Ställa in bakvagnen??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Bred »

Hejsan.
Var idag och fick mätt bak och framvagn, måste flytta på brickorna i trailingarmen bak (tyvärr :x ) för att få rätt värde. Har inte haft isär detta ännu så räknar med roliga timmar framför mig.

Nu till min fråga, fick förklarat för mig att vinkeln på hjulet skall ändras med 5 mm (alltså hjulet!!), så hur många millimeter behöver trailingarmen flyttas då? Är det någon som har uppgifter på detta eller vet var de finns så kom gärna med tips, då jag inte vill riva i det mer än en gång :wink:
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Ricky »

Själv skulle jag lossa brickor och bultar så att allt går att jobba med grejorna, sen skulle jag åka tillbaka och får hjulinställningen utförd av de som sysslar med sådant. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Bred »

Kan bli så att det blir nästa steg, men till att börja med tänkte jag göra det själv då vi mätte hur mycket det felade och då han hade fullt upp tyckte han jag kunde åtgärda det och återkomma så gör vi ny koll ;)

Men borde ju finnas någon specifikation som talar om att 1 mm vid fästet gör x mm på hjulet..
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Ricky »

Hittar du någon sådan info vore det kul om du lade upp den här. :)

Teoretoskt borde det ju vara en helt vanlig geometrisk uträkning enligt matteboken för att få fram "hävarmens" inverkan på hjulet.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av olof »

Du kan göra som jag gjorde när jag bytte armarna på min ett litet vattenpass på navet och drixa lite fram och tillbaka så att det står i lodrätt, lite jobb är det upp och ner med bilen men det blev rätt bra på min bil. MEN man bör nog åka och få det fixat hos en bilfirma som kan mäta in det ordentligt.

Mvh Olof
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Bred »

Har rivit lite ned den ena armen och konstaterat att bussningen är helt slut, så blir till att riva i den andra med. Köpt nya rostfria shims samt nya låspinnar och bult, så det ska nog bli tjusigt. Passar även på att byta bromsslang samt måla upp lite nu när saker är lättåtkomliga.


Som bilen var så gick den rakt och fint på jämn väg, men var vägen spårig så vandrade den vid filbyte mm. Svårt att ligga i ett körfält alltså!
På bilen är dämpare samt fjädrar bytta, krängningshämmare, styrväxeln, bussningar mm för att få så glappfritt som möjligt.

Däremot så blir jag förbryllad när jag försöker hitta rätt hjulinställningsvinklar på forumet. Sökt på lite olika alternativ men får fram för många olika inställningar :shock:
Så uppskattar hjälp av någon som kan, vill helst ha svaret i mm. Är det någon som kan hjälpa mig med detta och be mig inte söka på forumet för det har jag gjort :!:
Tanken med bilen är rolig landsvägskörning samt bankörning. En inställning som prioriterar väghållning framför däckslitage (typ avancerad gatbil/lätt banbil). Givetvis går det inte att få en perfekt inställning då det varierar från olika körförhållanden, men skulle gärna vilja ha en bra universalinställning att börja med.

Tack på förhand..
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Ricky »

Jag använde mig av VBP´s rekomendationer då jag lät göra hjulinställning på min bil.

Dokumentet finns på deras hemsida:

http://www.vbandp.com/index.php?option= ... Itemid=148

Scrolla ner till "Alignment Specs", printa ut dokumentet och ta det med till verkstaden. :)

Vill du konvertera tum till milimeter så rekomenderar jag programet "Convert" från Josh Madison, det är en gratis nedlastning som funkar bra. Bild
http://joshmadison.com/convert-for-windows/
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Mr. Beam »

Avråder dock starkt från Autocross om du verkligen inte kör som en tok....hela tiden. Nervös i högfart och däckslitage på insidan fram om du verkligen bestämt dig. Tycker själv att 0 grader camber bak fungerar bäst om man också tar hänsysn till camberförändringen vid fjädring. 0.5 grader positiv camber bak om du har bråttom iväg......



/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
Bred
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 216
Blev medlem: mån aug 11, 2008 22:02
Ort: Svanesund

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Bred »

Mr. Beam skrev:Avråder dock starkt från Autocross om du verkligen inte kör som en tok....hela tiden. Nervös i högfart och däckslitage på insidan fram om du verkligen bestämt dig. Tycker själv att 0 grader camber bak fungerar bäst om man också tar hänsysn till camberförändringen vid fjädring. 0.5 grader positiv camber bak om du har bråttom iväg......



/ Mr. Beam

Det är advanced street jag kikar på i sådana fall, där de t.ex. rekommenderar 0,5 grader negativ camber :?:
Jag kör ju inte som en tok kanske, men rätt så aggresivt ibland. Men, som sagt, handlar inte om extra grepp vid start utan snarare en stabil bil vid farter mellan 100 och 200 knyck :D Men, vill just slippa den där nervösa bilen som man inte känner att man har koll på!!
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: Ställa in bakvagnen??

Inlägg av Johan Fräjdin »

Eftersom du skriver att du skall skifta brickor så antar jag att det är toe in/out du skall justera?
Toe mäter du enkelt själv, genom att markera på garagegolvet var framänden och bakänden på varje bakhjul är, kör ut bilen och mät skillnaden.
Eftersom däcket kan bukta lite olika så kan det vara läge att snickra ihop en anordning så att kontaktytan blir mot fälgen fram/bak, dvs ta inte måttet på själva däcket.
Justeringen är ju lite tidskrävande, men när du gjort en ändring av shims och mätt igen så ser du snart hur mycket varje shims påverkar. Toe bak är väl tyvärr för din del den hjulvinkel som tar längst tid att justera eftersom brickorna sitter lite dumt till.

För att mäta camber (och caster på framhjulen) har jag köpt en sån här:
Bild
Kostar drygt $100 att beställa.
(men det funkar säker lika bra med ett digitalt vattenpass eller dyl. Det går ju även att mäta avståndet i mm och räkna om till grader)
Justeringen av camber är mycket enklare, bara att skruva på camberbulten. Kan vara lite lurigt att få bulten att sitta kvar i läge dock. Det gäller att dra åt utav h-e när du hittat rätt läge.

Jag gör hjulsinställning på mina bilar själv både bak och fram, inte alls särskilt svårt. Inbillar mig att det är viktigare att vara noggrann än att ha en hjuliställningsmaskin för 750.000, men ett någorlunda plant garagegolv är en förutsättning.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Skriv svar