Corvette C6 frågor.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Corvette C6 frågor.

Inlägg av FLNZ »

Finns det någon runt Eskilstuna området som äger en Corvette C6 med nya automatlådan(6-växlar) eller en med manuell låda och som kan tänka sig ta mig med på en provtur?
Anledningen är att jag inte vet vilken låda jag skall satsa på när jag skall leta C6:a, manuell eller automat?

Hur är den nya 6 växlade automatlådan när det gäller pålitlighet, någon som haft eller vet någon som haft problem med den?
Visst är det 6L80E som sitter i C6 2006-20XX?
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Corvette C6 frågor.

Inlägg av sven erik »

vad skall du ha bilen till?gillar du bana?mycket känsligt ämne detta.jag prova själv första corvetten med automat och jag gilla den inte.men många gör det.hållbarheten är bra så länga du inte skrämmer upp den sägs det.z06 och zr1 finns endast med manuell av någon orsak.men smaken är som baken.jag är nöjd med min manuella c6
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Jag kommer inte att köra bana med den, och jag tycker det är rätt bekvämt med automat men jag kom aldrig riktigt överens med C5:ans 4L60E låda då jag upplevde den som tråkig om man ville köra lite hårdare än normalt.

Är C6:ans låda "sportigare" än C5:ans?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Jag gillar C6 automaten. Den är hyffsat rapp i "manuellt sportläge", den växlar väldigt jämt så det går att varva ur genom böjarna och växla upp utan att justera, den har låsning av växelläge under sväng, autoblipp på nedväxling, osv så för mig funkar det bra. Jag som vänsterbromsar och gillar varvtider föredrar att kunna ägna mig åt bromspunkt och spårval istället för att koppla och rycka i spaken men det borde funka lika bra för gata. I normalläget så är den väldigt "komfortig" och ganska slapp. :)

Nackdelen är så klart momentomvandlaren och man vill ju helst ha en robotlåda men det kostar det efter. Anders på R-tune hade hört ett pris på 200.000:- för den.

Men körstil är individuellt så det är bäst att prova.
Mvh
Thomas
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Tack för svaren, låter som jag måste hitta en att provköra innan jag bestämmer mig.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Var ute en vända nu och gasade lite. Det är dags att börja värma upp för säsongen. :) Jag har bara gott att säga om C6ans automat. När man ligger på stumt genom böj och växlar upp så är det så mjukt att man inte får någon lastväxling alls och auto-downshiften fungerar utmärkt för "sen-apex" bromsning.

Jag klåpade mig en gång idag och försökte koppla med vänsterfoten och det ska man inte göra med automatlåda. :mrgreen:

Om jag jämför med Aston Martin DBS så är C6ans låda mycket bättre men om jag jämför med Ferraris eller BMWs SMG så är den sämre. Jag skulle i min erfarenhet klassa den som en av de bättre på marknaden men inte bäst. Dubbelkopplingslådor är bättre men tål ingen effekt, automatlådor är tyngre än manuella och tål inte lika mycket effekt. Manuella sekvensiella är bäst (robotlåda) och manuella H-lådor är old school.

Men nu recenserar jag bara från mitt eget perspektiv och körsätt och bara manuellt sportläge. Vad det har för relevans för street racing vet jag inte men hoppas det är till någon hjälp iaf. :)
Mvh
Thomas
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Tack för alla svar, nu återstår bara att själv prova.
Skriv svar