Eftermarknads short trow shifter, erfarenheter?
Eftermarknads short trow shifter, erfarenheter?
Hej, är helnöjd med bilen bortsett från att jag skulle vilja lite bättre precision/distinkt känsla i växelspaken.
Funderar på att sätta in en ny växelbox då jag läst på nätet att utslitna gummibussningar kan försämra precisionen i växlingarna vs ny bussningar. Erfarenheter om detta?
Funderar även på en eftermarknads växelspak sk short trow shifter. Erfarenheter av detta? Blir det verkligen bättre eller är det bara en "placeboeffekt"? Vilket märke har ni erfarenheter av, vad rekommenderar ni och varför?
Funderar på att sätta in en ny växelbox då jag läst på nätet att utslitna gummibussningar kan försämra precisionen i växlingarna vs ny bussningar. Erfarenheter om detta?
Funderar även på en eftermarknads växelspak sk short trow shifter. Erfarenheter av detta? Blir det verkligen bättre eller är det bara en "placeboeffekt"? Vilket märke har ni erfarenheter av, vad rekommenderar ni och varför?
Re: Eftermarknads short trow shifter, erfarenheter?
Jag kan inte uttala mig om Corvetter men som generell kommentar så är korta växellänkage alltid av godo.
Distinktare lägen och kortare växlingstider.
Distinktare lägen och kortare växlingstider.
Mvh
Thomas
Thomas
Jag kör med en B&M Ripper spak i min C5a (spakarna passar i både C5 & C6 så känslan bör ju vara lika)och är väldigt nöjd med den, Kan även rekomendera MGW's spak som jag kört med i polarens bil 
B&M vs Orginal (Till C5)

MGW

Till C5an kan man byta ut gummi bussningarna i växelkoppen mot aluminium iställe (Z06 bussningar) Borde ju funka till C6an också.
Kan som sagt vara ide att kolla skicket på bussningarna.

Hoppas du fann nått av detta hjälpande
/Marcus

B&M vs Orginal (Till C5)

MGW

Till C5an kan man byta ut gummi bussningarna i växelkoppen mot aluminium iställe (Z06 bussningar) Borde ju funka till C6an också.
Kan som sagt vara ide att kolla skicket på bussningarna.

Hoppas du fann nått av detta hjälpande

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Tack för era svar.
Larszzon, kanske dumma frågor men bara för att jag skall förstå det bättre och vad som gör att du är nöjd dvs. vad är det som är bättre vs original? Mer lättväxlad, mer distinkta lägen, mindre missade växlar etc? Och något kanske är sämre vs original? Tyngre att växla, mer vibrationer etc? Ger mig lite bättre beslutsunderlag och förståelse varför man skall lägga ut tid och pengar på att byta ut OEM till en ShortTrow shifter.
Om man byter ut gummibussningarna till stumma, borde det inte bli mycket vibrationer eller?
Tittar man på internationella forum så kan man lungt säga att varje short trow shifter har sin anhängare så givetvis spelar personliga preferanser in men det verkar som om just B&M samt MGW har de största positiva "rösterna" med kanske MGW ngr fler.
Tacksam för fler synpunkter.
Larszzon, kanske dumma frågor men bara för att jag skall förstå det bättre och vad som gör att du är nöjd dvs. vad är det som är bättre vs original? Mer lättväxlad, mer distinkta lägen, mindre missade växlar etc? Och något kanske är sämre vs original? Tyngre att växla, mer vibrationer etc? Ger mig lite bättre beslutsunderlag och förståelse varför man skall lägga ut tid och pengar på att byta ut OEM till en ShortTrow shifter.
Om man byter ut gummibussningarna till stumma, borde det inte bli mycket vibrationer eller?
Tittar man på internationella forum så kan man lungt säga att varje short trow shifter har sin anhängare så givetvis spelar personliga preferanser in men det verkar som om just B&M samt MGW har de största positiva "rösterna" med kanske MGW ngr fler.
Tacksam för fler synpunkter.
Kör själv med MGW senaste version i min Z06'a och gillar den väldigt mycket, distinkta lägen med precis lagom slag, något trögare vilket jag gillar. Ända nackdelen är att det blev lite mer vibrationer men det är försumbart i min mening, är så mycket annat som vibrerar och låter ändå så 

Som sagt, de jag gillar är att det är väldigt fasta och destinkta lägen, ger en kännsla av kontroll enligt min mening, väldigt skönt "slag" i spaken vid växling.
I helhet så är det betydligt härligare/roligare vid lite aggresiv körning
Ska man bara glida i bilen och cruisa på stan så kanske de inte är nån vinst
De naktdelar jag kan se är väll att det blir "trögare" att växla (mer destinkta lägen) och att man måste vara mer bestämmd i växlingarna.
Vibrationerna kan jag inte uttala mej om då hela min bil vibrerar ändå pga. Stummare hardyskivor, uppstyvad väghållning osv.
Jag gillar då känslan och är väldigt nöjd. Själva installasionen är en baggis. Så frågan är ju bara vad du vill ha ut av de och vad de får kosta
Hoppas de hjälper. Är de så att du bor i närheten eller har vägarna förbi är du välkommen att känna hur en B&M spak känns
/Marcus
I helhet så är det betydligt härligare/roligare vid lite aggresiv körning

Ska man bara glida i bilen och cruisa på stan så kanske de inte är nån vinst

De naktdelar jag kan se är väll att det blir "trögare" att växla (mer destinkta lägen) och att man måste vara mer bestämmd i växlingarna.
Vibrationerna kan jag inte uttala mej om då hela min bil vibrerar ändå pga. Stummare hardyskivor, uppstyvad väghållning osv.

Jag gillar då känslan och är väldigt nöjd. Själva installasionen är en baggis. Så frågan är ju bara vad du vill ha ut av de och vad de får kosta

Hoppas de hjälper. Är de så att du bor i närheten eller har vägarna förbi är du välkommen att känna hur en B&M spak känns

/Marcus
Jag gillar det inte! Vibrationer och trögare växling, dock perfekt från 2:an till 3:an eftersom hårdare fjäder skjuter över spaken bättre än original, men går du från 3:an till 2:an så blir det sämre. Jag vet att många gillar dessa spakar men jag är en av dem som inte gör det
/Lars/

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
"sport-spakarna" blir bäst om man förlänger dem något för de som smiskar bilen på strip/bana.
Antingen med typ en sån förlängare som Rtune säljer eller några muttrar under knoppen
Skall man köra aktivt så är en något förlängd "shortshifter" enklare att hantera, har skrivits om det tidigare.
Den nyaste lådorna är förstås enklare att hantera än de äldre, min -2000 låda är ganska bångstyrig även med mutterförlängare...
Antingen med typ en sån förlängare som Rtune säljer eller några muttrar under knoppen

Skall man köra aktivt så är en något förlängd "shortshifter" enklare att hantera, har skrivits om det tidigare.
Den nyaste lådorna är förstås enklare att hantera än de äldre, min -2000 låda är ganska bångstyrig även med mutterförlängare...

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Om du bara vill ha en kortare spak och spara pengar så kan du kapa originalet till önskad längd!
Kolla min fotolänk för detaljerad beskrivning över hur jag kapade min.
https://picasaweb.google.com/GS1000FF/BestC5Shifter
Funkar som original, inga vibrationer, vilket är poängen med att behålla originalet som har en gummibussning in "hylsan". Annars samma (?) funktion som en eftermarknads, korta precisa lägen men som både Lars och Bengt säger det är inte säkert att du gillar en kort spak...Corvettelådan kräver ju ett relativt fast handlag så man får vara ännu mera bestämd vid växling.
Har lite svårt att förstå spakens roll här...länkaget och transaxelkonfigurationen med långt länkage bak till lådan inverkar väl mera än själva spaken...
Det man också skall tänka på är läget på spaken... med min Recaro stol är det ganska trångt för armbågen relativt växelspaken, den skulle mao gärna förskjutas lite framåt.
Mvh Ralph
Kolla min fotolänk för detaljerad beskrivning över hur jag kapade min.
https://picasaweb.google.com/GS1000FF/BestC5Shifter
Funkar som original, inga vibrationer, vilket är poängen med att behålla originalet som har en gummibussning in "hylsan". Annars samma (?) funktion som en eftermarknads, korta precisa lägen men som både Lars och Bengt säger det är inte säkert att du gillar en kort spak...Corvettelådan kräver ju ett relativt fast handlag så man får vara ännu mera bestämd vid växling.
Har lite svårt att förstå spakens roll här...länkaget och transaxelkonfigurationen med långt länkage bak till lådan inverkar väl mera än själva spaken...

Det man också skall tänka på är läget på spaken... med min Recaro stol är det ganska trångt för armbågen relativt växelspaken, den skulle mao gärna förskjutas lite framåt.
Mvh Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Hej och tack för alla råd och synpunkter, det tål att funderas över hur man skall göra.
Vibrationer är inget problem eftersom då ljudnivån (AHR headers med racekattar samt eftermarknads-slutburkar) är hög inne i bilen samt att det mesta ändå vibrerar i bilen.
Jag lutar nog att att sätta dit en short trow shifter då jag vill ha mer distinkta lägen men med en förlängare som R-tune säljer, då det inte är en kort spak jag är ute efter utan mer precision/distinkta lägen samt att jag tycker inte att spaken i sig får vara kortare, standardspaken är redan i kortaste laget om man skall köra mer aktivt.
Frågan är bara vilket märke..... kan inte bestämma mig om det skall vara en B&W eller en MGW. Båda har sina anhängare på nätet och alla forum. Kan det vara någon egentlig skillnad? Om man bara tittar på bilderna så verkar ju konstruktionen av MGW gedigen medans B&W betydligt enklare konstruktion, å andra sidan har ju B&W varit med länge i eftermarknadsbranschen.
Att det skall vara så svårt att bestämma sig....
Tack för alla råd och synpunkter
Vibrationer är inget problem eftersom då ljudnivån (AHR headers med racekattar samt eftermarknads-slutburkar) är hög inne i bilen samt att det mesta ändå vibrerar i bilen.
Jag lutar nog att att sätta dit en short trow shifter då jag vill ha mer distinkta lägen men med en förlängare som R-tune säljer, då det inte är en kort spak jag är ute efter utan mer precision/distinkta lägen samt att jag tycker inte att spaken i sig får vara kortare, standardspaken är redan i kortaste laget om man skall köra mer aktivt.
Frågan är bara vilket märke..... kan inte bestämma mig om det skall vara en B&W eller en MGW. Båda har sina anhängare på nätet och alla forum. Kan det vara någon egentlig skillnad? Om man bara tittar på bilderna så verkar ju konstruktionen av MGW gedigen medans B&W betydligt enklare konstruktion, å andra sidan har ju B&W varit med länge i eftermarknadsbranschen.
Att det skall vara så svårt att bestämma sig....
Tack för alla råd och synpunkter
Glömde ju att fråga om ngn har haft möjlighet att jämföra B&W vs MGW och ni upplevt ngn skillnad.
Återigen tack för alla råd och synpunkter.
Återigen tack för alla råd och synpunkter.
Uppfattat att MGW är en nyare konstruktion där man jobbat aktivt med att dämpa vibrationer.
B&M Ripper är gamla goa grejor där man får lite extra massage
B&M Ripper är gamla goa grejor där man får lite extra massage

C5-2000
En short shift spak är ju inte kortare än en orginal spak. Se bild jag tidigare bifogat.
Att folk vill ha en förlängare tror jag beror på att spaken går "trögare" och kan upplevas lättare i och med förlängningen, hävstångs principen
Jag har både kört med B&M och MGW i C5an. De är ingen direkt skillnad i känslan, men jag skule rekomendera MGW då dom har en fast stor kula längs ner, och B&M kör med orginal konstruktionen med en lös hylsa, syns även de på bilderna jag lagt upp
Så köp den spak du är mest sugen på och prova den så märker du om du vill ha en förlängare
Kan även passa på att säga att MGWs knoppar är stilrena och sköna

/Marcus
Att folk vill ha en förlängare tror jag beror på att spaken går "trögare" och kan upplevas lättare i och med förlängningen, hävstångs principen

Jag har både kört med B&M och MGW i C5an. De är ingen direkt skillnad i känslan, men jag skule rekomendera MGW då dom har en fast stor kula längs ner, och B&M kör med orginal konstruktionen med en lös hylsa, syns även de på bilderna jag lagt upp

Så köp den spak du är mest sugen på och prova den så märker du om du vill ha en förlängare

Kan även passa på att säga att MGWs knoppar är stilrena och sköna

/Marcus
Hej! Fördelen med längre växelspak är att du har kortare avstånd till ratten.
Jag had short shift med r-tunes spaken och är mycket nöjd,kanske inte lika snygg som med en kortare spak men jag är super snabb på att växla nu

Jag had short shift med r-tunes spaken och är mycket nöjd,kanske inte lika snygg som med en kortare spak men jag är super snabb på att växla nu

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Tack för alla svar. Kommer att skaffa mig MGW + R-Tune förlängare och hoppas att det ger den känsla jag vill ha i växlingarna, annars så får man återgå till orginal vxl-spak.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
jag har BPP's shortshift med R-Tune's förlängare.. http://shop.vette.se/corvette-c6/interi ... rt-shifter
Var missnöjt med dåligt grepp med det löste sig med grepp-tejp: http://www.garaget.org/?car=162626&image=2831107
Supernöjd med detta.
Var missnöjt med dåligt grepp med det löste sig med grepp-tejp: http://www.garaget.org/?car=162626&image=2831107
Supernöjd med detta.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Efter mycket fram och tillbaka blev det B&W med R-Tune förlängare. Blir intressant och känna hur det känns när allt är monterat. Tack för alla råd och synpunkter.