liten sak
jag har chansen att köpa en ny ren 350 på ca 350 hk
men den har en spricka i blocket strax under en topp
på ca 2" men han som har den säger att han kan fixa det
genom att sliparent och borra 3 hål som han gängar och
sätter dit ett 4mm plattjärn med en packning och packningspasta
och använda lite typ motorsvtes liknande inifrån
funkar det ? eller bör jag byta block
jag har en fråga om en liten sak
jag har chansen att köpa en ny ren 350 på ca 350 hk
men den har en spricka i blocket strax under en topp
på ca 2" men han som har den säger att han kan fixa det
genom att sliparent och borra 3 hål som han gängar och
sätter dit ett 4mm plattjärn med en packning och packningspasta
och använda lite typ motorsvtes liknande inifrån
funkar det ? eller bör jag byta block
Mvh:matte
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hmm, och då kan han garantera att sprickan inte fortsätter växa efter det?
Låter lite sådär tycker jag. Däremot om man kan hitta någon som kan svetsa i motorblock (med bra resultat då så klart), så tror jag mer på en sådan lösning.
Låter lite konstigt att nyrenovera ett sprucket block, utan att laga sprickan?
Maskinkostnader är ju mycket högre än ett nytt (begagnat) block...!
Låter lite sådär tycker jag. Däremot om man kan hitta någon som kan svetsa i motorblock (med bra resultat då så klart), så tror jag mer på en sådan lösning.
Låter lite konstigt att nyrenovera ett sprucket block, utan att laga sprickan?
Maskinkostnader är ju mycket högre än ett nytt (begagnat) block...!
tydligen så hade förra ägaren tömt motorn på vatten men det hadde blivit
lite kvar som hadde frysit förra vintern
det är väll så att man behöver öppna blocket om man ska svetsa
men om man borar ett hål i varje ände på sprickan borde den inte fortsätta då eller vad tror du
jag vill nämligen hälst inte öpnna motorn igen
lite kvar som hadde frysit förra vintern
det är väll så att man behöver öppna blocket om man ska svetsa
men om man borar ett hål i varje ände på sprickan borde den inte fortsätta då eller vad tror du
jag vill nämligen hälst inte öpnna motorn igen
Mvh:matte
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Hej Matte!
Ang. din fråga om det går att reparera en spricka i blocket så är det en
tämligen svår operation. Metoden att stoppa sprickor från att gå vidare
är mycket riktigt att borra ett hål i varje ända av sprickan och sedan slipa ur och svetsa. Svetsningen ska göras med uppvärmt block runt 300- 400
grader. Detta för att ej förorsaka krympsprickor runt svetsen när den svalnar. Det innebär att man måste plocka isär motorn och tömma blocket
på innehåll. Därefter rekommenderas att plana blocket och linehona kamaxellagringen.
/ Kvarnis
Ang. din fråga om det går att reparera en spricka i blocket så är det en
tämligen svår operation. Metoden att stoppa sprickor från att gå vidare
är mycket riktigt att borra ett hål i varje ända av sprickan och sedan slipa ur och svetsa. Svetsningen ska göras med uppvärmt block runt 300- 400
grader. Detta för att ej förorsaka krympsprickor runt svetsen när den svalnar. Det innebär att man måste plocka isär motorn och tömma blocket
på innehåll. Därefter rekommenderas att plana blocket och linehona kamaxellagringen.
/ Kvarnis