Hej,
Ska på klubbmästerskapen på lördag och har "glömt" att byta bromsoljan. Har riktigt gammal olja som inte är bytt på 5 år....
Får hem racingolja imorgon men vet inte hur jag ska byta??
Har någon några enkla tips eller steg-för-steg bruxanvisning - är på nivån om jag behöver ta av hjulen eller inte....
Att lufta bromsarna är enkelt, speciellt när man gjort det några gånger. Skaffa en luftningssats från biltema. Den består av en liten flaska och en plastslang. Eller gör en själv av en petflaska och en genomskinlig slang. Ska du köra på bana, så rekommenderar jag någon vätska som har lite högre kokpunkt än normalt, Exempelvis Motul RBF600 eller ATE Super Blue.
Ett fiffigt tips: alternera mellan Motul RBF 600 och ATE Super Blue. De har olika färg, och man ser mycket tydligt när den nya bromsvätskan börjar rinna ut genom luftningsnippeln.
1. Hissa gärna upp hela bilen och ställ den på pallbockar. Du kan även lyfta ett hörn i taget.
2. Börja med att suga ur gammal bromsvätska ur bromsvätskebehållaren. Då får du ut ny vätska till oken snabbare.
3. Fyll på med ny bromsvätska till toppen på behållaren.
4. Tag hjälp av en kompis, frugan, barnen eller grannen. Be denne sätta sig på förarplatsen.
5. Börja med det ok som är längst bort från bromsvätskebehållaren, alltså höger bak.
6. Tag bort skyddsgummit från luftningsnippeln på oket.
7. Tag en 10 mm (tror jag) ringnyckel och sätt runt nippeln på oket. Vissa eftermarknadsok har två nipplar. Då måste BÅDA luftas. Oftast inre först, men följ tillverkarens anvisning.
8. Sätt på plastslangen som går till den lilla plastflaskan medans ringnyckeln sitter på nippeln.
9. Be din medhjälpare att trycka ett par gånger på bromspedalen så att han/hon får upp trycket.
10. Håll bromspedalen intryckt. Be din medhjälpare säga "OK" när han trycker stumt på pedalen. Håll trycket kvar på pedalen ända tills luftningsnippen blivit stängd.
11. Öppna luftningsnippeln tills det kommer ut bromsvätska. Du märker nog när pedalen kommit till botten, men be annars din medhjälpare att säga exempelvis "botten" när den nått botten. HÅLL KVAR PEDALEN TILLS LUFTNINGSNIPPELN ÄR STÄNGD IGEN.
12. Stäng luftningsnippeln och be din medhjälpare att pumpa på pedalen en gång så att det återigen är tryck i systemet. Håll trycket kvar på pedalen.
13. Upprepa proceduren tills du får fram ny vätska i oket och när det inte kommer några luftbubblor längre (vilket det inte borde göra om du inte släppt in luft. Var noga med att då och då kolla nivån i bromsvätskebehållaren. Det får inte gå till botten, då den kan dra luft och då får de lufta hela systemet i onödan.
14. Dra åt nippeln (inte för hårt) och sätt tillbaka skyddsploppen i gummi.
15. Upprepa proceduren på det ok som ligger näst längst bort från okert (vänster bak).
16. Upprepa på höger fram.
17. Upprepa på vänster fram.
Glöm inte att kolla nivån i behållaren regelbundet.
Luftningsordningen var annorlunda på 1997-2001 (börja med vänster bak tror jag). I praktiken tror jag inte att det spelar roll, men...
Nu har jag aldrig bytt bromsvätska på en C5 men väl några gånger på min C3 och jag brukar suga in den nya vätskan i systemet genom att koppla vacumsugen på bromsoken och under resans gång efterfylla i huvudcylindern, dock är jag noga med att det aldrig blir tomt i huvudcylindern sedan man då suger in luft i systemet igen.
På detta sätt får man enkelt och efektivt in den nya vätskan och reducerar pedaltrampandet till endast ett par tramp per OK och operationen är ett "one man job" tills det är dags för de sista trampandet.
//Ricky.
Ricky Berg. 1972 454 convertible. CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se 2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies