oljekylare,aut låda
oljekylare,aut låda
Hej.Håller på att byta kylaren på bilen till en alu kylare med el fläkt.På bilens original kylare är det även kylning till aut oljan så nu undrar jag om det finns någon med tips på detta och några trådar där man kan se och läsa hur man löser detta. Bilen är en 70sbc aut.
Mats
Mats
-
- Corvettefanatiker
Re: oljekylare,aut låda
Hejs
Jag hade också tänkt byta till alu. kylare och nu blir jag ju lite närvös, finns det inte alu. kylare med automatoljekylare?
I så fall blir det ju att montera en extra oljekylare.
Ha de!
Kjell
Jag hade också tänkt byta till alu. kylare och nu blir jag ju lite närvös, finns det inte alu. kylare med automatoljekylare?
I så fall blir det ju att montera en extra oljekylare.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Jodå,det finns med olje kylning i alu kylare också men den som jag köpt har inte detta så det är därför jag frågar om någon har utan och sedan löst det med en separat oljekylare.
Mats
Mats
Skulle inte tro att det ær något bekymmer att montera en separat oljekylare før automaten framfør motorns kylare.
Jag som har manuell låda har monterat en motoroljekylare ganska tajt framfør min kylare, då suger elflæktarna luft genom denna också då man kør sakta eller står stilla.
Det finns lite bilder i min tråd om hur jag har gjort.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=11459
Søk på tex Summit så hittar du lite olika modeller av automat-kylare.
//Ricky.
Jag som har manuell låda har monterat en motoroljekylare ganska tajt framfør min kylare, då suger elflæktarna luft genom denna också då man kør sakta eller står stilla.
Det finns lite bilder i min tråd om hur jag har gjort.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=11459
Søk på tex Summit så hittar du lite olika modeller av automat-kylare.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Jag har satt en extern automatkylare framför motorkylaren fungerar kanon!
Finns hemma hos Hansen i Spånga # FLX 4112. 1050Riksdaler ink.moms.
Finns hemma hos Hansen i Spånga # FLX 4112. 1050Riksdaler ink.moms.
/Christer 

Den olje kylaren som du har till aut-lådan vad är det för kopplingar till slangarna?på min gamla orginal kylare vanliga gummi slangar med klämma.Finns det även nya aut-olje kylare med samma slang kopplingar
Mats
Mats
På orginalkylaren sitter det kopplingar m. rör anslutning så mina slangar från automaten satt med slang m. slangklämmor.
Det följde med kopplingar samt slang m. kylarsatsen hos Hansen
FLX 4112 gå in på Hansen Racings hemsida så finns det bild där tryck in FLX 4112.
Ps. Sen kan man välja att serie koppla m. orginalkylaren eller bara köra m. den externa autokylaren.
/mvh.Christer
Det följde med kopplingar samt slang m. kylarsatsen hos Hansen
FLX 4112 gå in på Hansen Racings hemsida så finns det bild där tryck in FLX 4112.
Ps. Sen kan man välja att serie koppla m. orginalkylaren eller bara köra m. den externa autokylaren.
/mvh.Christer
/Christer 

Tack för tipset.Kolade på deras hem sida,ser bra ut man får allt med som man behöver.Om du serie kopplar då har du kvar din orginal kylare med inbyggd aut kylare.Den jag har monterat har ingen intern olje kylare så det får bli egen koppling direkt på rören från lådan om jag förstått dig rätt.Kollade även på H2M racing ungefär samma pris men utan slangar och allt annat som behövs för mont.Skall även beställa en el fläkt så vi får se var det blir.
Mats
Mats
Crippe,du har möjligtvis inte någon bild så jag kan se hur du gjort med infästningen på extra kylaren?
Mats
Mats
Det följer med fyra st.platsstrips som man trär från framifrån alt. bakifrån igenom auto och org. kylare.
Sen trycker man på fyra st. plastclips som mothåll på andra sidan.
Har inget kort m. ska ta ett i veckan.
/Christer
Sen trycker man på fyra st. plastclips som mothåll på andra sidan.
Har inget kort m. ska ta ett i veckan.
/Christer
/Christer 

Hej chrippe! Jag ska köpa en olje kylare som du har kan du visa en bild på din montering och berätta hur du har kopplat från vilket uttag på lådan och olje kylaren.Vad är bäst serie koppla eller enbart köra på nya kylaren? Leif
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Att seriekoppla måste vara bäst, då får du ju större yta som kyler, det blir ju 2 st kylare då ! Ska du bara använda en kylare, då bör ju den vara rejält stor !
Att seriekoppla måste vara bäst, då får du ju större yta som kyler, det blir ju 2 st kylare då ! Ska du bara använda en kylare, då bör ju den vara rejält stor !
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Hur funkar det? Är det kylvattnet till motorn som värmer upp lådan också?
Eller sitter det någon form av termostat i lådan?
Om det nu är så att kylvattnet ska värma oljan till arbetstemperatur då försvinner ju det om extern kylare används! Och kylvattnet kyler bättre än luft.
Eller hur är det?
Hur funkar det? Är det kylvattnet till motorn som värmer upp lådan också?
Eller sitter det någon form av termostat i lådan?
Om det nu är så att kylvattnet ska värma oljan till arbetstemperatur då försvinner ju det om extern kylare används! Och kylvattnet kyler bättre än luft.
Eller hur är det?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Jag tror tanken är att motorns kylvatten är tänkt att kyla olja (oljekylare). 
Slingan för automatkylaren sitter alltid i kylarens sekundärdel, dvs där vattnet som redan är kylt och är på väg in i motorn igen och detta vatten håller betydligt lägre temperatur än vad vattnet i den andra ändan av kylaren håller som hela tiden matas med termostatvarmt vatten.
Jag tror inte att du får en ohälsosamt låg temperatur om du väler att köra med en extern kylare till lådan.
Många bilar har sådana monterade från fabrik och gäller det prastandakörning är det nog bara positivt att få kylt oljan.
Då jag rasade automaten i min gamla pickis sa automatgubben att det är lite hög tempetatur under längre perioder som tar död på lådorna med kylslinga i vattenkylaren.
Typ höga farter på motorväg och upprepad körning med mycket moment (acceleration på högt effektuttag.
//Ricky.

Slingan för automatkylaren sitter alltid i kylarens sekundärdel, dvs där vattnet som redan är kylt och är på väg in i motorn igen och detta vatten håller betydligt lägre temperatur än vad vattnet i den andra ändan av kylaren håller som hela tiden matas med termostatvarmt vatten.

Jag tror inte att du får en ohälsosamt låg temperatur om du väler att köra med en extern kylare till lådan.
Många bilar har sådana monterade från fabrik och gäller det prastandakörning är det nog bara positivt att få kylt oljan.
Då jag rasade automaten i min gamla pickis sa automatgubben att det är lite hög tempetatur under längre perioder som tar död på lådorna med kylslinga i vattenkylaren.
Typ höga farter på motorväg och upprepad körning med mycket moment (acceleration på högt effektuttag.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Sorry Ricky jag uttryckte mej otydligt, självklart ska oljan kylas av kylarvattnet men jag tro också att det ska värmas av kylvattnet, speciellt vid låga utomhus temperaturer! Men visst kör du hårt så skadar säkert inte en extra kylare, efter som vi inte kör så mycket med våra bilar vintertid så kanske inte uppvärmningsfasen är så viktig för oss!
Sorry Ricky jag uttryckte mej otydligt, självklart ska oljan kylas av kylarvattnet men jag tro också att det ska värmas av kylvattnet, speciellt vid låga utomhus temperaturer! Men visst kör du hårt så skadar säkert inte en extra kylare, efter som vi inte kör så mycket med våra bilar vintertid så kanske inte uppvärmningsfasen är så viktig för oss!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Just det ja, Jag kör en MB Vito -09 med automat i jobbet och den växlar jätte konstigt när den är kall (flera minus) för att efter några minuters körning börja växla som den ska, det är det jag menar.
Just det ja, Jag kör en MB Vito -09 med automat i jobbet och den växlar jätte konstigt när den är kall (flera minus) för att efter några minuters körning börja växla som den ska, det är det jag menar.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
En sak som är bra med separat oljekylare för växellådan är ju att man slipper risken att drabbas av att slingan i vattenkylaren går läck och du får glykol i växellådan. Jag skulle inte koppla bilens vattenkylare och den nya oljekylaren i serie. Hellre välja så stor oljekylare för lådan så den räcker till att kyla växellådan separat. Du vinner även en sak till med detta och det är att bilens original kylare då orkar med att hålla dom 90 grader celsius som är optimal temp för en bensinmotor den orkar med att kyla.och du kan använda original kylaren tills den går läck se till att proppa dom anslutningar som växellådan hade till kylaren då gör det ingen om det skulle rosta hål på slingan som tidigare användes för att kyla växellådan.
Ett av dom vanligaste felen att en automatlåda går sönder är ju just att det blir kylvätska i lådan för att.slingan i kylaren går läck så att inte eliminera den risken genom att serikoppla anser jag vore väldigt väldigt dumt.
Anders
Ett av dom vanligaste felen att en automatlåda går sönder är ju just att det blir kylvätska i lådan för att.slingan i kylaren går läck så att inte eliminera den risken genom att serikoppla anser jag vore väldigt väldigt dumt.
Anders
Om man bara ska ha extern kylare till Autolåda så bör/skall man köpa den 4 radiga som är modell större än den lilla som dom säljer på Hansen Racing t.ex.
Enligt Texas på Norrorts bil&van service , dom bygger och renoverar GM lådor bl.a. i Rotebro.
Enligt Texas på Norrorts bil&van service , dom bygger och renoverar GM lådor bl.a. i Rotebro.
/Christer