Procomp + Gjuten vev + Ext balanserat = 600 hp, Sant/Falskt

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 234
Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
Ort: Stockholm & Tranås
Kontakt:

Procomp + Gjuten vev + Ext balanserat = 600 hp, Sant/Falskt

Inlägg av axelg89 »

Hej alla ni,

Ska lägga upp en projekttråd snart om vad som händer i garaget i vinter, verkar faktiskt bli en del för en gångs skull :). Har nämligen fått möjligheten att åka till USA över jul med familjen vilket jag naturligtvis tackade ja till. Läser dubbla heltids utbildningar och har tentor både innan och efter jul men det var det ingen tvekan 8). Så nu är resan bokad och jag sitter och drömmer om delar till ett nytt motorbygge mm. Jag tycker nog att det ska göras ordentligt >500 N/A hp (och möjlighet till 100 hp gas på det) nu när det ändå ska göras, detta är med dagens teknik fullt möjligt att ta ut ur en sb med god gatbarhet.

Enligt amerikanerna innebär detta helsmidd internt balanserad botten, AFR toppar som är fullt CNC portade mm och man blir ju lite trött genom sitt excelräknande. Många mellanstora bäckar blir väldigt stora floder :roll:. Ska dock sägas att delarna fortfarande är nästan pinsamt billiga jämfört med en kompis bmw delar :lol: :lol: (turbo bmw m5 e34).

Hursom så kan man inte hjälpa att fundera ibland och frestas att titta på den nya generationens procomp lock med cnc frästa förbränningsrum och stroker kitten med gjuten Scat 9000 vev specad till 600 hp. Många firmor i USA bygger idag crate engines på mellan 400 och 500 hp med dessa som de lämnar bänkpapper och garanti på. Locken har bra flödessiffror och ska enligt många kunna leverera mer än 500hp out of the box. Dessa delar kostar från seriösa firmor med bra rykte mindre än hälften av värstingarna men å andra sidan finns det inget tråkigare än att stå med dåliga grejjer. Även om prisskillnaden känns stor på enskilda delar är den troligtvis obetydlig efter 5 år och 2500 mil vilket våra amerikanska entusiastvänner gärna påpekar. Men i inköpens moment så vill man gärna pressa igen dammluckorna :lol: :lol:

Har ingen specifik fråga utan skulle mer vilja höra vilka av er som åker med mycket effekt (>400hp) med något eller flera av följande:
¤ externt balanserat
¤ gjuten vev (hur långt vågar man pressa?)
¤ procomp lock
hur länge har ni gjort det, vad åker ni med i övrigt och vad har ni för åsikter kring delarna?

Är sjävklart även road av allt som har med ämnet att göra, erfarenheter och kunskaper är ovärderliga :)

Spännande..
Ha en bra kväll
/ Axel
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Procomp + Gjuten vev + Ext balanserat = 600 hp, Sant/Fal

Inlägg av KrilleN »

Hej

Har en dragracingbil med en 406 sb motor i.

Det är ett original 1973 års 400 block borrat 030, 2 bult. Veven är en original 400 gjuten vev. Stakarna är också original 400. Givetvis så är det ARP bult överallt.

Iövrigt är det rätt "gapiga" grejor, vass kam, dart toppar procomp förgasare m.m.

Iallafall, hittils så har jag kört 9,47 utan transbrake på 402m. Varvar motorn 7100 RPM.

Så originalgrejor är inte så dåliga som man kan tro.....

MVH Krille
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Procomp + Gjuten vev + Ext balanserat = 600 hp, Sant/Fal

Inlägg av Jake »

En gjuten orginal-vev tål mer än du tror ;).
Beroende på vad du har och vad du vill ha. Men cratemotorerna är så jävvla billiga idag att det inte lönar sig att bygga helt nytt och gissa själv. Särskilt inte om du behöver göra maskinbearbetningar och balansering (vilket du bör göra antingen själv eller hos någon som kan här hemma).

Kolla tex vad bara delarna till en shafiroff kostar ;)
http://www.shafiroff.com/default.asp
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar