elfläktar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

elfläktar

Inlägg av Hånta »

Hallå

Jag funderar på att montera elfläktar istället för original fläkten som original kyl systemet har. Min fundering är om det finns plats för att montera tryckande fläktar istället för sugande. För om man har tryckande kanske huven tar i fläktarna när man öppnar huven. Någon som har erfarenhet om detta? Och i så fall,hur tjock fläkt kan man ha innan det tar i huven. Någon som har möjlighet att mäta?

Mvh Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: elfläktar

Inlägg av Ricky »

Generellt säjs att sugande fläkt är effektivare än tryckande.
Man kan även få till en effektivare kåpa med flaps osv till sugande.

Jag har sugande och hyggligt med plats mellan dessa och motor/bärarmar. :)

Men det var ju nu inte vad du frågade om så jag går ut i garaget och mäter. Bild

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: elfläktar

Inlägg av Ricky »

Jag får precis plats med en oljefilterkartong mellan kylaren och huvens balk.

Kartongen mäter 8cm.

Så här ser det ut på min bil.

//Ricky.

Bild

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: elfläktar

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hånta

Det är ju ganska gått om plats där som Ricky skrev, om du inte har ac förståss då blir det betydligt trängre!
Varför vill du ha tryckande fläkt det är ju hur gott om plats som helst att ha sugande?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: elfläktar

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs igen Hånta

Såg du mitt mail om att scanna in ritningarna?
Jag vore SÅ TACKSAM för detta! :D
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: elfläktar

Inlägg av Hånta »

Tack Ricky för att du tog dig tid att mäta åt mig :D
Men vad menar du med "flaps" :?:


Magnum,jag hittar inte ritningarna :?


Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: elfläktar

Inlägg av Ricky »

Min fläktkåpa har gummiflaps som fläkten stänger då den suger och bilen är stillastående, då suger fläktarna all luft genom kyleren.

Dessa gummi-flaps blåser även upp av fartvinden under körning i fart. :)

Du kan se dom om du kikar noggrant på denna bild.

http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
PG-son
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 190
Blev medlem: fre jan 09, 2009 19:17
Ort: Örebro

Re: elfläktar

Inlägg av PG-son »

Hej du!
Jag har EN tryckande fläkt, monterad framför kylaren.
Monterade den för att motorn gick för varm, i stadskörning.
Funkar fint, man kan ju vara lite försiktig när huven öppnas. Om fläkten går och huven öppnas för mycket hörs det att fläktbladen tar emot kylaren.
Den är c:a 10 cm "hög".
Huven tog först i fläkten när den "ställdes" upp.

Åtgärd,
Stöd/lås armen för huven, är ju fastsatt med två stycken skruvar i huven. Jag sänkte fästet så att jag endast använder en av skruvarna, den som sitter i det nedersta hålet/gängan i huven.
Jag minskade därmed den totala öppningen på huven lite.
Avståndet mellan högsta punkten(mitten) på fläkten och huven är c:a 3 cm när huven är "uppställd"-
Jag har även kvar min sugfläkt, dock ej orginal. Fem bladig alluminium historia.
Fläkten köpte jag på Hansen Racing, den kan ändras till att vara antingen eller.
70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: elfläktar

Inlägg av Ricky »

Hånta skrev: Men vad menar du med "flaps" :?:
Mvh
Lars
Hittade en artikel i Corvette Fever där de monterar SPAL fläktar med tillhörande kåpa. :)

http://www.corvettefever.com/techarticl ... to_13.html

Samt en bild som visar min kåpa lite bättre.

Dessa kåpor kan även levereras chromade om man vill det.

Bild
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Anders A
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: tor maj 22, 2008 23:24
Ort: Ludvika

Re: elfläktar

Inlägg av Anders A »

Annars har "feltema" spal-kopior som funkar kanon till bra pris....
Dock inte med den fina kåpan som på bilden över.

Mvh
Mvh Anders
Horse power tells you how hard you hit the wall.
Torque is how long you take the wall whith you!
Overcharged or not, NOTHING beats dispacement!
Svart C6 Z06 08
Skriv svar