Hur byter jag bromsoljan??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
sas
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 03, 2006 21:47
Ort: Stockholm

Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av sas »

Hej,
Ska på klubbmästerskapen på lördag och har "glömt" att byta bromsoljan. Har riktigt gammal olja som inte är bytt på 5 år....
Får hem racingolja imorgon men vet inte hur jag ska byta??
Har någon några enkla tips eller steg-för-steg bruxanvisning - är på nivån om jag behöver ta av hjulen eller inte....:)

Kris..................
Vette C5 -98
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av 62an »

5 år? Då är det nog dags...

Att lufta bromsarna är enkelt, speciellt när man gjort det några gånger. Skaffa en luftningssats från biltema. Den består av en liten flaska och en plastslang. Eller gör en själv av en petflaska och en genomskinlig slang. Ska du köra på bana, så rekommenderar jag någon vätska som har lite högre kokpunkt än normalt, Exempelvis Motul RBF600 eller ATE Super Blue.

Ett fiffigt tips: alternera mellan Motul RBF 600 och ATE Super Blue. De har olika färg, och man ser mycket tydligt när den nya bromsvätskan börjar rinna ut genom luftningsnippeln.

1. Hissa gärna upp hela bilen och ställ den på pallbockar. Du kan även lyfta ett hörn i taget.

2. Börja med att suga ur gammal bromsvätska ur bromsvätskebehållaren. Då får du ut ny vätska till oken snabbare.

3. Fyll på med ny bromsvätska till toppen på behållaren.

4. Tag hjälp av en kompis, frugan, barnen eller grannen. Be denne sätta sig på förarplatsen.

5. Börja med det ok som är längst bort från bromsvätskebehållaren, alltså höger bak.

6. Tag bort skyddsgummit från luftningsnippeln på oket.

7. Tag en 10 mm (tror jag) ringnyckel och sätt runt nippeln på oket. Vissa eftermarknadsok har två nipplar. Då måste BÅDA luftas. Oftast inre först, men följ tillverkarens anvisning.

8. Sätt på plastslangen som går till den lilla plastflaskan medans ringnyckeln sitter på nippeln.

9. Be din medhjälpare att trycka ett par gånger på bromspedalen så att han/hon får upp trycket.

10. Håll bromspedalen intryckt. Be din medhjälpare säga "OK" när han trycker stumt på pedalen. Håll trycket kvar på pedalen ända tills luftningsnippen blivit stängd.

11. Öppna luftningsnippeln tills det kommer ut bromsvätska. Du märker nog när pedalen kommit till botten, men be annars din medhjälpare att säga exempelvis "botten" när den nått botten. HÅLL KVAR PEDALEN TILLS LUFTNINGSNIPPELN ÄR STÄNGD IGEN.

12. Stäng luftningsnippeln och be din medhjälpare att pumpa på pedalen en gång så att det återigen är tryck i systemet. Håll trycket kvar på pedalen.

13. Upprepa proceduren tills du får fram ny vätska i oket och när det inte kommer några luftbubblor längre (vilket det inte borde göra om du inte släppt in luft. Var noga med att då och då kolla nivån i bromsvätskebehållaren. Det får inte gå till botten, då den kan dra luft och då får de lufta hela systemet i onödan.

14. Dra åt nippeln (inte för hårt) och sätt tillbaka skyddsploppen i gummi.

15. Upprepa proceduren på det ok som ligger näst längst bort från okert (vänster bak).

16. Upprepa på höger fram.

17. Upprepa på vänster fram.


Glöm inte att kolla nivån i behållaren regelbundet.

Luftningsordningen var annorlunda på 1997-2001 (börja med vänster bak tror jag). I praktiken tror jag inte att det spelar roll, men...
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
sas
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 03, 2006 21:47
Ort: Stockholm

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av sas »

Supertack! :D
Hämtar upp ATE:n i eftermiddag och börjar mecka ikväll.
Frugan är engagerad på pedalen....
Drömmen om Mantorp lever.. :D
Vette C5 -98
sas
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: fre nov 03, 2006 21:47
Ort: Stockholm

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av sas »

Nu är det fixat!!
Gick som smort med frugan på pedalen... :D
Hoppas vi ses i helgen.
Tack igen!
Vette C5 -98
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 189
Blev medlem: sön maj 21, 2006 12:11

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av turbo_kicken »

sas skrev:Supertack! :D
Hämtar upp ATE:n i eftermiddag och börjar mecka ikväll.
Frugan är engagerad på pedalen....
Drömmen om Mantorp lever.. :D
Hallå såg att du byte bromsoljan i din corvette, tänkte höra hur mycket vätska det gick åt? mvh johan
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av Bengt »

Observera att oken luftas i olika ordning beroende på årsmodell...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av Hejdarn »

Det finns också envägsnipplar att köpa (även till Vette antar jag) om man är själv och byter.
Mvh
Thomas
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Hur byter jag bromsoljan??

Inlägg av Ricky »

Nu har jag aldrig bytt bromsvätska på en C5 men väl några gånger på min C3 och jag brukar suga in den nya vätskan i systemet genom att koppla vacumsugen på bromsoken och under resans gång efterfylla i huvudcylindern, dock är jag noga med att det aldrig blir tomt i huvudcylindern sedan man då suger in luft i systemet igen.

På detta sätt får man enkelt och efektivt in den nya vätskan och reducerar pedaltrampandet till endast ett par tramp per OK och operationen är ett "one man job" tills det är dags för de sista trampandet.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar