vem har den snabbaste c6 och c5 i sverige som är gatreggad?
Moderator: ornet
vem har den snabbaste c6 och c5 i sverige som är gatreggad?
vad tror ni?skulle kanske klubben ha något sådant?tänkte på strippen?kanske vi skall jobba för ett sådan tillställning?klubben alltså?jag kan tänka mej jobba för detta.vi har möjligheter i arvika ev
Re: vem har den snabbaste c6 och c5 i sverige som är gatreg
Bara att starta en tråd och underhålla den.
klasser ? Hur hantera ? Kolla här :
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... -list.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -list.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -only.html
http://forums.corvetteforum.com/perform ... -list.html
the Fast List will have six categories, as time passes and submissions warrant:
(1) Bone-stock on stock tires. Completely stock with no performance changes; must have stock F1 SuperCar tires.
(2) Bone-stock, except just an air intake or modified air-path and drag radial tires or non-stock tires.
(3) Bolt-ons without internal engine mods (e.g. headers, PCM-tune, aftermarket clutch, non-stock rear gears, skinny front tires)
(4) Internal engine mods (e.g. stock displacement 346 with bolt-ons plus heads and/or cam)
(5) Naturally aspirated Non-stock displacement (NA 383, 402, 408, 427, etc)
(6) Power Adders (nitrous, turbo, supercharger)
C5/C5Z06/C6/C6Z06/ZR1
Alla med ovan "klasser".
Alla som lägger in en tid, som ett inlägg, måste visa slippen.
Bara att sätta igång en tråd...
klasser ? Hur hantera ? Kolla här :
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... -list.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -list.html
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... -only.html
http://forums.corvetteforum.com/perform ... -list.html
the Fast List will have six categories, as time passes and submissions warrant:
(1) Bone-stock on stock tires. Completely stock with no performance changes; must have stock F1 SuperCar tires.
(2) Bone-stock, except just an air intake or modified air-path and drag radial tires or non-stock tires.
(3) Bolt-ons without internal engine mods (e.g. headers, PCM-tune, aftermarket clutch, non-stock rear gears, skinny front tires)
(4) Internal engine mods (e.g. stock displacement 346 with bolt-ons plus heads and/or cam)
(5) Naturally aspirated Non-stock displacement (NA 383, 402, 408, 427, etc)
(6) Power Adders (nitrous, turbo, supercharger)
C5/C5Z06/C6/C6Z06/ZR1
Alla med ovan "klasser".
Alla som lägger in en tid, som ett inlägg, måste visa slippen.
Bara att sätta igång en tråd...

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
klart vi måste få till olika klasser i så fall.men finns det intresse för detta??om det finns så skriv detta.så skall jag jobba för att det kan bli av.mvh
KULsven erik skrev:vad tror ni?skulle kanske klubben ha något sådant?tänkte på strippen?kanske vi skall jobba för ett sådan tillställning?klubben alltså?jag kan tänka mej jobba för detta.vi har möjligheter i arvika ev

Hör gärna av dig till:
CCS Racing Dragracing
Gert Jönsson
0411-165 86, +45 40 33 27 61
gertjoensson@clubcorvette.se
ELLER
CCS GLD Racing
Christer Bergström
0586-560 49, 070-525 60 49
christer.bergstrom@clubcorvette.se
Vi tar tacksamt emot förslag & intresseanmälningar om att hjälpa till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
-
- Corvetteälskare
Vi är med, säg bara när 
Dock tror jag inte på Amerikanska upplägget med så många klasser utan mer på tex edps regler. Dragracing handlar om så mycket mer än hur många hästar man har.

Dock tror jag inte på Amerikanska upplägget med så många klasser utan mer på tex edps regler. Dragracing handlar om så mycket mer än hur många hästar man har.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
798hp/1121nm
edps = 95% av corvetterna hamnar i klass 6 ?
http://web.sbf.se/regler/up/13/EDPS_2011.pdf
Med det upplägget misstänker jag att en standard C5:a alltid får pisk av de överladdade bilarna.
(om man nu inte skall kora den sämste föraren också) Hur tänkte du där ?
Visst kan man jämföra en standard C5 med en standard C6Z06 eller C6 med kompressor&dragradial men hur många kommer att visa intresse för det i längden ?
C5/C5Z06/C6/C6Z06/ZR1 har ju alla olika grundförutsättningar.
Vem som helst kan väl lämna in bilen till Rtune o sen köra en låg 10:a, bara att pynta, om än bra, så fixar grabbarna det.
En annan sak att bli klubbens snabbaste standard C5 med runflat. Då kan man slå sig för bröstet ! Vad vill vi göra i CCS ? Arrangemang för bredden eller de redan 5 kända snabbaste bilarna i CCS ? Den listan kan jag nästan skriva här och nu. Samtidigt finns det ju givetvis ett intresse av att vara bäst när man tillhör "toppen". Men under 11sek är ju knappt nåt för vanligt folk - på vanliga arrangemang..
Mitt eget DR intresse handlar om att jag skall bli snabbare o snabbare med det material jag har, bli en bättre förare. O kanske jämföra mig med nån med liknande förutsättningar, i mitt fall t.ex. Kentas vässade Z06 med en LS7:a ? Allt annat är ju ointressant att jämföra med, om än inte ointressant att se o lyssna på !
Kanske vore idé med en 60fot lista ?
Snabbaste 60 fot standard däck C5-C6 & C6Z06-ZR1 o motsvarande med R/dragradial.
Den visar ju ganska direkt vem som gör bra ifrån sig.
Jag har kört 2,04sek på 60 fot med "gamla" standard däck i C5Z06 dimension o utmanar andra att slå det !
Själv skall jag spöa det vid nästa tillfälle !
Med det upplägget misstänker jag att en standard C5:a alltid får pisk av de överladdade bilarna.
(om man nu inte skall kora den sämste föraren också) Hur tänkte du där ?
Visst kan man jämföra en standard C5 med en standard C6Z06 eller C6 med kompressor&dragradial men hur många kommer att visa intresse för det i längden ?
C5/C5Z06/C6/C6Z06/ZR1 har ju alla olika grundförutsättningar.
Vem som helst kan väl lämna in bilen till Rtune o sen köra en låg 10:a, bara att pynta, om än bra, så fixar grabbarna det.
En annan sak att bli klubbens snabbaste standard C5 med runflat. Då kan man slå sig för bröstet ! Vad vill vi göra i CCS ? Arrangemang för bredden eller de redan 5 kända snabbaste bilarna i CCS ? Den listan kan jag nästan skriva här och nu. Samtidigt finns det ju givetvis ett intresse av att vara bäst när man tillhör "toppen". Men under 11sek är ju knappt nåt för vanligt folk - på vanliga arrangemang..
Mitt eget DR intresse handlar om att jag skall bli snabbare o snabbare med det material jag har, bli en bättre förare. O kanske jämföra mig med nån med liknande förutsättningar, i mitt fall t.ex. Kentas vässade Z06 med en LS7:a ? Allt annat är ju ointressant att jämföra med, om än inte ointressant att se o lyssna på !
Kanske vore idé med en 60fot lista ?
Snabbaste 60 fot standard däck C5-C6 & C6Z06-ZR1 o motsvarande med R/dragradial.
Den visar ju ganska direkt vem som gör bra ifrån sig.
Jag har kört 2,04sek på 60 fot med "gamla" standard däck i C5Z06 dimension o utmanar andra att slå det !

Själv skall jag spöa det vid nästa tillfälle !

C5-2000
-
- Corvetteälskare
Har lite svårt att se att någon med en standard bil och med orginal däck kommer köra regelbundet, verkar lite meningslöst.
Dessutom är jag rätt säker på att dom som kommer vara med under dom förutsättningarna kan räknas på en hand.
Det är långt ifrån så lätt som att bara lämna in bilen och sen köra bra tider.
Vad jag vet har tomten kört någon 10:a med i princip orginal bil,
det är en sak att spekulera i hur snabba bilar är-
en helt annan att lyckas med tidlappen.
Dessutom är jag rätt säker på att dom som kommer vara med under dom förutsättningarna kan räknas på en hand.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
Vad händer om man delar in klasser efter vikt/effekt 
För att bilen ska få delta i klass 1-6 får endast en av nedanstående modifieringar, kategori 1-3,
vara ändrad:
1. Plastrutor.
2. Lättad eller borttagen inredning.
3. Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross.
4. Ändrade hjulhus
Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen över till Klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad, eller om registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll ej är
med på tävlingsdagen, deltar bilen alltid i klass 7."
Hur många utav dom snabbaste bilarna hamnar i klass 7 pga ändrade hjulhus för att man breddat/bytt skärmar

"3.8 PricksystemBengt skrev:edps = 95% av corvetterna hamnar i klass 6 ?
För att bilen ska få delta i klass 1-6 får endast en av nedanstående modifieringar, kategori 1-3,
vara ändrad:
1. Plastrutor.
2. Lättad eller borttagen inredning.
3. Karosseridelar i plast eller på annat sätt lättad kaross.
4. Ändrade hjulhus
Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen över till Klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad, eller om registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll ej är
med på tävlingsdagen, deltar bilen alltid i klass 7."
Hur många utav dom snabbaste bilarna hamnar i klass 7 pga ändrade hjulhus för att man breddat/bytt skärmar

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Lars Jakobsson skrev:Har lite svårt att se att någon med en standard bil och med orginal däck kommer köra regelbundet, verkar lite meningslöst.
Jag som aldrig provat dragracing blir ju lite nyfiken på vad det är som gör snabba tider förutom det uppenbara med att vara bäst på att tajma granen? Finns det inte klasser där man tävlar på att vara så konsekvent eller att komma närmast en förutbestämd tid med?
Varför skulle det vara meningslöst att köra bone stock? Det handlar väl mest om hur många som tävlar på samma villkor?
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
Precis allt inverkar på tiden, föraren..däckstryck..värming..chassi inställningar..mm.
Det finns nått som kallas för bracket, tråkigare än biljard.
Den som kör närmast sin bestämda tid vinner, dvs oftast den långsammaste.
Orginal bil med automat låda, hur kan man misslyckas?
När bilen är helt orginal vet du vad du borde köra, visst kan man roa sig med att försöka komma så nära den tiden som möjligt. Men knappast något man kommer göra varje tävling hela sommaren..
Har man därimot gjort förändringar är det en helt annan sak, då är man oftast nyfiken på om det gjort någon nytta vilket man får svart på vitt.
Alternativt tycker man det är kul att jämföra med andra bilar med olika mod.
När det gäller klass 7 eller inte så finns den regeln där i första hand för att förhindra dragsters, dvs extremt breda däck på smal axel. Det många gör med vanliga C6, monterar Z06 skärmar är inte vad den regeln hänvisar till. Dessutom kan du inte köra med bredare slicks även om du kör med Z06 skärmar istället för C6.
Det finns nått som kallas för bracket, tråkigare än biljard.
Den som kör närmast sin bestämda tid vinner, dvs oftast den långsammaste.
Orginal bil med automat låda, hur kan man misslyckas?
När bilen är helt orginal vet du vad du borde köra, visst kan man roa sig med att försöka komma så nära den tiden som möjligt. Men knappast något man kommer göra varje tävling hela sommaren..
Har man därimot gjort förändringar är det en helt annan sak, då är man oftast nyfiken på om det gjort någon nytta vilket man får svart på vitt.
Alternativt tycker man det är kul att jämföra med andra bilar med olika mod.
När det gäller klass 7 eller inte så finns den regeln där i första hand för att förhindra dragsters, dvs extremt breda däck på smal axel. Det många gör med vanliga C6, monterar Z06 skärmar är inte vad den regeln hänvisar till. Dessutom kan du inte köra med bredare slicks även om du kör med Z06 skärmar istället för C6.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
Om du läser den här köranvisningen förstår du hur svårt det ärHejdarn skrev:Jag som aldrig provat dragracing blir ju lite nyfiken på vad det är som gör snabba tider förutom det uppenbara med att vara bäst på att tajma granen? Finns det inte klasser där man tävlar på att vara så konsekvent eller att komma närmast en förutbestämd tid med?
Varför skulle det vara meningslöst att köra bone stock? Det handlar väl mest om hur många som tävlar på samma villkor?
http://forums.corvetteforum.com/c5-z06- ... iques.html
Oavsett om du kör bone stock eller modifierat kan du roa dig med att försöka nå din idealtid
http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
oj vad det blir drag här
.jag skall jobba på detta nu.gld är ju min avd och jag ser att dem redan är på hugget.ska jobba hårt för en rättvis uppdelning.sedan skall jag kolla med arvika flyg hur lång denna stripp är osv.tycker själv att rullande start från 50 km är superbra om man skall se rent prestanda och se skillnaden på olika bilar osv.http://www.GTBOARD.COM jag hör av mej men helt klart kan detta bli kul som kan passa alla plånböcker.

Det låter ju som Bracket är nåt för mig då. Bone stock, automat och långsam.
Jo, lite pyssel är det allt med max drag och traction hela vägen men det måste vara svårt att slå någon som har 150 pållar mer även om det går? Ska det vara kul så behövs nog någon rimligt lika indelning i grupper.

Jo, lite pyssel är det allt med max drag och traction hela vägen men det måste vara svårt att slå någon som har 150 pållar mer även om det går? Ska det vara kul så behövs nog någon rimligt lika indelning i grupper.
Mvh
Thomas
Thomas
Lars Jakobsson skrev:Har lite svårt att se att någon med en standard bil och med orginal däck kommer köra regelbundet, verkar lite meningslöst.
Att kalla en bil med en preppad 412 motor, slicks etc för " i princip original" är väl att ta i!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
-
- Corvetteälskare
Hade faktist ingen aning om att tomten körde med en preppad motor.
Men han kör väl i vilket fall som helst inte med någon överladdning.
Att optimera motorn och sätta på andra däck betraktar jag som i princip orginal.
Hur många av dom som har Corvetter gör inte just dom grejerna på bilen?
Avgas system, luftfilter, insug, tändstift, andra stolar (lättning), ect.
En C6 Z06 med bättre däck bör köra en 10:a vilken dag i veckan som helst, och ja..
jag betraktar det också som orginal.
Vad kallar du det för?
Att optimera motorn och sätta på andra däck betraktar jag som i princip orginal.
En C6 Z06 med bättre däck bör köra en 10:a vilken dag i veckan som helst, och ja..
Vad kallar du det för?
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
Vi är nog många som väntar med spänning på vad du kommer fram till, (påminner om vikt/effekt).sven erik skrev:ska jobba hårt för en rättvis uppdelning.
helt klart kan detta bli kul som kan passa alla plånböcker.
När det gäller ev. spekulationer om tider/effekt m.m. använd http://www.race-cars.net/calculators/et_calculator.html.
Men kom ihåg, för att nå dessa tider gäller att man gör den perfekta repan (och det är inte lätt).
Ha det bra

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
En C6 Z06 med bättre däck bör köra en 10:a vilken dag i veckan som helst,
Hur tänker du där ? Lars Jakobsson.
Fabriks siffran för en ZR1a är 11,3
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Tändstift dök upp som gubben i lådan. Vad ska det vara i Vettarna? Iridium utan utstickande elektrod skruvar vi ju i hojarna för att få bättre förbränning och att kunna squischa mer men det kan ju knappast vara aktuellt i en V8a?
Rent generellt, borde inte automatlådorna vara bättre för dragracing? Ferarri 430 Scuderia F1 växlar ju på 0,006 sekunder och BMWs SMG lådor är ju inte dåliga de heller. Eller är problemet att man inte kan ställa växlingspunkterna rätt?

Rent generellt, borde inte automatlådorna vara bättre för dragracing? Ferarri 430 Scuderia F1 växlar ju på 0,006 sekunder och BMWs SMG lådor är ju inte dåliga de heller. Eller är problemet att man inte kan ställa växlingspunkterna rätt?
Mvh
Thomas
Thomas
60ms = 0,06s
Men man hinner ju inte med iaf...
Har aldrig hört talas om att en Top Fuel kört med manuell låda så...

C5-2000
En modern automatlåda vinner över en manuell alla dar i veckan, oavsett om man kör gata, bana eller dragracing.Hejdarn skrev:Rent generellt, borde inte automatlådorna vara bättre för dragracing?

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
EDIT: Tråd flyttad då den inte är modellspecifik längre utan handlar om klassificering.
BRA TRÅD
BRA TRÅD

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvetteälskare
Kanske överdrev lite med "vilken dag i veckan som helst".malte skrev:En C6 Z06 med bättre däck bör köra en 10:a vilken dag i veckan som helst,
Men nu går jag inte på fabrikssiffror utan på vad som händer i verkligheten.
På tierp bör nån kunna sätta en hygglig 10:a utan större bekymmer.
Allt annat än en 10:a med en Zr1 på bättre däck är fail.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
-
- Corvetteälskare
Har aldrig hört talas om en Top Fuel med något mer än 1 växel :pBengt skrev:60ms = 0,06s![]()
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
-
- Corvetteälskare
Om det finns ett så stort intresse för nån typ av serie som jag efterlyste redan förra året.. Så bör det sättas samman en liten arbetsgrupp som gemensamt kan ta fram att bra förslag för klubben.
Då får vi med så många önskemål, tankar och rättvisa som möjligt.
Bör jag påpeka att gruppen bör bestå av flera åldersgrupper och mål.
Då får vi med så många önskemål, tankar och rättvisa som möjligt.
Bör jag påpeka att gruppen bör bestå av flera åldersgrupper och mål.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
Jag tror inte att det är många orginal z06 som kör under 12 s i sverige, inte ens med dragradialer!
En lista med dom snabbaste corvetterna skulle vara kul, snabbaste bil i fallande ordning oavsett årsmodell.
Men med klasstillhörighet, 1-5, typ c6 z06 fast list.
Då kan man jämföra sig med andra liknande bilar med liknande förutsättningar,
oavsett hur snabb bil man har.
Mvh Tomas.
En lista med dom snabbaste corvetterna skulle vara kul, snabbaste bil i fallande ordning oavsett årsmodell.
Men med klasstillhörighet, 1-5, typ c6 z06 fast list.
Då kan man jämföra sig med andra liknande bilar med liknande förutsättningar,
oavsett hur snabb bil man har.
Mvh Tomas.
Jag kallar det för en helt nybyggd motor på 412 kubiktum som är preppad av Anders på vette.se om jag har rätt för mig. Fantastisk maskin som går som ett skott, men så långt ifrån original du kan komma.Lars Jakobsson skrev:Hade faktist ingen aning om att tomten körde med en preppad motor.
Vad kallar du det för?
Och en Z06 som kör en 10:a vilken dag som helst kan du glömma. På våra banor har vi svårt att nå en 11:a. I Usa har en kille vid namn Ranger kört 10.98, finns på U-tube med slip visad och allt, men det har vi svårt att klara här. Jag har haft 6 säsonger på mig med min C6 Z06 och inte klarat det ännu! Finns det någon här på forumet som gjort det så skriv gärna om det

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
I min erfarenhet så är automaterna bra mycket bättre i banracing men det kräver lite omställning i körsätt. Fördelarna är bl a enklare att vänsterbromsa och hålla kortare glapp mellan broms och trottel vilket ger mindre tid i olastat läge = högre stabilitet när man bromsar till apex. Det andra är att det går snabbare (även om det upplevs som långsammare iom att man gör mindre själv) och att man kan koncentrera sig mer på omkörningar/defensiva linjer och placering av bilen utan att behöva släppa ratten.745 skrev:En modern automatlåda vinner över en manuell alla dar i veckan, oavsett om man kör gata, bana eller dragracing.Hejdarn skrev:Rent generellt, borde inte automatlådorna vara bättre för dragracing?
Inget av det här har ju någon bäring på dragracing utom växlingstiden. Men det är ju inte så lätt att kontrollera en viss procent hjulspinn när man inte har en koppling eller att starta på toppen av momentkurvan från stillastående.
Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
Skulle fortfarande kalla en 412:a utan överladd för i princip orginal, den är inte speciellt mycket större än orginal. Och bör inte ge nämnvärt mycket mer effekt heller.Lars J skrev:
Jag kallar det för en helt nybyggd motor på 412 kubiktum som är preppad av Anders på vette.se om jag har rätt för mig. Fantastisk maskin som går som ett skott, men så långt ifrån original du kan komma.
Och en Z06 som kör en 10:a vilken dag som helst kan du glömma. På våra banor har vi svårt att nå en 11:a. I Usa har en kille vid namn Ranger kört 10.98, finns på U-tube med slip visad och allt, men det har vi svårt att klara här. Jag har haft 6 säsonger på mig med min C6 Z06 och inte klarat det ännu! Finns det någon här på forumet som gjort det så skriv gärna om det![]()
/Lars/
Vad jag vet är det ett helt gäng som kört 10:or i USA med Z06, om ni inte lyckas köra bättre än en 12:a men bättre däck är det nog hög tid att börja träna:p
Skyll inte på banorna, det är upp till var och en att förbättra greppet om man vill.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm
Jag får nog mäta upp 401 meter och testa vad en bone stock C6a gör snart. 

Mvh
Thomas
Thomas
-
- Corvetteälskare
Under 12,7 så kör du bra, det kan du ha som mål!
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
798hp/1121nm