Bensin uppe på insuget

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Bensin uppe på insuget

Inlägg av Jim Profit »

Var och startade upp min Vette idag för första gången sedan jag ställde in den i höstas. Tänkte det kunde vara bra att den fick gå lite.

När jag öppnade huven så fick jag se en bensinpöl på insuget framför förgasaren (se bild). Tack och lov hade inte motorn hunnit bli så varm när jag upptäckte det. Torkade rent och letade efter en läckande bränsleslang men kunde inte hitta någon. Undersökte noga medan bilen fick gå på tomgång men den läckte inte en droppe efter detta.

Nu i efterhand har jag funderat på om det kan ha orsakats av att jag pumpade på gasen för många gånger när jag startade den? Det tog några startförsök nu när den stått en tid och jag pumpade på gasen ganska många gånger.

Kan jag ha dränkt förgasaren och därmed orsakat bränslespillet?
Vet inte om det har betydelse men min förgasare har borttagen choke.

Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bensin uppe på insuget

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det är nog som du trodde, skulle det vara en trasig soppaslang så borde det ha läckt mera sen !?
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Det är nog som du trodde, skulle det vara en trasig soppaslang så borde det ha läckt mera sen !?
Ja, det är vad jag gissade också. Men var spottar i så fall förgasaren ut bränslet? Ingen risk att någon packbox eller liknande kan ha gått sönder?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Hej
Antar att flottören kärvade och förgasaren flödade över
Händer det inte igen så är det nog inget att bry sig om
Annars så får du väl skruva isär förgasaren och kolla
/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Användarens profilbild
C3 454-72
Rookie
Rookie

Inlägg av C3 454-72 »

Hej! Kontrollera så att det inte är acc.pumpen som skvätter ur sig bränsle någon annanstans där det inte skall. Om det hade flödat över innan du startade motorn och har mekanisk bränslepump så borde det inte ha varit flötören som hade hängt sig. Se till att du har fullt i flottörhuset med bränsle så är det bara att pumpa på gasen och se om det kommer något bränsle på andra ställen än i förgasaren från acc. munstyckerna. Gör det inte det så är det nog bara att åka, men var observant så att det inte läcker igen. Motorbrand på en glasfiberbil är ingen trevlig syn, det blir inte mycket kvar.

Mvh/ Guy Ejremyr
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Vad är det för förgasare du har?

Har du en Holley kan jag tänka mig att ett evt läckande membran till accpumpen kan tömma flottörhusets bränsle ner på insuget.

Flödande förgasare som tidigare nämnts brukar ofta släppa det överflödande bränslet in i motorn.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jim Profit »

TACK FÖR ALLA SVAR !!! :D

Ricky skrev:Vad är det för förgasare du har?

Har du en Holley kan jag tänka mig att ett evt läckande membran till accpumpen kan tömma flottörhusets bränsle ner på insuget.

Flödande förgasare som tidigare nämnts brukar ofta släppa det överflödande bränslet in i motorn.

//Ricky.
Japp, så här ser den ut. Har ingen aning om den är original eller utbytt, någon som kan berätta mer om den? Är den för klen för min 454 LS5?
Bild
Bild
Bild
Jimmy
Corvette Z06 2006
Skriv svar