
Vi har en mappsession kvar nästa vecka och sedan skall motor/drivlina vara klart och det är dags att börja jobba med chassiet.
Det är ganska mycket som ska på plats i en modern bil (stötstänger??).

Effektregister, momentomvandlare, växlingshastigheter, trottellinjäritet, traction slip, tändkurva, stabilitetskontroll...
Men iaf det jag testade nu var respons och register över de lägre växlarna för att se om växlingshastigheten och trottelresponsen behöver justeras men jag tyckte det var knepigt att bedömma hur mycket/lite hjulspinn man har. Jag vill ju ligga precis över friktionsgränsen och undvika kast (och skador på drivlinan) vid växling och att effekten konverteras till gummirök istället för till acceleration.
Har ni några knep för att bedömma spinnet innan bilen går på tvären (= redan alldeles för sent)?
Just i mitt fall så är det en C6 med manuellt växlad automatlåda men "problemet" är samma för alla bilar.
Det kan vara så enkelt att jag är ovan att sitta så långt ifrån bakhjulen i en så pass tung bil men då får jag väl vänja mig.
