Hur mycket hjulspinn

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Hur mycket hjulspinn

Inlägg av Hejdarn »

Var ute och körde några testrepor idag efter att Vette.se masserat bilen och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. :D
Vi har en mappsession kvar nästa vecka och sedan skall motor/drivlina vara klart och det är dags att börja jobba med chassiet.

Det är ganska mycket som ska på plats i en modern bil (stötstänger??). :wink:
Effektregister, momentomvandlare, växlingshastigheter, trottellinjäritet, traction slip, tändkurva, stabilitetskontroll...

Men iaf det jag testade nu var respons och register över de lägre växlarna för att se om växlingshastigheten och trottelresponsen behöver justeras men jag tyckte det var knepigt att bedömma hur mycket/lite hjulspinn man har. Jag vill ju ligga precis över friktionsgränsen och undvika kast (och skador på drivlinan) vid växling och att effekten konverteras till gummirök istället för till acceleration.

Har ni några knep för att bedömma spinnet innan bilen går på tvären (= redan alldeles för sent)?

Just i mitt fall så är det en C6 med manuellt växlad automatlåda men "problemet" är samma för alla bilar.
Det kan vara så enkelt att jag är ovan att sitta så långt ifrån bakhjulen i en så pass tung bil men då får jag väl vänja mig. :D
Mvh
Thomas
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Hur mycket hjulspinn

Inlägg av Hejdarn »

Hmm, jag trodde forumet var fullt med dragracingförare som inte gjorde annat än optimerade traction.
Hade tydligen fel. :P
Mvh
Thomas
Lulelelle
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Lulelelle »

Är det inte olika beroende på underlag, utetemp, luftfuktighet och säkert nåt annat som jag inte vet.
Med andra ord. Är det inte upp till föraren det där sista???
Jag är ingen expert men jag tror att det är svårt att lägga sej precis på gränsen då det finns flera faktorer som påverkar?????
För övrigt önskar jag dej lycka till med optimeringen :) :)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Hej hopp,

Jag tänkte på sk "cues" som olika bilar har. T ex ormande precis innan det släpper för mycket eller hoppande i drivlinan eller fräsande ljud eller vad det nu kan vara.
Jag får helt enkelt ge mig ut och elda upp ett par däck och se om jag hittar någon bra känsla. 8)
Mvh
Thomas
Skriv svar