hur varm är insugningsluften från orginalfilterplaseringen?
hur varm är insugningsluften från orginalfilterplaseringen?
många burkar säger att luften utifrån är kallare och visst är det så men frågan är hur mycket på en ls3 08.skall lägga en tempgivare vid luftfiteringången och jämföra med utetempen.skall kolla i olika hastigheter.nu vill jag veta detta....vad tror ni?
Re: hur varm är insugningsluften från orginalfilterplasering
nu har jag mätt.någon som vill veta resultatet?
Jag chansar på att luften pga strömningshastighetem/chillfactor faktiskt var kallare än utomhustemeraturen..
Men det är bara en tanke och jag KAN ha fel..
Men det är bara en tanke och jag KAN ha fel..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

jag har mätt tempraturen vid filtret(orginal ls3 fiterburk) nu på tomgång och under körning.varför har jag gjort detta?jo för att om man köper ett nytt luftfiltersystem så hävdar dem att du får mer effekr pga att luften tas utifrån.hunker, snakesharmer och vad dem nu heter.kostnaden är runt 5000-6000kronor för dessa filter och dem påstås ge runt 15hk mer mycket pga kallare luft osv.är detta sant ville jag veta?.motorn varm på tomgång vad luften runt 15-18 grader varmare än utetempen.när jag körde iväg gick tempen vid filtret ner omgående till samma temp som utetempraturen.vad kan vi lära av detta?jo i bromsbänken kan detta ge mer effekt(då bilen står still) men i verkliga livet är detta en ren lögn.lägg inte pengarna på detta hokus pokus är vad jag tycker.
Senast redigerad av sven erik den tor maj 24, 2012 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Att ett luftintag ger mer effekt pga att luften är kallare är bara en liten del av sanningen och kanske den del av sanningen som har minst påverkan, du har också parametrar som att luften blir trycksatt vid fart, du har en mycket större filterarea och inga restriktioner för luften att nå filtret som med originalfilterburken, sen har du också en anslutning från filter till spjäll som har större diameter och som är helt slät till skillnad från original men det beror förstås lite på vilket eftermarknadsfabrikat man väljer.
Av alla filterburkar vi kört på dynon(vi har nog kört alla de vanliga fabrikaten) före/efter på C5or, C6or, Z06or och ett par ZR1 så har vi bara sett effektökningar på 5-7hk på bakhjulen som mest men vi vet ju alla om att reklamen från tillverkarna måste tas med en stor nypa salt för denna typ av produkt och även för alla andra 'fantastiska' effekthöjare.
När bilen står på dynon står den still, ja
men de kylfläktar som används blåser över hela frontarean + lite till med upp till 200km/h så upp till den hastigheten får man den fartvind som motsvarar körning på väg - åtminstone med Rototest och jag antar att andra dynos har något liknande.
Av alla filterburkar vi kört på dynon(vi har nog kört alla de vanliga fabrikaten) före/efter på C5or, C6or, Z06or och ett par ZR1 så har vi bara sett effektökningar på 5-7hk på bakhjulen som mest men vi vet ju alla om att reklamen från tillverkarna måste tas med en stor nypa salt för denna typ av produkt och även för alla andra 'fantastiska' effekthöjare.
När bilen står på dynon står den still, ja
visst har arean betydelse men den är enorm på en ls 3.den räcker ju till ls7.har själv insattsfiter från kn för mindre motstånd som kostar 1000 kr.men om det har någon effekt vet jag ej.som mest 5-7 hk är det vid 200km?.vad är normalt?2-3 hk?.sedan har jag en fundering till.om du bygger på att du kör in luft på detta vis måste du dammsuga alla mygg flugor osv till fitret?.min front är full i insektskit bara på en kväll.jag är bara frågvis inte elak anders
Det är ju alltid trevligt med handfasta "bevis" på vad en produkt i realiteten tillför och detta bör ju visas genom tex bromsning eller annat konkret och jämförbart sätt att testa på. 
Alltför ofta tycker jag mig läsa att folk "vet" hur mycket vissa modifieringar ger eller (kan ge) men mycket sällan kan dessa teser konkret styrkas i bläck.
Ett exempel jag själv funderat över är "avgasbandage".. -Jo teorin känns som den stämmer.. Men funkar det i praktiken? Och VAD blir effekten av detta lindande?
En klassiker jag också är nyfiken på är myterna om effekter på GM:s monstermotorer, nämligen de gamla LS7 och L88 maskinerna som man lite varstans på internet kan läsa att dessa pumpade ut både 550 och 600hk direkt från fabriken..
Men om dessa maskiner nu var så vassa.. -var finns då bromspapprena?
Alltför ofta tycker jag mig läsa att folk "vet" hur mycket vissa modifieringar ger eller (kan ge) men mycket sällan kan dessa teser konkret styrkas i bläck.
Ett exempel jag själv funderat över är "avgasbandage".. -Jo teorin känns som den stämmer.. Men funkar det i praktiken? Och VAD blir effekten av detta lindande?
En klassiker jag också är nyfiken på är myterna om effekter på GM:s monstermotorer, nämligen de gamla LS7 och L88 maskinerna som man lite varstans på internet kan läsa att dessa pumpade ut både 550 och 600hk direkt från fabriken..
Men om dessa maskiner nu var så vassa.. -var finns då bromspapprena?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Klart man ska vara frågvissven erik skrev:visst har arean betydelse men den är enorm på en ls 3.den räcker ju till ls7.har själv insattsfiter från kn för mindre motstånd som kostar 1000 kr.men om det har någon effekt vet jag ej.som mest 5-7 hk är det vid 200km?.vad är normalt?2-3 hk?.sedan har jag en fundering till.om du bygger på att du kör in luft på detta vis måste du dammsuga alla mygg flugor osv till fitret?.min front är full i insektskit bara på en kväll.jag är bara frågvis inte elak anders
Angående insekter och annat 'större' skräp så är det inget problem, det brukar aldrig vara några i denna typ av filterburkar, allt sånt hamnar i kylaren dvs det tar enklast vägen = rakt fram. Filtret sitter på en yta som inte är utsatt för den direkta luftströmmen, de kunder som kommer till oss och vill ha filter rengjorda/utbytta har bara vanligt fint damm i filtret. Detta är också beroende på konstruktionen på det fabrikat av luftburk man väljer, är man orolig för större skräp inklusive insekter och kanske också vatten så ska man skippa de som har ett scoop som går ner i den direkta luftströmmen.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Man skall inte glömma de klassiska "heat soak" problemen.
På tomgång har man låg luftväxling och motorn står och andras luft från motorrummet(lite beroende på bilmodell..), detta hjälper till att värma upp motorn lite extra, t.ex. plenumkammare. Likaså blir komponenter som MAF utsatta för extra värme och tempgivaren för insugningsluften talar om för datorn att det är varmt som h-e(nyare bilar har väl 2 tempgivare om jag minns rätt).
Vad som händer när man står där på tomgång på strippen o skall dra iväg är ingen positivt.
Det finns tabeller som kompenserar för luft/kylartemp, det finns tabeller som sänker tändningen rejält när man drar iväg p.g.a. höjd temp från givaren i MAF:en, det finns en större risk för burst knock retard aktiveras och sedan kommer tändningen troligen direkt att sänkas p.g.a. att man har tabeller som är direkt relaterade till den mätta temperaturen på insugsluften, o den kan vara skyhög(p.g.a. heat soak) !
Eftermarknads insug, även typ VARARAM, kan dessutom FÖRVÄRRA situationen. Visserligen får man in friskluft MEN om man samtidigt flyttar upp MAF:en precis framför gasspjället så kommer den att utsättas för "heat soak" från motorn, bli varm som attan, och den inbyggda tempgivaren i MAF:en tala om för datorn att: "här är det varmt" ;Följden blir som ovan angett, tändning sänks osv. när man sedan stampar på pedalen o skall iväg..En standard lösning är då att koppla ur tempgivaren i MAF:en o sätta en extern givare så långt från motorn man praktiskt kan komma, men ändå placerad i luftvägen till insuget.
Summa summarum så måste man titta från bil til bil och beakta alla ingående komponenters relation till varandra när man talat om "kalluft", vilket läge motorn jobbar i, och vad man är ute efter: tomgång, off-line på strippen, cruising, toppfarttester...
Helt klart är dock att det händer saker och att det definitivt inte är givet att ett kalluftinsug löser alla problem, ibland kan det tillstöta problem !
På tomgång har man låg luftväxling och motorn står och andras luft från motorrummet(lite beroende på bilmodell..), detta hjälper till att värma upp motorn lite extra, t.ex. plenumkammare. Likaså blir komponenter som MAF utsatta för extra värme och tempgivaren för insugningsluften talar om för datorn att det är varmt som h-e(nyare bilar har väl 2 tempgivare om jag minns rätt).
Vad som händer när man står där på tomgång på strippen o skall dra iväg är ingen positivt.
Det finns tabeller som kompenserar för luft/kylartemp, det finns tabeller som sänker tändningen rejält när man drar iväg p.g.a. höjd temp från givaren i MAF:en, det finns en större risk för burst knock retard aktiveras och sedan kommer tändningen troligen direkt att sänkas p.g.a. att man har tabeller som är direkt relaterade till den mätta temperaturen på insugsluften, o den kan vara skyhög(p.g.a. heat soak) !
Eftermarknads insug, även typ VARARAM, kan dessutom FÖRVÄRRA situationen. Visserligen får man in friskluft MEN om man samtidigt flyttar upp MAF:en precis framför gasspjället så kommer den att utsättas för "heat soak" från motorn, bli varm som attan, och den inbyggda tempgivaren i MAF:en tala om för datorn att: "här är det varmt" ;Följden blir som ovan angett, tändning sänks osv. när man sedan stampar på pedalen o skall iväg..En standard lösning är då att koppla ur tempgivaren i MAF:en o sätta en extern givare så långt från motorn man praktiskt kan komma, men ändå placerad i luftvägen till insuget.
Summa summarum så måste man titta från bil til bil och beakta alla ingående komponenters relation till varandra när man talat om "kalluft", vilket läge motorn jobbar i, och vad man är ute efter: tomgång, off-line på strippen, cruising, toppfarttester...
Helt klart är dock att det händer saker och att det definitivt inte är givet att ett kalluftinsug löser alla problem, ibland kan det tillstöta problem !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Det är ju så att man har tre grundläggande saker att ta hänsyn till när det gäller insugsluften genom motorn (bortser från bränsle här). Det är flöde, temperatur och backpulser. Ingen del av systemet är bättre än den mest restriktiva delen. Mao sänker du temperaturen går det i mer luft på samma volym, ökar du diametern ökar volymen men flödeshastigheten minskar, beroende på extraktorns utformning så får man mer eller mindre backpulser som bromsar. Sedan bestämmer flödeshastigheten var i registret du får din effekt. Mellanregister eller topp.
Så som en kort summering så måste man se hela systemet som en helhet, mao ökar du på ett ställe så behöver du se till att det inte bromsas någon annanstans och se till att bränsle/luftblandningen och tändningen är rätt hela vägen. Att bara byta en del ger sällan så mycket och det måste vara den mest restriktiva delen.
Om det sedan är prisvärt och om det är körbar effekt... det är en helt annan sak.
Bästa effekthöjaren är alltid att banta vikten på ekipaget då det ger effekt både under acceleration, kurvtagning och bromsning. Är det på piloten så är det dessutom gratis.
Edit: snackade en sväng med en av våra motortrimmare för hojarna idag och där har man hittat 3-4 häst över hela registret i luftburkskonstruktionerna på ett par hojar (detta är fortfarande under utredning) som inte har med flödesmängd eller hastighet att göra utan med vibrationer och pulser på luften som strömmar in. Mao två små trianglar skurna i orginal luftburk på rätt ställe har gett detta. Man hör på motorgången när man får det rätt och det är givetvis individuellt per luftburkskonstruktion.
Min åsikt är att om det går att mäta på bakhjulen så finns det på riktigt och sedan får man avgöra om det är något för en själv.
Så som en kort summering så måste man se hela systemet som en helhet, mao ökar du på ett ställe så behöver du se till att det inte bromsas någon annanstans och se till att bränsle/luftblandningen och tändningen är rätt hela vägen. Att bara byta en del ger sällan så mycket och det måste vara den mest restriktiva delen.
Om det sedan är prisvärt och om det är körbar effekt... det är en helt annan sak.
Bästa effekthöjaren är alltid att banta vikten på ekipaget då det ger effekt både under acceleration, kurvtagning och bromsning. Är det på piloten så är det dessutom gratis.
Edit: snackade en sväng med en av våra motortrimmare för hojarna idag och där har man hittat 3-4 häst över hela registret i luftburkskonstruktionerna på ett par hojar (detta är fortfarande under utredning) som inte har med flödesmängd eller hastighet att göra utan med vibrationer och pulser på luften som strömmar in. Mao två små trianglar skurna i orginal luftburk på rätt ställe har gett detta. Man hör på motorgången när man får det rätt och det är givetvis individuellt per luftburkskonstruktion.
Min åsikt är att om det går att mäta på bakhjulen så finns det på riktigt och sedan får man avgöra om det är något för en själv.
Mvh
Thomas
Thomas
om man köper en dammsugare och köper till ett grovt avloppsrör så kommer dammsugaren inte att suga mer
(om dammsugaren har ett optimalt rör) .skall man ha mer effekt får man trycka in luften(turbo. kompressor)bara v8an får luften i sig lätt utan motstånd.mer hokus pokus är det inte. 3-4hk under utredning?måste va ett skämt hejdarn
.hur kan man göra ett sånt jättegrej av luftfilter?jo pengar inget annat.varför tar jag upp detta?jo för att folk skall få rätt info.med andra ord fakta.alla lovar 12-15hk med filterbyte och var finns dem?en falsk marknadsförning som luktar lögn lång väg.till och med kapas 1 sekund på 401 meter säger en tillverkare......helt fantastisk.... :shock:meningen med detta inlägg är........köp vad du vill men tro inte på allt som sägs.har själv ett sportluftfiler och haft detta på flera bilar,min erfarenhet är att dessa filter är att dem kräver ganska täta service.om någon kan lova mej 15hk mer med ett luftfilter och bevisa detta(bromsbänk) så köper jag ett.anders på vette bevisade för mej på papper vad han kunde få ut av sin mappning så då var den diskutionen över(en del sa att mappning var hokus pokus)
Senast redigerad av sven erik den fre maj 25, 2012 23:26, redigerad totalt 4 gång.
Din damsugare kanske faktiskt kan suga mer med en grövre slang.. -Beroende på hur restriktiv orginalslanen är.sven erik skrev:om man köper en dammsugare och köper till ett grovt avloppsrör så kommer dammsugaren inte att suga mer![]()
Dvs damsugaren kanske kan suga i sig mer volym men sugeffekten i det grövre munstycket kan bli sämre sedan samma luftmängd sprids över en större area.
Mycket teorier här nu känner jag..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Nädå, du är nog bara lite "bilblind". 3 häst på en hoj är mycket det om det ligger rätt i registret. Dessutom kostar det 0 spänn att göra hål i luftburken.sven erik skrev: 3-4hk under utredning?måste va ett skämt hejdarn![]()
När vi trimmar racehojarna så kostar det i snitt mellan 1000:- och 1500:- / hästkraft på bakhjulet.
I 125 racing så skiljer det ungefär 3 häst mellan att vara först och sist på gridden.
Men för gata på en bil som väger 1500 kg så är det klart att 3 häst hit eller dit inte spelar någon som helst roll.
Jag håller med dig om att reklamen är galen. Gamla BMW extraktorrör brukade lova 45 häst i reklamen på en 300 hk motor.
Mvh
Thomas
Thomas
he he jo 3 hästar på en moppe är underverk
.jag var ute efter just corvetten endast.för mycket av reklamen för dessa filter går ut på kallare luft och jag har mätt just att orginalfiltret får lika kall luft.det är en lögn att orginalfilret suger varm luft när man kör i verkliga livet.
-
velasoraptor
- Corvetteälskare

Jag håller med Anders (vette.se) och Bengt om vad dom säger.Jag är dock lite osäker på om det spelar någon större roll om mafen sitter framför gaspjället eller direkt efter luftrenaren.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
jag håller mej bara till fakta helt enkelt.om luften hadde varit varmare vid orginalfiltret så kan jag förstå en stor vinning med ett specialfilter.men så var det ej.gm har tagit till regäla filter orginal faktisk.och sedan får ju alla köpa vad dem vill men varför har ingen mätt detta förut?varför mätte jag? jo för att få fram fakta helt enkelt.sedan har ju en del eget intresse av å prata gott om dessa filter.jag gillar snarket
i dem.sedan köper jag ett om något filter håller vad det lovar...12 15 hk
Fakta är att vid byte till en bättre luftburk vinner man 5-7hk på bakhjulen vid effekttoppen - dynobevisat. Reklamsiffror upp till +40hk har man ju sett från diverse tillverkare av luftburkar men kvar i verkligheten är +5-7hk.
Då vet vi det.Super duper med eftermarknadsfilter.Garanterat mellan 5-7 hk på bakljulen
.Och z06 som har samma filter som ls3 måste ju bromsa ännu mer när luftmassan där är bra mycket mer.Så 10-15 hk borde va logiskt (tryckfallet):P.ps Och detta är inte c5 an forum utan C6 i all välmening
.Sedan om du köper en sak som lovar dubbelt upp har INGEN BETYDELSE.Senaste modet från usa är elektrisk supercharger.Där lovas mellan 20 och 60 hk(bromspapper visas för produkten) så slå till vet ja
.IRONI är ju min melodi 
-
Lars Jakobsson
- Corvetteälskare

5-7 på bakhjulen är en hel del på bara ett filter, prismässigt ligger det i linje med vad man kan förvänta sig av övriga trim. 1k per hästkraft är rimligt, det finns tyvärr inga underverk som ger fantasi siffror.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Håller med dej lars.är det någon som vet vad effekt kostar och att det inte kommer från himmelen är det du.Jag kan kanske va provoserande men poängen är att va skeptisk till allt som ger effekt i massor och att orginalfitret inte suger varm luft under körning.Ville bara dela med mej av detta.SEDAN HAR JAG KÄMPAT I HELA MITT LIV MED SKRIVANDET FÖR JAG HAR DYSLEKSI SÅ STAVNINGEN KAN BLI LITE FEL IBLAND.SÅ DET PÅHOPPET TAR JAG PERSONLIGT
Fakta är alltid kul.
När det gäller dyslexi så kan de flesta inte stava i alla fall, dyslexi eller inte. 
Mvh
Thomas
Thomas
Senaste luftburksmodden på en moppe. Vill bara visa skillnaden i effektkurva som kan bli på en väldigt liten skillnad i luftburkskonstruktionen. I detta fall två små trianglar skurna i luftburken på rätt ställe.

Senast redigerad av Hejdarn den sön jun 03, 2012 12:58, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Thomas
Thomas
Inte för att jag är ngn expert på detta men en motor kan ju ses som en stor luftpump, men lite erfarenhet har man ju från den tiden då man trimmade gamla "förgasar motorer" utan avancerad motorstyrning. Sen går det ju inte komma ifrån att kallare luft ger ökad effekt.
Om man skall få ut mer effekt så krävs det väl att hela systemet ses över dvs. att ökar man möjligheten att ta in mer och kallare luft (syre) via ett cold air intake så måste man väl även öka möjligheten att snabbare transportera ut luften via ett öppnare avgassystem (headers, racekattar, x-pipa, slutburkar) och givetvis en mappning som matchar detta, så motorstyrningen är anpassad efter de nya förutsättningarna.
Då först får man väl en märkbar effekt eller.
Att enbart byta luftfilter och det begränsas av avgassystemet kan väl knappaste ge mer än marginell effekt. Samma resonemang gäller ju även om man enbart byter slutburkar, kanske låter lite häftigare men ger inte mycket i effekt om man inte sett över hela "luft-pumpen" .
Om man skall få ut mer effekt så krävs det väl att hela systemet ses över dvs. att ökar man möjligheten att ta in mer och kallare luft (syre) via ett cold air intake så måste man väl även öka möjligheten att snabbare transportera ut luften via ett öppnare avgassystem (headers, racekattar, x-pipa, slutburkar) och givetvis en mappning som matchar detta, så motorstyrningen är anpassad efter de nya förutsättningarna.
Då först får man väl en märkbar effekt eller.
Att enbart byta luftfilter och det begränsas av avgassystemet kan väl knappaste ge mer än marginell effekt. Samma resonemang gäller ju även om man enbart byter slutburkar, kanske låter lite häftigare men ger inte mycket i effekt om man inte sett över hela "luft-pumpen" .