Hej
Enl dom flesta handböcker skall kamaxeln stå med styrpinnen kl3 vid montering av kamkedja.
1ans Cylinder cylinder skall då lyftarna stå i sitt lägsta läge och 6and cylinder i överlapp.
När jag har satt ihop min motor behöver jag ha kamaxels styrpinne kl9 för att få denna effekten.
Enl manauler gäller detta från -80 att den skall stå kl9 men årsmodeller före detta kl3.
Någon annan som har haft detta fenomen eller kan jag gjort något fel ?
Är en Lunati kam.
Läge kamaxel
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Läge kamaxel
Red Corvette -76
Re: Läge kamaxel
Har du inga märken på kamdreven?
//Ricky.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Re: Läge kamaxel
Jovisst är det märken. Som jag vill ha drevet nu så hamnar det kl12 i stället för kl6.
Red Corvette -76
Re: Läge kamaxel
Jag är lost.
Här finns kanske svaret du på din fråga..
http://www.superchevy.com/technical/eng ... to_04.html

Här finns kanske svaret du på din fråga..
http://www.superchevy.com/technical/eng ... to_04.html
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Läge kamaxel
Om båda drevens markering är klockan 12 är det ettans cylinder
man ställer in rotorn på fördelaren.
Om kamaxeldrevets markering står mitt i mot vevaxelns markering
ställer man rotorn på cylinder 6:
Cylinder 1 och 6 i övre dödpunkt/i topp
man ställer in rotorn på fördelaren.
Om kamaxeldrevets markering står mitt i mot vevaxelns markering
ställer man rotorn på cylinder 6:
Cylinder 1 och 6 i övre dödpunkt/i topp
/Christer 

- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Re: Läge kamaxel
Inte undra på att jag blev lost, trodde det var kamdrevens läge som det undrades över..
Duktig du Chrippe.
//Ricky.

Duktig du Chrippe.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Läge kamaxel
Tycker inte du va lost , Jag uppfattade som du att han skulle ställa in kamaxeln kontra vevaxeln.
Då tycker jag att det är enklast att sätta på båda dreven och vrida så man har markeringarna klockan 12kam-12vev eller 6kam-12vev , beroende om man vill grundinställa på cyl. 1 eller 6.
Mvh.Christer
Ps. Många tycker klockan 6kam 12vev är lättare att se att markringarna kommer mitt i mot varandra , klockan 12-12 kan man lägga en linjal med bra ögon mått.
Då tycker jag att det är enklast att sätta på båda dreven och vrida så man har markeringarna klockan 12kam-12vev eller 6kam-12vev , beroende om man vill grundinställa på cyl. 1 eller 6.
Mvh.Christer
Ps. Många tycker klockan 6kam 12vev är lättare att se att markringarna kommer mitt i mot varandra , klockan 12-12 kan man lägga en linjal med bra ögon mått.
/Christer 
