Max Ax med automatlåda.....

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Max Ax med automatlåda.....

Inlägg av madcow »

Man står vid rödlyset.....
En kaxig riskokare dyker upp :shock:
- Oftast räcker det med att höja varvet med ca: 100 varv för att de skall komma på bätter tankar... men en del har ju ingen självbevarelse drift :lol:

Då vill man ju gärna ha lite varv innan växeln går i :twisted:

vad är tricket för att komma iväg så snabbt som möjligt :?:

Själv petar jag i ettan (på automaten)
håller vänster foten på bromsen och högern på gasen :twisted:
Resultatet brukar bli däcksrök - men det är himla svårt att tima det hela :? så att det inte bara ryker utan att riskokaren faktiskt får spö

Sedan känns det som om det skall käka låda...... något måste ju ligga och slira - eller ?

man kan väl inte ha neutralen i och rycka i driven ? har inte ens vågat testa - misstänker att man skjuter någor direkt.....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Låter som om du bör komma till Mantorp nästa år och träna :P
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Låter som ett bra tips :D
/T
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

automaten

Inlägg av Ingo »

Fattar varför du fått problem med växlingen på lådan......
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

hmmmm... :?
Den kan nog ha fått lite pisk, men vad gäör man inte för att piska en riskokare :twisted:
/T
Camzor
Nykomling
Nykomling

Re: Max Ax med automatlåda.....

Inlägg av Camzor »

madcow skrev: Själv petar jag i ettan (på automaten)
håller vänster foten på bromsen och högern på gasen :twisted:
Eeeeeeh, varför ettan om en novis får fråga???
Jag får tipset att hitta "stall speed" med driven i och vänstern på bromsen medans man gasar t gränsen, så man undviker brännandet av däck som inte ger ett dugg för den snabba starten.
Men lite coolt är det ju förståss med en liten burnis :P

Som de skrivit redan: Mantorp, DÄR kan man träna inför rödljusracen mot de kaxiga riskokarförarna med stressfläktar o allt vad de har för larviga kompensationer till riktig kraft!

/Camilla
Djurvän så länge det gäller hästar under huven
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

som ovanstående skriver..
lägg i driven, alt. 1:an manuellt, sedan lägger du vänster foten på bromsen och högerfoten på gasen. sedan gasar du precis innan det släpper (hjulen spinner) och när det blir grönt ljus släpper du vänsterfoten från bromsen och ger gas, så pass mycket att du ligger så nära hjulspinn som möjligt (träna träna träna) sedan när du har kommit iväg kan du ge fullt (om du inte har hiskeligt mycket effekt, då spinner du bara)

alltså tricket är att INTE spinna, då skjuter det på bäst.. sedan vet jag att ett hjulspinn på 7-12% är det optimala! men lyckas med det!
-69, 502, Coupé
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Då är man alltså rätt ute :)
Ettan behöver man ju inte så länge, men det retar den man racear mot med lite tjut och rök :twisted:
/T
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

burnis

Inlägg av Ingo »

jag har egenligen alltid haft svår att bromsa fast corvetten,undrar om det beror på ABS,n?,i och för sig så är ju bakaxelutvälingen mesig ,däcken breda och diff broms men ändå,tacka vet jag dotterns Mach1 ,den ritar jag hur långt som helst med.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Skulle tro att det kan bero på att mina däck är gamla, och alltså blivit hårda...
/T
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

max ax

Inlägg av Ingo »

tja mina däck är väl inte purunga heller,men bilen står ju för det mesta i garaget så solen har väl inte kommit åt att döda däcken,Men svänger man kan man rita rätt hyfsat och specialaren är att stämpla plattan i mattan ut ur en rondell,då skriker passagerarna av någon anledning.
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Vi har ett väldigt kul betonggolv i parkeringshuset på jobbet - lagom halt - man kan lägga på en ordentlig bredsida eller burnis utan att käka upp däcken :twisted:

Bara man passar sig för stolparna - och eventuella bilar.....
/T
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Mitt trick när det dker upp en bil med halv motor....

Vänder långsamt på huvudet, lyfter upp solglasögonen i pannan, lyfter ena ögonbryner när han varvar, släpper ner solglasögonen, stoppar in en cigg i mungipan, tänder den..... tar ett bloss, sneglar på den stressade föraren, halvdöljer en gäspning och puttrar sedan iväg med ett hånleende på läpparna.... DET retar honom nog mera ;) Osså ska ni se otroligt överlägsna o arroganta ut, det ska lysa "Du fattar väl att du inte har nåt att hämta här, tönt" i pannan... 8)

/T
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: max ax

Inlägg av Stefan »

Ingo skrev:men bilen står ju för det mesta i garaget så solen har väl inte kommit åt att döda däcken.
Hög fart dödar också :wink:

Kolla på tex en Tysk import Merca om de har de däck som satt på i Tyskland så är de garanterat sprickor i dom :( Vanligt :evil: enligt kunnig däcknasare (ej jag)
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
boXer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av boXer »

Stingray skrev:Mitt trick när det dker upp en bil med halv motor....

Vänder långsamt på huvudet, lyfter upp solglasögonen i pannan, lyfter ena ögonbryner när han varvar, släpper ner solglasögonen, stoppar in en cigg i mungipan, tänder den..... tar ett bloss, sneglar på den stressade föraren, halvdöljer en gäspning och puttrar sedan iväg med ett hånleende på läpparna.... DET retar honom nog mera ;) Osså ska ni se otroligt överlägsna o arroganta ut, det ska lysa "Du fattar väl att du inte har nåt att hämta här, tönt" i pannan... 8)

/T
Hehe
Du måste ha snott mitt trick och lagt till det där med ciggen - jag brukar räta till frillan - varför dom inte får nått race får dom klura ut själva
´
--= [PLYMKVIST] =--
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Stingray skrev:Mitt trick när det dker upp en bil med halv motor....

/T

haha :D
själv brukar jag hålla en iskall min så personen i fråga inte tror det blir race, låter lådan stå i läge D, när det blir grönt så trycker jag pellen i botten! varvstoppet nås på 1,2,3 sen släpper jag av, har då ett kritvitt moln bakom bilen, och inte kommit längre än 2 billängder =)
Skriv svar