Under vintern hade jag tänkt få igång en fungerande aircondition i bilen.
Är det någon som gjort en renovering och konvertering från R12 till R134A.
Varifrån och vilka grejor behövdes.
Funkar det.
Svara gärna på omröstningsfrågorna . Alltid kul med lite statestik
Tyvärr tillåts inte flervalssvar så ni får gå in och svara flera gånger
Tja, när jag köpte min så var AC-n urkopplad genom att jordsladden var avklippt och drivremmen borttagen. Jag gissar att någon har kopplat loss den för att de tyckte att den stal kraft...
Jag är lite nyfiken på om det är vanligt på äldre C3:or. Hursomhelst så vore det kul att få igång den igen.
Senast redigerad av Erik den fre aug 27, 2004 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
OK, Ok ... Jag kör C4:a
Men konverterade min AC hos en firma i Segeltorp (huddinge) för ca 4-loppor - gjordes på en halv dag funkar klockrent
Gjorde samma sak på min JD (john Deere) - ja, ja det är en traktor, detta gjordes i Västerås - kostade det dubbla - funkar inget vidare.
Jag rekommenderar snubben i Segeltor - skall gräva fram nummer om så önskas
Jag har AC på min C3 och den har alltid fungerat. När jag plockade ur motorn för ca 6 år sedan passade jag dock på att konvertera den till R134a.
Köpte en konverteringsats från Zip Corvette i USA (ny kompressorolja och nya oringar), passade på att byta till nya slangar och till sista så behöver även "torkaren" bytas. Det var inga problem alls, jag bara plockade isär systemet, monterade nya slangar och o-ringar, tömde ur gamla oljan ur kompressorn, monterade nya torkaren och åkte sedan till en firma som fyllde på systemet.
Givetvis kan det ju även tillkomma en ny kompressor om den inte använts på länge (= fastnat), eller andra delar typ kondensorn om dessa har gått sönder sedan tidigare.
Oftast har väl systemen "självdött" genom åren pga. läckage i kompressorns axeltätning eller en slang som torkat och då har folk plockat bort remmen till kompressorn. Det finns också en tryckvakt i systemet som slår av strömmen till kompressorn när freontrycket i systmet blir för lågt = en del har försökt få igång systemet genom att koppla förbi tryckvakten.
Nåja, finns alla delar på plats så är inte en konvertering någon större "operation".
Tack Björn L
Verkar ju inte vara några större problem alltså.
Då skall jag ha kyla i bilen till nästa säsong.
Skall skicka efter boken om aircon samtidigt, kan ju va bra att se några bilder.
Jag fick min Ac i kartong när jag köpte bilen har funderat på att montera
det hela men inte kommit till skott ännu och med en sommar som denna så räcker det med att hissa ned rutan....
Det finns olika kompressorer,jag har den stora som skall vara bra men klumpig, det finns en mindre (77-)sämre,eller...?
Eller har ni tips på ett tredje allternativ?
Oh Gud!
Ar det Julafton Classe?
Det är sånt där jag går igång på. Paket.
Var föressten på en gårdsauktion och fick mig en planslip för 300:- Lödstation 30:-
Det gor att få fynd men ddet tar tid. ta med frun och ett par och gör en heldag. Det är kul.
SåClasse säeljer de kompletta satser påcorvettecentraler?
Har du ett jissn ning på priset.l
1295:-usd till smallblock 68-77
1449:- usd till bigblock 68-74, man får väl skärpa sig och vara snäll
resten av året, då kanske tomten kommer.....
lite osäker på vad det slutar på med lev. till dörren.......men en nolla
får man lägga på........ minst.
I min 78:a har det varit AC men den är urdragen med rötterna, ja kondensorn är kvar men mest som ett minne av den AC som en gång var.
Kör nog med asbeststrumpor och kallingar en eller ett par säsonger till även om jag är sugen på 800 USD kitet från Ecklers. Det gäller att prioritera rätt i renoverings- och fixarivern, det som drar absolut mest nu är att uppgradera till kuggstångsstyrning vilket inte heller är något gratisevenemang.
Man kan ju alltid trösta sig med att man inte behöver ngt värmepaket i Corvetten när man har headers monterade