Problem med bromsar
Problem med bromsar
Hej!
Har nu slut på idéer vad gäller mina bromsar på min corvette -74.
Jag köpte bilen för ca 13 månader sen, då hade den stått ca. 5 år i garage.
Jag köpte renoveringssats till alla 4a ok.
Bytte bromsslangar fram och bak. Samt rör bak.
Svarvade skivorna.
Luftade hela systemet och fick bra tryck i pedalen ett par mil.
Sen försvann trycket och jag anade att huvudbromscylindern hade gett upp och köpte då en ny som jag monterade dit.
Jag luftade systemet. Bytte även bromsservo. Därefter funkade det bra igen.
Efter en kort tids körning gick pedalen i mattan igen och jag köpte då en renoveringssats samt ytterligare en ny cylinder. Trodde att jag hade pumpat för hårt vid luftningen så packningarna vänt sig, men jag såg när jag skruvade isär HC att allt såg bra ut. Skruvade dock ändå dit den nya. Funkade bra.. i 30 mil..
Då försvann bromsarna igen och då tvingades jag köpa en tredje HC (befann mig 30 mil hemifrån så kunde inte skruva dit den renoverade) för fann inget annat som skulle kunna vara fel. Hade inget läckage någonstans. Inte i oken, inte cylindern eller vid bromsfördelaren nere vid ramen. Ingen olja syntes till. Fick aldrig till bromsarna helt innan vinterförvaring. Men nu är det snart dags att plocka ut pärlan igen..
Hur som helst, jag har luftat HC i skruvstäd innan montering på bilen. Även provat att luftat systemet baklänges och allt annat jag kunnat komma på.
Så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig eller komma med något bra tips.
/ mvh erika
Har nu slut på idéer vad gäller mina bromsar på min corvette -74.
Jag köpte bilen för ca 13 månader sen, då hade den stått ca. 5 år i garage.
Jag köpte renoveringssats till alla 4a ok.
Bytte bromsslangar fram och bak. Samt rör bak.
Svarvade skivorna.
Luftade hela systemet och fick bra tryck i pedalen ett par mil.
Sen försvann trycket och jag anade att huvudbromscylindern hade gett upp och köpte då en ny som jag monterade dit.
Jag luftade systemet. Bytte även bromsservo. Därefter funkade det bra igen.
Efter en kort tids körning gick pedalen i mattan igen och jag köpte då en renoveringssats samt ytterligare en ny cylinder. Trodde att jag hade pumpat för hårt vid luftningen så packningarna vänt sig, men jag såg när jag skruvade isär HC att allt såg bra ut. Skruvade dock ändå dit den nya. Funkade bra.. i 30 mil..
Då försvann bromsarna igen och då tvingades jag köpa en tredje HC (befann mig 30 mil hemifrån så kunde inte skruva dit den renoverade) för fann inget annat som skulle kunna vara fel. Hade inget läckage någonstans. Inte i oken, inte cylindern eller vid bromsfördelaren nere vid ramen. Ingen olja syntes till. Fick aldrig till bromsarna helt innan vinterförvaring. Men nu är det snart dags att plocka ut pärlan igen..
Hur som helst, jag har luftat HC i skruvstäd innan montering på bilen. Även provat att luftat systemet baklänges och allt annat jag kunnat komma på.
Så vore tacksam om någon kunde hjälpa mig eller komma med något bra tips.
/ mvh erika
I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Re: Problem med bromsar
Hej,
Det enda du inte verkar ha bytt eller kollat är fördelningsventilen.
Den sitter i ett fäste på ramen nedanför huvudcylindern. Vet att den kan krångla ibland. Den innehåller en liten kolv som skall kunna röra sig fram och tillbaka. Har ingen aning om den kan ge dessa fenomen dock.
Mvh Daniel
Det enda du inte verkar ha bytt eller kollat är fördelningsventilen.
Den sitter i ett fäste på ramen nedanför huvudcylindern. Vet att den kan krångla ibland. Den innehåller en liten kolv som skall kunna röra sig fram och tillbaka. Har ingen aning om den kan ge dessa fenomen dock.
Mvh Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Har du spel mellan bromspedal/servo och huvudbromscylinder?
Har du spel mellan bromspedal/servo och huvudbromscylinder?
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
Smuggler skrev:Hej,
Det enda du inte verkar ha bytt eller kollat är fördelningsventilen.
Den sitter i ett fäste på ramen nedanför huvudcylindern. Vet att den kan krångla ibland. Den innehåller en liten kolv som skall kunna röra sig fram och tillbaka. Har ingen aning om den kan ge dessa fenomen dock.
Mvh Daniel
Okej, den ska väl fördela bromstrycket? Då borde väl det inte komma luft både fram och bak om den har hängt sig? Eller tänker jag fel? Ska försöka kolla upp detta. Tack så mycket för tipset!
Tänkte på det med fördelningsventilen, kan det vara så att det blir för varmt där nere så att bromsvätskan kokar och det bildas kondens?
Har olindade keramiska headers.

magnum skrev:Hejs
Har du spel mellan bromspedal/servo och huvudbromscylinder?
Ja det funkar, jag mätte upp det när jag bytte HC för tredje gången. Kommer dock väl ej ihåg hur mycket spelet ska vara nu på rak arm. Men det har jag kollat. Tack så mycket för tipset ändå.
I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Hur kändes pedalen sist bromsarna funkade? Inget pumpande?
Går kolven i hc helt tillbaks utan kärvande?
Helt 100 på att det inte läcker ut vätska någonstans?
Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Det här måste fixas på något sätt så du kan vara med på oldies träffen den 1/6!
Hur kändes pedalen sist bromsarna funkade? Inget pumpande?
Går kolven i hc helt tillbaks utan kärvande?
Helt 100 på att det inte läcker ut vätska någonstans?
Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Det här måste fixas på något sätt så du kan vara med på oldies träffen den 1/6!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
HC är i sin ordning., inget kärvade sist iallafall.magnum skrev:Hejs
Hur kändes pedalen sist bromsarna funkade? Inget pumpande?
Går kolven i hc helt tillbaks utan kärvande?
Helt 100 på att det inte läcker ut vätska någonstans?
Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Det här måste fixas på något sätt så du kan vara med på oldies träffen den 1/6!
Den bara försvann och gick i botten, luftade om systemet då blev det en gnutta bättre. Men är fortfarande riktigt dåligt.
Det hjälper inte att pumpa. Sist när bromsarna försvann fick jag motorbromsa med växelspaken. Jätte konstigt att de kan funka felfritt 30 mil sen helt plötsligt försvinner all bromsverkan.
Ganska oroväckande och man är glad att man inte råkat ut för olyckor.
Känner att jag måste ha det helt i ordning innan jag ger mig ut i trafiken igen för min egen och andras säkerhet.
Jag har använt mig av DOT 4. Jag håller tummarna att jag får fram en lösning snart!

I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Jag menar: Hur kändes pedalen när du bromsade (när bromsarna funkade sist) om den vibrerade eller hoppade upp & ner när du tryckte på den? Dot 4 måste vara ok vad jag vet...
Jag menar: Hur kändes pedalen när du bromsade (när bromsarna funkade sist) om den vibrerade eller hoppade upp & ner när du tryckte på den? Dot 4 måste vara ok vad jag vet...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
magnum skrev:Hejs
Jag menar: Hur kändes pedalen när du bromsade (när bromsarna funkade sist) om den vibrerade eller hoppade upp & ner när du tryckte på den? Dot 4 måste vara ok vad jag vet...
När de väl har funkat har det funkat kanonbra. Inte vart svampig eller något sådant. Tagit stumt och bra sen helt plötsligt försvinner det, därav att jag kanske börja ana att det kanske är bromsvätskan som kokar?

I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Gör ett försök med att linda headersarna! Det kanske lönar sig! Finns/fanns lindor på Biltema!
Gör ett försök med att linda headersarna! Det kanske lönar sig! Finns/fanns lindor på Biltema!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
Kanske lite dum fråga, men kollade du att skivorna är raka efter svarvningen? Har man minsta slag i skivorna finns risk att man suger in luft i oken.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Problem med bromsar
Som bred säger är detta mycket bra att kolla. Även om de är nya skivor eller nysvarvade så är det ingen garanti att de är raka. Känt fenomen att c3är mycket känsliga för kastande skivor.Bred skrev:Kanske lite dum fråga, men kollade du att skivorna är raka efter svarvningen? Har man minsta slag i skivorna finns risk att man suger in luft i oken.
Enkelt att kolla med en indikatorklocka med 0, 01mm gradering.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Jag det var lite det jag menade, precis det som Bred & Smuggler skriver om! Med hur pedalen kändes!
Har du fjädrarna kvar i oken så finns stor risk att det pumpas in luft i systemet när kolvarna i oken far ut och in någon hundradel!
Jag det var lite det jag menade, precis det som Bred & Smuggler skriver om! Med hur pedalen kändes!
Har du fjädrarna kvar i oken så finns stor risk att det pumpas in luft i systemet när kolvarna i oken far ut och in någon hundradel!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
Skulle det visa sig att skivorna kastar kan man schimsa in dom mot spindlarna med tunna schims som går att få tag i hos välsorterade järnhandlare. Schimsen finns i olika tjocklekar ned till ca 0, 02mm. Detta kan man göra under förutsättning att skivorna är skruvade mot spindlarna och inte nitade.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Problem med bromsar
Man brukar påstå att man MÅSTE mäta in skivorna med micrometer/indikatorkocka om man bytt.
Shimsa där/om nödvändigt.
Om det är det är det som är ditt problem kan jag tyvärr inte svara på.
Hur är det med bromsoken?
Har du låtit dom hänga lösa utan att stoppa kolvarna från att åka ut med tex en träkloss?
Shimsa där/om nödvändigt.
Om det är det är det som är ditt problem kan jag tyvärr inte svara på.
Hur är det med bromsoken?
Har du låtit dom hänga lösa utan att stoppa kolvarna från att åka ut med tex en träkloss?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Problem med bromsar
Vad menar du egentligen med detta påstående?magnum skrev: Gamla bromsar kräver gammal modig bromsvätska, inget nytt för bra skit!
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs Ricky
Ett litet citat från Wikipedia: "DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Detta hände mej med en 1971 Opel Commodore GS/E coupe, jag fick byta allt av gummi i bromssystemet!
Det var vad mitt påstående var grundat på!
Ett litet citat från Wikipedia: "DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Detta hände mej med en 1971 Opel Commodore GS/E coupe, jag fick byta allt av gummi i bromssystemet!
Det var vad mitt påstående var grundat på!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Problem med bromsar
Håller på med exakt samma skit just nu och måste packa om hela systemet! Åtta år höll O-ringarna till kolvarna i oken innan det började läcka. Skumt, gummit hade "smetats" fast på loppen.
Tror du har problemet ute vid oken.
Om inte - hur såg loppen ut? Behövs inte mycket pitting innan det börjar läcka in luft.
/ Mr. Beam
Tror du har problemet ute vid oken.
Vilken typ ? O-ringat? Är oken fodrade med rostfritt?Jag köpte renoveringssats till alla 4a ok.
Om inte - hur såg loppen ut? Behövs inte mycket pitting innan det börjar läcka in luft.
Ändrades nivån i någon av behållarna i MC:n? Kan även höjas i någon om du har internt läckage..Hade inget läckage någonstans. Inte i oken, inte cylindern eller vid bromsfördelaren nere vid ramen
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Re: Problem med bromsar
Aha.magnum skrev:Hejs Ricky
Ett litet citat från Wikipedia: "DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar"
Detta hände mej med en 1971 Opel Commodore GS/E coupe, jag fick byta allt av gummi i bromssystemet!
Det var vad mitt påstående var grundat på!

Jag har inte läst upp mig på alla detaljer men har kört DOT4 under flera år på min bil utan problem.
Dock var bromsoken bytta då jag köpte bilen och har rostfria kolvar, möjligen har de då kanske även en modernare klassning på o-ringarna..?
Har ej heller haft några problem med huvudcylinder eller bromsreduceringsventilen.
Som sagt har jag inte haft ett enda problem, verka ju om man läser på forumet (andra forum) som jag haft lyckan och glädjen av att ha det mest problemfria bromsarna på min C3.
Det enda som hänt var att jag hadde en lite luftblåsa i ett av de bakre oken under KM 2012, men den luftades enkelt ut.

Ser man på temperaturtåligheten är det annars bara DOT4 som gäller om man ska man köra det minsta offensivt.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Problem med bromsar
Tack för alla svar. Schysst att ni försöker hjälpa mig.
Tänkte börja med att kolla så mina bromsskivor är OK.
Sedan tänkte jag ge mig på alla ok igen...
En liten fråga, är det bara kolvarna som är rostfria eller kan man även fodra oken med rostfritt?
För jag har fortfarande aluminiumkolvarna i mina med fjädrarna bakom. Ska jag strunta i fjädrarna helt då?
Synd att man inte var så påläst när man renoverade oken för 1 år sen
Och o-rings packningarna är bättre än "de vanliga" då alltså?!
Var köper man packningar och kolvar smidigast till bäst pris?
mvh erika
Tänkte börja med att kolla så mina bromsskivor är OK.
Sedan tänkte jag ge mig på alla ok igen...
En liten fråga, är det bara kolvarna som är rostfria eller kan man även fodra oken med rostfritt?
För jag har fortfarande aluminiumkolvarna i mina med fjädrarna bakom. Ska jag strunta i fjädrarna helt då?
Synd att man inte var så påläst när man renoverade oken för 1 år sen

Och o-rings packningarna är bättre än "de vanliga" då alltså?!
Var köper man packningar och kolvar smidigast till bäst pris?

mvh erika
I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Re: Problem med bromsar
Hej
Kolvarna är i alu. Det är fodren som är rostfria och pressade i oken. Fjädrar har nog diskuterats till leda genom åren och jag kommer att behålla mina. Fick nämligen riva båda mina fram ok ikväll då de läckte olja vid luftningen... Ändå är det nästan nya o-rings ok. Tröstlöst...
Kolvarna är i alu. Det är fodren som är rostfria och pressade i oken. Fjädrar har nog diskuterats till leda genom åren och jag kommer att behålla mina. Fick nämligen riva båda mina fram ok ikväll då de läckte olja vid luftningen... Ändå är det nästan nya o-rings ok. Tröstlöst...
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: Problem med bromsar
Här till exempel: http://www.vbandp.com/C2-C3-Corvettes/C ... Wheel.html.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: Problem med bromsar
Jag skulle sätta bromspedalen i spänn och se om den har sjunkit efter några timmar. Då ser du om du har ett litet läckage.
Mvh
Thomas
Thomas
Re: Problem med bromsar
Efter ett par månader i garaget har jag nu äntligen tid till att sätta mig här igen..med lite fler frågor..
Började som sagt med att kolla så mina skivor var raka, och det var ok.
Sen påbörjades tokmeket inför sommaren.
Eftersom att jag inte hade bestämt mig än för vad jag ville göra med bromsarna
så började jag fixa med annat.
Ca 4 dagar innan Vetlanda och permiärrundan
för i år så sa det pang och båda oken fram började läcka.
Fick tag i renoveringssats och fixade till oken och kom iväg tillslut. Körde
på de bromsarna felfritt fram till i lördags 25/5, men mitt i cruisingkön i
Hässleholm på powermeet så känner jag hur pedalen helt plötsligt går rätt
i botten så jag slänger i handbromsen och far ut, då läcker det bromsvätska
vänster fram, och inte så lite.
Kan tillägga att det var riktigt varmt i motorrummet, trots att jag flertal gånger
lämnat kön och kört ut på landsväg samt stängt av bilen.
Huvudbromscylindern var riktigt varm, den gick inte att ta i. Tror ni att det kan
vara så att bromsvätskan börjat koka? Och att grejerna helt enkelt inte pallar värmen?
Har pratat med flera bilkunniga om detta redan förra sommaren men det tycker att det
verkar osannolikt.. Men då jag inte är mer än snart 22, så stannar min erfarenhet här
vad gäller kokande bromsvätskor. Vet inte vad jag ska tro.
Jag har nu även bestämt mig för att köpa någon typ av eftermarknads-kit, jag är trött
på dessa bromsok redan och känner att det inte är värt mer besvär eller att försöka
renovera med o-ring och byta till rostfria insatser. Vad har ni för tips och idéer?
Wilwood är det jag känner till. Finns det något annat hyffsat? Förslag mottages tacksamt
tack på förhand!
mvh erika
Började som sagt med att kolla så mina skivor var raka, och det var ok.
Sen påbörjades tokmeket inför sommaren.
Eftersom att jag inte hade bestämt mig än för vad jag ville göra med bromsarna
så började jag fixa med annat.
Ca 4 dagar innan Vetlanda och permiärrundan
för i år så sa det pang och båda oken fram började läcka.
Fick tag i renoveringssats och fixade till oken och kom iväg tillslut. Körde
på de bromsarna felfritt fram till i lördags 25/5, men mitt i cruisingkön i
Hässleholm på powermeet så känner jag hur pedalen helt plötsligt går rätt
i botten så jag slänger i handbromsen och far ut, då läcker det bromsvätska
vänster fram, och inte så lite.
Kan tillägga att det var riktigt varmt i motorrummet, trots att jag flertal gånger
lämnat kön och kört ut på landsväg samt stängt av bilen.
Huvudbromscylindern var riktigt varm, den gick inte att ta i. Tror ni att det kan
vara så att bromsvätskan börjat koka? Och att grejerna helt enkelt inte pallar värmen?
Har pratat med flera bilkunniga om detta redan förra sommaren men det tycker att det
verkar osannolikt.. Men då jag inte är mer än snart 22, så stannar min erfarenhet här
vad gäller kokande bromsvätskor. Vet inte vad jag ska tro.

Jag har nu även bestämt mig för att köpa någon typ av eftermarknads-kit, jag är trött
på dessa bromsok redan och känner att det inte är värt mer besvär eller att försöka
renovera med o-ring och byta till rostfria insatser. Vad har ni för tips och idéer?
Wilwood är det jag känner till. Finns det något annat hyffsat? Förslag mottages tacksamt

tack på förhand!
mvh erika

I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Re: Problem med bromsar
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Problem med bromsar
Hej,
Har inte så mycket tips egentligen här, men kan konstatera att det funkar med helt vanliga ok med rostfria insatser och standard "läpp" seals inkl original fjädrar bakom. Renoverade mina med biltemas lamellrondeller, typ dessa: http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... -st-20880/
De jag hittade då passade precis i hålen på oken och körde i ½-fart medans de fick spinna ända ur för att inte få axiella "repor". Låter kanske lite yxigt och rått, men har hållit helt tät i 8-10 år nu.
Har mitt fördelningsblock ca 3-4 cm ifrån olindade headers (bigblockare). Har inte haft problem med bromsbortfall. Kör med DOT4.
Enligt denna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska) ska du upp i 155 grader (med 3% fukt), så det låter rätt osannolikt att det är det problemmet.
Du kan inte låna en lasertermometer av nån och mäta? Finns billiga som jag tycker duger för enklare felsökning...
DOT5 (Silikon) ska man hålla sig ifrån.
Hoppas du får stil på det, innan det händer nåt.
//Lasse
Har inte så mycket tips egentligen här, men kan konstatera att det funkar med helt vanliga ok med rostfria insatser och standard "läpp" seals inkl original fjädrar bakom. Renoverade mina med biltemas lamellrondeller, typ dessa: http://biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-K ... -st-20880/
De jag hittade då passade precis i hålen på oken och körde i ½-fart medans de fick spinna ända ur för att inte få axiella "repor". Låter kanske lite yxigt och rått, men har hållit helt tät i 8-10 år nu.
Har mitt fördelningsblock ca 3-4 cm ifrån olindade headers (bigblockare). Har inte haft problem med bromsbortfall. Kör med DOT4.
Enligt denna (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska) ska du upp i 155 grader (med 3% fukt), så det låter rätt osannolikt att det är det problemmet.
Du kan inte låna en lasertermometer av nån och mäta? Finns billiga som jag tycker duger för enklare felsökning...
DOT5 (Silikon) ska man hålla sig ifrån.
Hoppas du får stil på det, innan det händer nåt.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Problem med bromsar
Tack för ert tips.
Jag har kikat runt lite och det lutar åt dessa just nu http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html . Vad tror ni??
Mvh erika
Jag har kikat runt lite och det lutar åt dessa just nu http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html . Vad tror ni??
Mvh erika

I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Re: Problem med bromsar
Nu är jag lite gammalmodig som vanligt
Men jag har honat gamla bromsok utan rostfria insatser och
bytt till nya läpptätnigar och sedan åkt i åratal utan
problem, men jag kanske har haft tur?
(flera gånger)
Pär

Men jag har honat gamla bromsok utan rostfria insatser och
bytt till nya läpptätnigar och sedan åkt i åratal utan
problem, men jag kanske har haft tur?
(flera gånger)
Pär
Re: Problem med bromsar
Detta är vad som står i min Corvettebibel om konstiga bekymmer med bromsarna på C3:or. Behöver ju inte stämma på din eller att det kanske redan har besvarats.
Lycka till
Percy
http://s1067.photobucket.com/user/percy ... sort=3&o=0
http://s1067.photobucket.com/user/percy ... 2144552131
Lycka till
Percy
http://s1067.photobucket.com/user/percy ... sort=3&o=0
http://s1067.photobucket.com/user/percy ... 2144552131
CCS 3664
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
1968 Convertible, 427 Tri-Power, 4 speed
Re: Problem med bromsar
Tack snälla ni för alla tips jag fått av er.
Jag beställde iallafall tillslut Wilwood ok och det funkar klockrent nu. Aldrig haft bättre bromsar. Weehu!
mvh

Jag beställde iallafall tillslut Wilwood ok och det funkar klockrent nu. Aldrig haft bättre bromsar. Weehu!
mvh

I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Problem med bromsar
Hejs
Så BRA
Nu kan du/ni vara med på oldiesträffarna!
Så BRA

Nu kan du/ni vara med på oldiesträffarna!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981