Skillnad på z06 -07 och z06-08
Skillnad på z06 -07 och z06-08
Hej,
Vad är egentligen skillnaden mellan c6 z06 årsmodell 2007 och c6 z06 årsmodell 2008?
1. Är det verkligen så stor skillnad i växellådan som en del säger?
2. Är det nån skillnad i motortyp/konstruktion etc?
3. Nåt mer som skiljer?
Det verkar skilja ca 40-60.000 kr så nån skillnad mer än årsmodell känns det som om det är?
Sedan undrar ja, är det nån "egentlig" skillnad på us modell och svensksåld?
Mer skillnad än hastighetsmätaren, reflexer, lyktor,strålkastarrengöring fram etc.
Är det nån skillnad i motor,växellåda,bromsar,krängningshämnare etc?
Tacksam för hjälp med dessa funderingar, så man gör ett bra val när man ska köpa.
Är det värt att lägga 40-60.000 kr mer för en 2008 helt enkelt och ska man lägga 20-40.000 mer bara för att få en svensksåld?
Med vänlig hälsning,
Anders
Vad är egentligen skillnaden mellan c6 z06 årsmodell 2007 och c6 z06 årsmodell 2008?
1. Är det verkligen så stor skillnad i växellådan som en del säger?
2. Är det nån skillnad i motortyp/konstruktion etc?
3. Nåt mer som skiljer?
Det verkar skilja ca 40-60.000 kr så nån skillnad mer än årsmodell känns det som om det är?
Sedan undrar ja, är det nån "egentlig" skillnad på us modell och svensksåld?
Mer skillnad än hastighetsmätaren, reflexer, lyktor,strålkastarrengöring fram etc.
Är det nån skillnad i motor,växellåda,bromsar,krängningshämnare etc?
Tacksam för hjälp med dessa funderingar, så man gör ett bra val när man ska köpa.
Är det värt att lägga 40-60.000 kr mer för en 2008 helt enkelt och ska man lägga 20-40.000 mer bara för att få en svensksåld?
Med vänlig hälsning,
Anders
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Vad jag vet så är torrsumpen uppdaterad (till 10L) för det blev problem med oljetryck på ovalbanor. Det tillkom en liten plattkylare på motorn med men är osäker efter vilken årsmodell.Andersb skrev:Hej,
Vad är egentligen skillnaden mellan c6 z06 årsmodell 2007 och c6 z06 årsmodell 2008?
1. Är det verkligen så stor skillnad i växellådan som en del säger?
2. Är det nån skillnad i motortyp/konstruktion etc?
3. Nåt mer som skiljer?
Det verkar skilja ca 40-60.000 kr så nån skillnad mer än årsmodell känns det som om det är?
Sedan undrar ja, är det nån "egentlig" skillnad på us modell och svensksåld?
Mer skillnad än hastighetsmätaren, reflexer, lyktor,strålkastarrengöring fram etc.
Är det nån skillnad i motor,växellåda,bromsar,krängningshämnare etc?
Tacksam för hjälp med dessa funderingar, så man gör ett bra val när man ska köpa.
Är det värt att lägga 40-60.000 kr mer för en 2008 helt enkelt och ska man lägga 20-40.000 mer bara för att få en svensksåld?
Med vänlig hälsning,
Anders
Växellådan blev förstärkt till '08 men är osäker på om det märks på känslan. Jag har en '07a och tycker att min är len o fin (när den blivit varm)
Även inredningen blev nog uppdaterad med utanpåliggande sömmar.
Ingen skillnad mellan US vs EU bilar i konstruktionen men värt att veta är att EU bilar är helbilsgodkännda vilket medför att du får inte ändra dom (byta stolar, bromsar, ratt, stoppa i bur etc).. då går dom inte igenom besiktningen.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Tack så mycket för alla svaren, uppskattar det.
Det med växellådan stämmer kanske lite då, att det kan vara "svårare" eller vad man nu ska säga att växla med 2007.
Men att det ska vara några större problem, "barnsjukdomar" etc verkar inte stämma då, som man läst om, hört etc.
Men det är väl så att US modeller är billigare, för svensksålda har högre andrahandsvärde verkar det som.
Tack så länge
Mvh
Anders
Det med växellådan stämmer kanske lite då, att det kan vara "svårare" eller vad man nu ska säga att växla med 2007.
Men att det ska vara några större problem, "barnsjukdomar" etc verkar inte stämma då, som man läst om, hört etc.
Men det är väl så att US modeller är billigare, för svensksålda har högre andrahandsvärde verkar det som.
Tack så länge
Mvh
Anders
Corinthian skrev:Vad jag vet så är torrsumpen uppdaterad (till 10L) för det blev problem med oljetryck på ovalbanor. Det tillkom en liten plattkylare på motorn med men är osäker efter vilken årsmodell.Andersb skrev:Hej,
Vad är egentligen skillnaden mellan c6 z06 årsmodell 2007 och c6 z06 årsmodell 2008?
1. Är det verkligen så stor skillnad i växellådan som en del säger?
2. Är det nån skillnad i motortyp/konstruktion etc?
3. Nåt mer som skiljer?
Det verkar skilja ca 40-60.000 kr så nån skillnad mer än årsmodell känns det som om det är?
Sedan undrar ja, är det nån "egentlig" skillnad på us modell och svensksåld?
Mer skillnad än hastighetsmätaren, reflexer, lyktor,strålkastarrengöring fram etc.
Är det nån skillnad i motor,växellåda,bromsar,krängningshämnare etc?
Tacksam för hjälp med dessa funderingar, så man gör ett bra val när man ska köpa.
Är det värt att lägga 40-60.000 kr mer för en 2008 helt enkelt och ska man lägga 20-40.000 mer bara för att få en svensksåld?
Med vänlig hälsning,
Anders
Växellådan blev förstärkt till '08 men är osäker på om det märks på känslan. Jag har en '07a och tycker att min är len o fin (när den blivit varm)
Även inredningen blev nog uppdaterad med utanpåliggande sömmar.
Ingen skillnad mellan US vs EU bilar i konstruktionen men värt att veta är att EU bilar är helbilsgodkännda vilket medför att du får inte ändra dom (byta stolar, bromsar, ratt, stoppa i bur etc).. då går dom inte igenom besiktningen.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Det är barnsjukdomar i allra högsta grad med LS7or.. min har precis rasat (Ventilstyrningarna, upptäcktes vid 4200 mil)... Detta problem är inte definitivt avhjälpt förrän till 2011 års modeller enl. GM själva.Andersb skrev:...Men att det ska vara några större problem, "barnsjukdomar" etc verkar inte stämma då, som man läst om, hört etc.
Ett annat problem är nållagren i vipparmarna som har en tendens att pajja.. detta är bara 07or
Man bör checka av de vanligaste felen om man köper LS7 äldre än 2012.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Hej,
Fy fasen så tråkigt för dig, rasat. Fy fasen alltså...
Tack för de tipsen. Ja, en -11 eller -12:a vore fint det, men kostar därefter.
Då får det iaf bli att man enbart kollar efter en -08. Inte -07.
Tack.
Mvh
Anders
Fy fasen så tråkigt för dig, rasat. Fy fasen alltså...
Tack för de tipsen. Ja, en -11 eller -12:a vore fint det, men kostar därefter.
Då får det iaf bli att man enbart kollar efter en -08. Inte -07.
Tack.
Mvh
Anders
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Nåja, så farligt är det inte...Det finns en billig uppgradering från Comp Cams om man vill åtgärda vipparmarna.
Jag skulle säga att en 07:a är lika bra som en 08:a.
Titta på skicket på bilen istället för att focusera på årsmodell.
Lycka till i letandet!
Christer
Jag skulle säga att en 07:a är lika bra som en 08:a.
Titta på skicket på bilen istället för att focusera på årsmodell.
Lycka till i letandet!
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Håller med!Christer skrev:Nåja, så farligt är det inte...Det finns en billig uppgradering från Comp Cams om man vill åtgärda vipparmarna.
Jag skulle säga att en 07:a är lika bra som en 08:a.
Titta på skicket på bilen istället för att focusera på årsmodell.
Lycka till i letandet!
Christer
Jag installerade nu denna uppgradering vid renovering av toppar... kostar 1736:- plus montering och är mycket bättre än original.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Tråkigt, men vad hände med ventilstyrningarna?Corinthian skrev:Det är barnsjukdomar i allra högsta grad med LS7or.. min har precis rasat (Ventilstyrningarna, upptäcktes vid 4200 mil)... Detta problem är inte definitivt avhjälpt förrän till 2011 års modeller enl. GM själva.Andersb skrev:...Men att det ska vara några större problem, "barnsjukdomar" etc verkar inte stämma då, som man läst om, hört etc.
Ett annat problem är nållagren i vipparmarna som har en tendens att pajja.. detta är bara 07or
Man bör checka av de vanligaste felen om man köper LS7 äldre än 2012.
Blev de slitna så det gick igenom olja eller?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Ventilsätena är inte linjerade med styrningarna från tillverkaren, vilket resulterar i att ventilerna landar snett vid stängning.. till slut slits styrningarna så mycket att ventilen skakar upp/ned i styrningarna och sen går dom av.Fidde skrev:Tråkigt, men vad hände med ventilstyrningarna?
Blev de slitna så det gick igenom olja eller?
Mina ventilfjädrar hade även spruckit och tappat flisor.
Dessutom har '07or problem med att nållagren till vipporna lossnar och skjuter ut nålarna, som sedan letar sig ned i cylinderloppen (detta klarade jag mig från men böt ändå när renoverade)
Det finns gott om dokumentation om detta på youtube.com.. här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=nS4rotRwkfk
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Jag har en 09 som vid ca 430 mil redan hade börjat fått 'timglas' slitningar i mina toppar. Ett större problem än vad många vet om och desto mer mil bilar plockar på sig desto mer haverier lär vi se, oavsett årsmodell.
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Hur i fridens namn kan nålarna ramla ner i cylindrarna ? genom styrningarna ??? svårt att troCorinthian skrev:Ventilsätena är inte linjerade med styrningarna från tillverkaren, vilket resulterar i att ventilerna landar snett vid stängning.. till slut slits styrningarna så mycket att ventilen skakar upp/ned i styrningarna och sen går dom av.Fidde skrev:Tråkigt, men vad hände med ventilstyrningarna?
Blev de slitna så det gick igenom olja eller?
Mina ventilfjädrar hade även spruckit och tappat flisor.
Dessutom har '07or problem med att nållagren till vipporna lossnar och skjuter ut nålarna, som sedan letar sig ned i cylinderloppen (detta klarade jag mig från men böt ändå när renoverade)
Det finns gott om dokumentation om detta på youtube.com.. här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=nS4rotRwkfk


Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Vissa ligger kvar uppe vid ventilkåpan, vissa ner i tråget. Har man tur upptäcker man det tidigt innan nålarna letar sig in på ställen dom inte ska vara på.conpers skrev:Hur i fridens namn kan nålarna ramla ner i cylindrarna ? genom styrningarna ??? svårt att tro![]()
Jag skulle rekommendera CHE rockers eller nya original om man har en LS7 tillverkad under problemperioden.
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Jag skulle vilja säga att skillnaden i växellådan är värt pengarna. Skulle också leta efter en med låga mil alternativt någon som har fixat problemet med topparna/styrningarna.Andersb skrev:Hej,
Vad är egentligen skillnaden mellan c6 z06 årsmodell 2007 och c6 z06 årsmodell 2008?
1. Är det verkligen så stor skillnad i växellådan som en del säger?
2. Är det nån skillnad i motortyp/konstruktion etc?
3. Nåt mer som skiljer?
Det verkar skilja ca 40-60.000 kr så nån skillnad mer än årsmodell känns det som om det är?
Sedan undrar ja, är det nån "egentlig" skillnad på us modell och svensksåld?
Mer skillnad än hastighetsmätaren, reflexer, lyktor,strålkastarrengöring fram etc.
Är det nån skillnad i motor,växellåda,bromsar,krängningshämnare etc?
Tacksam för hjälp med dessa funderingar, så man gör ett bra val när man ska köpa.
Är det värt att lägga 40-60.000 kr mer för en 2008 helt enkelt och ska man lägga 20-40.000 mer bara för att få en svensksåld?
Med vänlig hälsning,
Anders
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
nållagren sitter fast mellan två inpressade sidostycken som lossnar och nålarna trillar ut.. uppgraderingskitet har låsringar som förhindrar detta.. dessutom är dom mer heavy-duty.. bif. bildconpers skrev:Hur i fridens namn kan nålarna ramla ner i cylindrarna ? genom styrningarna ??? svårt att tro![]()
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Låter ju inte så roligt.Corinthian skrev:Ventilsätena är inte linjerade med styrningarna från tillverkaren, vilket resulterar i att ventilerna landar snett vid stängning.. till slut slits styrningarna så mycket att ventilen skakar upp/ned i styrningarna och sen går dom av.Fidde skrev:Tråkigt, men vad hände med ventilstyrningarna?
Blev de slitna så det gick igenom olja eller?
Mina ventilfjädrar hade även spruckit och tappat flisor.
Dessutom har '07or problem med att nållagren till vipporna lossnar och skjuter ut nålarna, som sedan letar sig ned i cylinderloppen (detta klarade jag mig från men böt ändå när renoverade)
Det finns gott om dokumentation om detta på youtube.com.. här är ett exempel på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v=nS4rotRwkfk
Vad gör man för att förebygga, finns det ventilstyrningar som är linjerade med ventilsätet eller måste man fräsa om i topparna?
Jag har läst något om ifall man bytar till vassare kam skulle man byta ventilstyrningar, är detta samma problem?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Man byter ventilstyrningarna till nya, i mitt fall brons som har tightare toleranser samt även är lite längre o således ger mer stöd till ventilen. När man ändå har topparna av så kan man ju lika gärna porta samt plana för lite mer komp.
Jag kör 13.4 och på E85, funkar kalas.
Originalstyrningarna slits även med originalkam men givetvis mer om man kör aggressivare kam med mycket lyft. Kan för övrigt definitivt rekommendera kambyte, väldigt billiga hästkrafter och inte speciellt svårt att byta.

Originalstyrningarna slits även med originalkam men givetvis mer om man kör aggressivare kam med mycket lyft. Kan för övrigt definitivt rekommendera kambyte, väldigt billiga hästkrafter och inte speciellt svårt att byta.
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Det är skillnad på styrningen oxå.styrningen blev uppdaterad o8 för mer känsla.sedan så kom 4LT inredningen om bilen blev beställd med det(ett jättelyft tycker jag).Nu börjar motor garantin gå ut på z06 an för många.hadde jag haft en så hadde topparna åkt av och bytt alla svaga punkter ink nya vipplager.jag har ls 3 i min men jag har bytt lager i vipparna för säkerhets skull och jag bytte fjädrar oxå för jag har satt i en vassare kamm.sätter man i dubbla ventilfjädrar så är man säker för skulle en fjäder gå av ramlar ej ventilen ner som inte alls är ovanligt att den gör.LUNATI har dubbla som passar alla ls motorer för runt 200 dollar.Kom ihåg att ls7 är dubbel så dyr att köpa som ls3 ny.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Man tar av ventilkåporna och känner på ventilerna. Mina gick att vicka på utan att vi ens tagit bort fjädrarna.. vilket inte är bra.Fidde skrev:Låter ju inte så roligt.
Vad gör man för att förebygga, finns det ventilstyrningar som är linjerade med ventilsätet eller måste man fräsa om i topparna?
Jag har läst något om ifall man bytar till vassare kam skulle man byta ventilstyrningar, är detta samma problem?
Man behöver nödvändigtvis inte byta styrningar innan man byter kam men man måste byta ventilfjädrar, vilket jag gjorde, så det är klart.
Jag valde att inte byta till bronze-styrningar då dom inte fungerar till alla typer av legeringar som finns på ventiler... utan vi borrade ut original och böt "foder" i dom till en typ av bronze som Värmdö Motorteknik har i sina tävlingsmotorer i båtar.. som lirar både med metall- och titanventiler. Efter byte så fräser man om topparna.
Dubbelfjädrar är bra i redundans-syfte men klarar inte höga varv lika bra som singelfjädrar.. tror lingenfelter eller katech nyligen gjort en grundlig studie i detta.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Åkt på lånad tid kan man säga.. Mätte ni upp dom gamla styrningarna?Corinthian skrev:Mina gick att vicka på utan att vi ens tagit bort fjädrarna..
Nya avgas/insugs ventiler eller kör du på med original?
Senast redigerad av Matte-P den sön sep 15, 2013 4:39, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... forum.htmlCorinthian skrev:tror lingenfelter eller katech nyligen gjort en grundlig studie i detta.
'Något' utspårad tråd som vanligt på CF
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Bytte du bara ventilstyrningarna utan att fräsa om ventilsätena?Matte-P skrev:Man byter ventilstyrningarna till nya, i mitt fall brons som har tightare toleranser samt även är lite längre o således ger mer stöd till ventilen. När man ändå har topparna av så kan man ju lika gärna porta samt plana för lite mer komp.Jag kör 13.4 och på E85, funkar kalas.
Originalstyrningarna slits även med originalkam men givetvis mer om man kör aggressivare kam med mycket lyft. Kan för övrigt definitivt rekommendera kambyte, väldigt billiga hästkrafter och inte speciellt svårt att byta.
Då finns väl forfarande problemet kvar att ventilstyrningarna inte linjerar med sätena.
Hur klarar ventilerna sig egentligen?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Vi mätte aldrig styrningarma men Värmdö Motorteknik mätte de gamla avgasventilerna och dom dif'ade 2 hundradelar i skaftet mot nya. Dom tyckte att dom gick att återavända men jag valde att köpa nya.Matte-P skrev: Åkt på lånad tid kan man säga.. Mätte ni upp dom gamla styrningarna?
Nya avgas/insugs ventiler eller kör du på med original?
Insugsventilerna hade klarat sig även fast ventilstyrningarna på insugssidan var slitna
Vi borrade ur de gamla ventilstyrningarna och stoppade i nya "foder", sen fräste Värmdö Motorteknik om ventilsätena. Måste säga att dom verkligen har koll på grejorna!Fidde skrev:Bytte du bara ventilstyrningarna utan att fräsa om ventilsätena?
Då finns väl forfarande problemet kvar att ventilstyrningarna inte linjerar med sätena.
Hur klarar ventilerna sig egentligen?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Avgasventilen blev några gram tyngre, har för mig att det var 2008, tjockare gods i skaftet.
Och problemet med styrningarna, "ingen" vet vad det beror på, GM hävdar att ett litet antal toppar 2008-2011 har felfrästa "pedestaler", (där man skruvar fast vipporna). Stämmer det = dålig geometri, så är det ju ingen större vits med att bara byta ut styrningarna.
Andra tänkbara orsaker till problem med styrningarna kan vara för stora toleranser från början, ojämn kvalitet. Värme kan vara en tänkbar orsak, racing, vassare kam, mappning, gör förmodligen inte saken bättre.
Så håll koll på styrningarna, är dom ok, så är det ingen fara.
Info inhämtat från Corvette forum
Och min LS7 2006 med ca 2700 mil har utslitna avgasstyrningar, åtgärdat.
Med vänlig hälsning
Tomas
Och problemet med styrningarna, "ingen" vet vad det beror på, GM hävdar att ett litet antal toppar 2008-2011 har felfrästa "pedestaler", (där man skruvar fast vipporna). Stämmer det = dålig geometri, så är det ju ingen större vits med att bara byta ut styrningarna.
Andra tänkbara orsaker till problem med styrningarna kan vara för stora toleranser från början, ojämn kvalitet. Värme kan vara en tänkbar orsak, racing, vassare kam, mappning, gör förmodligen inte saken bättre.
Så håll koll på styrningarna, är dom ok, så är det ingen fara.
Info inhämtat från Corvette forum

Och min LS7 2006 med ca 2700 mil har utslitna avgasstyrningar, åtgärdat.
Med vänlig hälsning
Tomas
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
2011 och framåt är ls7 problemen löst så GM vet vad som är problemen med dem.GM kör inte med öppna kort och varför är det bara ls7 som har massa elände?.bytte ventilfjädrar i en ls6 som gått stenhårt i 22 tusen mil.inte minsta slitage på varken styrningar eller lyftarna.ls1,2,3,6 är ju fantastika motorer....tycker det är märkligt faktisk
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Andersb skrev:Hej,
Fy fasen så tråkigt för dig, rasat. Fy fasen alltså...
Tack för de tipsen. Ja, en -11 eller -12:a vore fint det, men kostar därefter.
Då får det iaf bli att man enbart kollar efter en -08. Inte -07.
Tack.
Mvh
Anders
Hur går det med Corvetteköpet Anders?
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Var skaffade du dom vipporna?Corinthian skrev: Håller med!
Jag installerade nu denna uppgradering vid renovering av toppar... kostar 1736:- plus montering och är mycket bättre än original.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Vipporna behöll jag original men böt nållagrena... Köpte Comp Cam lager av Anders på AK Racing.. tyckte 1736:- var ett bra pris med tanke på hur heavy-duty dom är.. kommer dock inte ihåg hur mycket monteringen kostade på Värmdö Motorteknik men det var inte så farligt. Ser nu att dom ex. finns på Summit för en bra peng: http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/VetteC5 skrev:Var skaffade du dom vipporna?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Jag förstår att de satte på dessa när de gjorde vid topparn, men annars är de väl inte svåra att montera själv?Corinthian skrev:Vipporna behöll jag original men böt nållagrena... Köpte Comp Cam lager av Anders på AK Racing.. tyckte 1736:- var ett bra pris med tanke på hur heavy-duty dom är.. kommer dock inte ihåg hur mycket monteringen kostade på Värmdö Motorteknik men det var inte så farligt. Ser nu att dom ex. finns på Summit för en bra peng: http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /overview/VetteC5 skrev:Var skaffade du dom vipporna?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Skillnad på z06 -07 och z06-08
Nae, det är inte så svårt. Det följer med utförlig manual.. tar ca en timme att plocka ihop lagren & vipporna.Fidde skrev:ag förstår att de satte på dessa när de gjorde vid topparn, men annars är de väl inte svåra att montera själv?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm