Blyersättning eller inte?
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Blyersättning eller inte?
Jag kör med portade 291 mussetoppar som är helrenoverade och modifierade av proffs för 1 år sedan, och har kört med blyersättning men vill nu justera förgasaren med hjälp av en Lambdasond och då går det inte köra med blyersättning utan att sabotera sonden.
Hur gör ni andra med gamla gjutjärnstoppar och trim, funkar det med det som bensinbolagen blandar i bensinen eller blandar ni också i blyersättning?
Hur gör ni andra med gamla gjutjärnstoppar och trim, funkar det med det som bensinbolagen blandar i bensinen eller blandar ni också i blyersättning?
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
blyersättning
Hej
prova TRI-PAK (inget annat, det finns många kopior med ungefär samma namn) det är oktanhöjande,rengörande, smörjande för ventilsäten, spridare och förgasarnålar, det kan du använda i alla bensinmotorer oavsett kat, lambda eller ej.
min 9000 aero fick: stabilare laddtryck, lugnare tomgång.
min gamla volvo 140: slutade spika och får ju då även den blyersättning som den så väl behöver.
min polaris 700 fick en helt annan gång genom hela registret.
Detta medel fungerar faktiskt, jag har provat mycket men blivit missnöjd men detta fungerar.
finns att köpa lite varstans även hansen-racing har.
www.tripak.se
mvh Abbe
prova TRI-PAK (inget annat, det finns många kopior med ungefär samma namn) det är oktanhöjande,rengörande, smörjande för ventilsäten, spridare och förgasarnålar, det kan du använda i alla bensinmotorer oavsett kat, lambda eller ej.
min 9000 aero fick: stabilare laddtryck, lugnare tomgång.
min gamla volvo 140: slutade spika och får ju då även den blyersättning som den så väl behöver.
min polaris 700 fick en helt annan gång genom hela registret.
Detta medel fungerar faktiskt, jag har provat mycket men blivit missnöjd men detta fungerar.
finns att köpa lite varstans även hansen-racing har.
www.tripak.se
mvh Abbe
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Det hela handlar om att ventilsätena ska vara anpassade för blyfri bensin. Nu vet jag inte var det är för årsmodell på dina toppar, men milt uttryckt så var USA "något före" resten av världen när det gäller avgasrening osv. T.ex. var katalysator standard 1975 på amerikanska bilar, och från och med ca 1971 så användes blyfri bensin. Min egen 74:a har t.ex. kvar klisterlapparna som säger att man ska använda blyfri bensin. Jag har aldrig använt någon from av blyersättning och det behöver du inte heller göra om topparna inte är av för gammal årsmodell.
Mvh, Björn
Mvh, Björn
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
oj... då kanske jag inte behöver blytillsats i min -71:a?Björn Leidelöf skrev:Det hela handlar om att ventilsätena ska vara anpassade för blyfri bensin. Nu vet jag inte var det är för årsmodell på dina toppar, men milt uttryckt så var USA "något före" resten av världen när det gäller avgasrening osv. T.ex. var katalysator standard 1975 på amerikanska bilar, och från och med ca 1971 så användes blyfri bensin. Min egen 74:a har t.ex. kvar klisterlapparna som säger att man ska använda blyfri bensin. Jag har aldrig använt någon from av blyersättning och det behöver du inte heller göra om topparna inte är av för gammal årsmodell.
Mvh, Björn

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
http://www.4wheelz.net/chevrolet/retro/ ... e_1971.htm
Enligt denna text så är 1971 året som Corvetten anpassades för blyfritt.
Enligt denna text så är 1971 året som Corvetten anpassades för blyfritt.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Tyvärr...
.... så är det inte originaltopparna jag kör med i nuläget utan dessa 291-topparna jag köpte portade och renoverade, och enligt Mortec's sida så är mina toppar från 67-68, innebär det då att jag måste köra med blyersättning? 3917291 och på raden under står det F 2 67 (är det årtal och vecka?)
Tror inte att mina säten är modifierade förutom 3 vinklars Mirafräsning......
Tror inte att mina säten är modifierade förutom 3 vinklars Mirafräsning......
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Jag tycker att: vet man inte helt säkert att det är härdade säten i topparna så ska man köra på ersättningsmedel, då är man helt säker,
man skadar ju inte motorn med att köra på det.
och tripak smörjer ju inte bara säten, även nålventiler mår bra av det (längre livslängd, mindre risk för kärvning) dessutom sotar motorerna mindre (mindre risk för spikning och glödtändning) tro mig, jag har kört på detta medel i alla mina motorer i 6 år och jag har skruvat såpass mycket att jag ser skillnad inuti motorerna och att dom kan få en finare "klang"
jag är inte "i maskopi" med just tripak utan det är helt enkelt det enda som fungerat hitills
mvh Abbe
man skadar ju inte motorn med att köra på det.
och tripak smörjer ju inte bara säten, även nålventiler mår bra av det (längre livslängd, mindre risk för kärvning) dessutom sotar motorerna mindre (mindre risk för spikning och glödtändning) tro mig, jag har kört på detta medel i alla mina motorer i 6 år och jag har skruvat såpass mycket att jag ser skillnad inuti motorerna och att dom kan få en finare "klang"
jag är inte "i maskopi" med just tripak utan det är helt enkelt det enda som fungerat hitills
mvh Abbe
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Blyersättning eller inte?
Jag har kört med blyersättning utan att förstöra lambdasonden ett år nu. Det har nog blivit ca 100 mil. Lambda sonden fungerar lika bra nu som då när den var ny, så det är inget problem med blyersättning om du ska ställa in förgasaren med den.R0ffe skrev:och då går det inte köra med blyersättning utan att sabotera sonden.

Jag har tagit ur den och pluggat hålet på längre resor typ sommarmötena etc. och samtidigt passat på att gjort rent den med gasollåga. Du ska inte ta något varmare en gasol för då finns det risk att du förstör sonden.
Om du vill dessutom vill bygga mätaren självt så kan du titta in på den här länken: http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tec ... htips.html

Materialet till mätaren kostade cirka en hundring! Sonden ca 400:- på Biltema, samt svetsmutter med plugg på Mekonomen ca 50:-
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Re: Blyersättning eller inte?
Detta hör inte till tråden men sticker in med det ändå.StingrayRacing skrev: Om du vill dessutom vill bygga mätaren självt så kan du titta in på den här länken: http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tec ... htips.html![]()
Materialet till mätaren kostade cirka en hundring! Sonden ca 400:- på Biltema, samt svetsmutter med plugg på Mekonomen ca 50:-
Mycket intressant att du hade byggt en sån där lambda-mätare, har varit riktigt sugen på att bygga en sån länge, tänkte fråga på forumet men antog att ingen skulle svara så jag sket i det

Har försökt översätta delarna på ritningen till delar hos elfa, har hittat chippet och "diodburken" men har inte förstått vilken av elfas tusentals olika sorters motstånd man ska använda, till exempel.
Var köpte du dina komponenter? Någon lista på art.nr?
Var det några problem att bygga mätaren? Funkade det bra med Biltema-sonden?
Visste inte om att biltema sålde någon sond men det verkar ju ganska billigt, tror nog jag ska ta och bygga en mätare iallafall!
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Oktanbooster
Jag knäckte nyligen en lamdasond men jag börjar undra om det kanske var Oktanboostern jag använde vid det tillfället........
Annars har jag bara kört med OK-Q8's blyersättning in transparent flaska och det gick faktiskt bra en stund i alla fall, men fick lite problem med spikningar (12:1 i komp) när det blev varmare ute och provade Oktanbooster (inte TriPak).... kanske ett misstag när man tänker efter, men jagar nu efter TriPak och ska prova det efter en tanksköljning!
Jag har inte byggt nån mätare utan kör med digital multimeter och lånar även hem ett Fluke handoscilloskop men plotterfunktion där jag får en kurva utskriven efter körningen eller kan se vad som hände efter en fullgastest på vägen! Helt underbart med loggfunktion så att man kan hålla blicken på vägen när man trampar fullt och växlar hela vägen upp!!
Men jag har kört med sonden installerad på 8:ans cylinder hittills och har varit nöjd med det, men jag har ett annat problem med att 1:an och 2:ans stift blir blöta.
Nu har jag kört med fet blandning för att hitta maxeffekt på min G-Techmätare och har haft sotiga stift på alla cylindrar, men 1:an och 2:an har nästan slagit igen av beläggningar, men är det för fett och dom går för kallt eftersom dom ligger längst fram på blocket och går allt för kalla eftersom det "kalla" vattnet efter kylaren kommer in där? Och fartvinden?
Har nån annan sett nån liknande tendens? Nu kör jag med 160F temostat men ligger upp mot 180 vid krypkörning ändå......
Annars går motorn bra med tanke på att det är en CC 284 kam, men jag är lite fundersam OM det kan vara nån ventiltätning som har gått sönder efter så här kort tid (topparna har bara gått ca 50 mil sen renoveringen/portningen), men på två cylindrar samtidigt?!?!?
Hör av er med synpunkter!

Annars har jag bara kört med OK-Q8's blyersättning in transparent flaska och det gick faktiskt bra en stund i alla fall, men fick lite problem med spikningar (12:1 i komp) när det blev varmare ute och provade Oktanbooster (inte TriPak).... kanske ett misstag när man tänker efter, men jagar nu efter TriPak och ska prova det efter en tanksköljning!
Jag har inte byggt nån mätare utan kör med digital multimeter och lånar även hem ett Fluke handoscilloskop men plotterfunktion där jag får en kurva utskriven efter körningen eller kan se vad som hände efter en fullgastest på vägen! Helt underbart med loggfunktion så att man kan hålla blicken på vägen när man trampar fullt och växlar hela vägen upp!!

Men jag har kört med sonden installerad på 8:ans cylinder hittills och har varit nöjd med det, men jag har ett annat problem med att 1:an och 2:ans stift blir blöta.
Nu har jag kört med fet blandning för att hitta maxeffekt på min G-Techmätare och har haft sotiga stift på alla cylindrar, men 1:an och 2:an har nästan slagit igen av beläggningar, men är det för fett och dom går för kallt eftersom dom ligger längst fram på blocket och går allt för kalla eftersom det "kalla" vattnet efter kylaren kommer in där? Och fartvinden?
Har nån annan sett nån liknande tendens? Nu kör jag med 160F temostat men ligger upp mot 180 vid krypkörning ändå......
Annars går motorn bra med tanke på att det är en CC 284 kam, men jag är lite fundersam OM det kan vara nån ventiltätning som har gått sönder efter så här kort tid (topparna har bara gått ca 50 mil sen renoveringen/portningen), men på två cylindrar samtidigt?!?!?
Hör av er med synpunkter!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Lamdasond + Blyersättning
Vad jag vet: Jag har använt mackblyersättning (gulflaska) och lamdasond i tre år nu och har inte haft några som helst problem.
Vad jag tror: Den gamla blyade soppan var elak mot lamndasonden men blyersättningen innehåller inget bly och är därför inte speciellt elak mot sonden.
Vad jag lärt mig: Jag skulle inte ha klarat av att bestycka någon av mina förgasare (Edelbrock 750 och Holley 850 Dp) utan mätaren. Mätaren är hemmabyggd med Elfa komponenter. Lamdasonden är en begagnad GM från min -93 Camaro. Ovärdeligt för mig.
Anders
Vad jag tror: Den gamla blyade soppan var elak mot lamndasonden men blyersättningen innehåller inget bly och är därför inte speciellt elak mot sonden.
Vad jag lärt mig: Jag skulle inte ha klarat av att bestycka någon av mina förgasare (Edelbrock 750 och Holley 850 Dp) utan mätaren. Mätaren är hemmabyggd med Elfa komponenter. Lamdasonden är en begagnad GM från min -93 Camaro. Ovärdeligt för mig.
Anders