byte av toppar och kamaxel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

byte av toppar och kamaxel

Inlägg av Matte »

är det någon som kan rekomendera några bra toppar och kamaxel
till en -72 350 standard. på 200 hk
jag vill komma upp till ca 300 hk med ej för fög tomgång vill ha någorlunda bränsle ekonomi

jag funderar på LT1 kam och musse toppar men har hört att dom kan ha en benägenhet att spricka och dom verkar svåra att få tag på
jag skulle vilja höja compen bl a
Mvh:matte
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Det låter väl som om ett färdigt kit kan vara något?
T.ex. Edelbrock Performer som skall enligt dem ge 310hk med deras insug, toppar, kam och headers (undra bara vilket komp de har vid dynotestet...?)
Huvudsaken är nog iaf att toppar, kam och insug lirar ihop! Plus att headders är aldrig fel :) (välj inte för stora bara... 1-5/8" blir bra)
Byte av förgasare är nog inte heller fel. T.ex en 650 vacum...

/ Micke
____________
Stingray -72
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

Inlägg av Matte »

jag har skaffade en fab. ren. org. förgasare i våras så den får duga

och jag vill helst inte sätta på headers

men ett insug kanske inte vore dumt

var fans det kitet

men är helst ute efter bättre beg. delar
Mvh:matte
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Edelbrock hittar du på:
http://www.edelbrock.com/automotive/index.html

Men även andra kända märken har likvärdiga kit, t.ex. Holley:
http://www.holley.com

Ett begagnat insug bör du hitta för dryga tusenlappen, men kommer nog inte ändra effekten alltför mycket. Tänk då på att skaffa ett spreadbore insug så att förgasaren passar. (har för mig att våra orginal fuggar är spreadbore!?!)
Men att endast byta insug och toppar kommer inte att nå 300hk.

Jag tror att största effektökning ligger i att byta toppar, kam och headders om du vill nå 300hk. Rätta mig nu någon om jag har fel!
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

Inlägg av Matte »

okej

om jag nu sätter på headers kan jag använda mitt gamla avgassystem då
eller måste jag byta
Mvh:matte
Användarens profilbild
Fredriksson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 124
Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
Ort: Borås

Inlägg av Fredriksson »

Matte skrev:okej

om jag nu sätter på headers kan jag använda mitt gamla avgassystem då
eller måste jag byta
det går ju säkert skarva å svetsa ihop men jag hade satsat på ett nytt system, då kan du ju spara det gamla systemet ihop med grenrör om du vill byta tillbaka nångång i framtiden... men det avgör ju du själv...

mvh Magnus Fredriksson
Bosse 267
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons nov 05, 2003 23:17
Ort: Götene

Inlägg av Bosse 267 »

Hej !
jag tycker att du ska ha ett 2,5 tums system till headers. Rogers Custom och Hansen racing gör nya till bra pris och kan du köpa dem utan främre rören och skaffa flexslang på typ biltema eller Lantmännen maskin (Volvo L 50 lastmaskin passar perfekt på 2,5 tum) mellan kollektor och rör. Jag köpte en färdigbyggd strokermotor till vår 71:a (383) altså ett 350 block med 400 vev plus lite godis. det blev en lättkörd råstark motor som till och med hustrun gillar. Ca 400 hk 1,7 liter/mil blandad körning
kostnad totalt ca 30 lappar
Lycka till
Bosse
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

Inlägg av Matte »

okej tack

jag har en fråga om en liten sak

jag har chansen att köpa en ny ren 350 på ca 350 hk
men den har en spricka i blocket strax under en topp
på ca 2" men han som har den säger att han kan fixa det
genom att sliparent och borra 3 hål som han gängar och
sätter dit ett 4mm plattjärn med en packning och packningspasta
och använda lite typ motorsvtes liknande inifrån

funkar det ? eller bör jag byta block
Mvh:matte
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Hmm, och då kan han garantera att sprickan inte fortsätter växa efter det?
Låter lite sådär tycker jag. Däremot om man kan hitta någon som kan svetsa i motorblock (med bra resultat då så klart), så tror jag mer på en sådan lösning.
Låter lite konstigt att nyrenovera ett sprucket block, utan att laga sprickan?
Maskinkostnader är ju mycket högre än ett nytt (begagnat) block...!
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

Inlägg av Matte »

tydligen så hade förra ägaren tömt motorn på vatten men det hadde blivit
lite kvar som hadde frysit förra vintern

det är väll så att man behöver öppna blocket om man ska svetsa
men om man borar ett hål i varje ände på sprickan borde den inte fortsätta då eller vad tror du

jag vill nämligen hälst inte öpnna motorn igen
Mvh:matte
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Tja, det kanske funkar som du säger.
Jag kan inte avgöra om det funkar, men gör det de, så är det ju både enkelt, billigt och bra!
Ring å tala med någon firma som håller på med motorrenoveringar.
De borde ju kunna avgöra om det är en bra metod.
Matte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre nov 14, 2003 12:09
Ort: Sala

Inlägg av Matte »

okej

tack då
Mvh:matte
Kvarnis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons nov 19, 2003 22:30

Inlägg av Kvarnis »

Hej Matte!

Ang. din fråga om det går att reparera en spricka i blocket så är det en
tämligen svår operation. Metoden att stoppa sprickor från att gå vidare
är mycket riktigt att borra ett hål i varje ända av sprickan och sedan slipa ur och svetsa. Svetsningen ska göras med uppvärmt block runt 300- 400
grader. Detta för att ej förorsaka krympsprickor runt svetsen när den svalnar. Det innebär att man måste plocka isär motorn och tömma blocket
på innehåll. Därefter rekommenderas att plana blocket och linehona kamaxellagringen.

/ Kvarnis
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ett bättre beggat 350 block e ju inte direkt dyrt..Skulle undvika att köpa ett sprucket block,om jag inte ska använda det som bojsänke :wink: :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar