Jag har en 73:a. Vad jag förstår är alla säkringar placerade på vänster sida under instrumentbrädan.
Jag ser dom men hur i h..e kommar man åt dom på ett normalt sätt?
Kan någon lättbegripligt förklara hur man monterar bort radion. I verkstadshandboken verkar det som man monterar bort halva instrumentbrädan för att få bort den. Är det så svårt?
Säkringar och radio
Re: Säkringar och radio
Hej!
Komma åt säkringarna på ett normalt sätt går inte, det är bara att klavra sig in under instrumentbrädan och försöka pilla bort den säkring som behöver bytas. Jag brukar använda en liten tunn skruvmejsel, man måste vara försiktig för det är glassäkringar. OBS koppla bort batteriet innan du börjar pillra i säkringsboxen.
För att få bort radion så måste du vika fram den mittre instrumentbrädan. Du börjar med att ta bort den högra panelen, sedan får du lossa mittenpanelen, den är fastskruvad till den vänstra (+högra) panelen och till den övre instrumentbrädan, lossa gärna alla skruvar till den övre intrumentbrädan så kan du vika upp den lite grann, det går då lättare att vika fram mittenpanelen. Mitten panelen sitter även fast skruvad i botten med två muttrar som sitter riktigt jävligt till som du behöver lossa för att inte bryta sönder panelen i botten. Sedan är det bara att lirka ut radion. Det är ganska mycket jobb för att byta radion tyvärr.
Mvh Guy Ejremyr
C3 454-72 med M21 låda
Komma åt säkringarna på ett normalt sätt går inte, det är bara att klavra sig in under instrumentbrädan och försöka pilla bort den säkring som behöver bytas. Jag brukar använda en liten tunn skruvmejsel, man måste vara försiktig för det är glassäkringar. OBS koppla bort batteriet innan du börjar pillra i säkringsboxen.
För att få bort radion så måste du vika fram den mittre instrumentbrädan. Du börjar med att ta bort den högra panelen, sedan får du lossa mittenpanelen, den är fastskruvad till den vänstra (+högra) panelen och till den övre instrumentbrädan, lossa gärna alla skruvar till den övre intrumentbrädan så kan du vika upp den lite grann, det går då lättare att vika fram mittenpanelen. Mitten panelen sitter även fast skruvad i botten med två muttrar som sitter riktigt jävligt till som du behöver lossa för att inte bryta sönder panelen i botten. Sedan är det bara att lirka ut radion. Det är ganska mycket jobb för att byta radion tyvärr.
Mvh Guy Ejremyr
C3 454-72 med M21 låda
Re: Säkringar och radio
Tack!
Jag ska göra ett försök i helgen.
Jag ska göra ett försök i helgen.
Re: Säkringar och radio
Hej.
Stort grattis till att ha köpt en riktig bil.
Har själv en 72,a, cab, 350 med automat, mille miglia röd och vit top.
Svaret du fått är helt rätt.
Det är bökigt.
Men skam den som ger sig.
Håller själv på och demonterar luftfördelningen till värmen så jag har precis lossat mittendelen.
Jag kan rekommendera att du skaffar dig en bok som kallas AIM. Assembly Instruction Manual.
Den använde man på bandet när bilarna skruvades ihop så den är en bra hjälp när man försöker begripa hur man ska ta isär eller återmontera något.
Köpte min här och den var av bra tryckkvalitet.
http://www.ncrs.org/
Håll ut.
Anders Sandin
0709-189256
Stort grattis till att ha köpt en riktig bil.
Har själv en 72,a, cab, 350 med automat, mille miglia röd och vit top.
Svaret du fått är helt rätt.
Det är bökigt.
Men skam den som ger sig.
Håller själv på och demonterar luftfördelningen till värmen så jag har precis lossat mittendelen.
Jag kan rekommendera att du skaffar dig en bok som kallas AIM. Assembly Instruction Manual.
Den använde man på bandet när bilarna skruvades ihop så den är en bra hjälp när man försöker begripa hur man ska ta isär eller återmontera något.
Köpte min här och den var av bra tryckkvalitet.
http://www.ncrs.org/
Håll ut.
Anders Sandin
0709-189256
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
2009 Cab
Arctic White


