Sida 1 av 1

Vakuum klocka framlysen

Postat: mån nov 04, 2013 22:43
av Punken
Ska byta ena vakuum klockan till framlyset.
Köpte en ny på Ebay som kom idag, är det något speciellt att tänka på?

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 08, 2013 15:24
av lennartb
Hej
Synd jag inte hann före. I de flesta fall räcker det att byte tätningen för c:a 30 kr. Har reservtätningar som jag skänker (felbeställning, ibland vet man inte om det är par eller styck). Men koppla bara in den nya klockan så borde det funka, tänk på att justeringen av länkaget blir rätt.
LennartB

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 08, 2013 15:40
av lennartb
Oops
Tryckte lite för tidigt på knappen.
Vad jag menar är du mäter avståndet från gängstart på stången till mutter så gränslägena blir som original. Lycka till.
Håller på med en ÖVERGRIPANDE renovering av en -69 conv.

Hör av dig
Lennart B

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 08, 2013 15:44
av Smuggler
lennartb skrev:Oops
Tryckte lite för tidigt på knappen.
Vad jag menar är du mäter avståndet från gängstart på stången till mutter så gränslägena blir som original. Lycka till.
Håller på med en ÖVERGRIPANDE renovering av en -69 conv.

Hör av dig
Lennart B
Men lägg upp renoveringen på forumet då så vi får ta del av den!!

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 08, 2013 16:08
av Punken
Den nya klocka kostade under 500 ink frakt så det gör inget, får väl renovera den gamla med "dina" nya tätningar. Det är när det ska fälla upp lysena den läcker, fälla ned fungerar.
Ska mäta på den gamla så öglan gängas på lika långt alltså.

Är också nyfiken på hur det går med helrenovering av en 69a

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: lör nov 09, 2013 16:59
av Punken
Det gick väldigt smidigt att byta vakuum klockan:-)
Ett tips när man meckar vakuum system och inte vill/kan starta motorn för att testa, är att låna en vakuum sug som man har när man installerar luftvärmepumpar vilket jag gör lite vid sidan av och har en sådan,

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: sön nov 10, 2013 19:11
av lennartb
Var ute i garaget idag. Tyvärr har man råkat ut för en "frozen sholder" så man kör på halvfart. Fick bara fatt på en en kick down kontakt från en -70:a så man har fräst och svetsat ett nytt fäste till denna idag. Skönt att få klart vakuumet till ljusen och vindrutetorkarna. Såg att spelet vid "säkerhetsventilen" för wiper door var lite för snävt så där får man shimsa upp. Har blivit beskylld flera gånger från omgivningen att man är för noggrann, men jag trivs med det. Har just fixat en AJS 500 (18CS) competion -54 så man har något att åka med och håller på med en HD sporster-68 original som.......vi får se.

MVH Lennart B

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: sön nov 10, 2013 19:20
av lennartb
Punken skrev:Den nya klocka kostade under 500 ink frakt så det gör inget, får väl renovera den gamla med "dina" nya tätningar. Det är när det ska fälla upp lysena den läcker, fälla ned fungerar.
Ska mäta på den gamla så öglan gängas på lika långt alltså.

Är också nyfiken på hur det går med helrenovering av en 69a

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: sön nov 10, 2013 20:12
av lennartb
Punken skrev:Den nya klocka kostade under 500 ink frakt så det gör inget, får väl renovera den gamla med "dina" nya tätningar. Det är när det ska fälla upp lysena den läcker, fälla ned fungerar.
Ska mäta på den gamla så öglan gängas på lika långt alltså.

Är också nyfiken på hur det går med helrenovering av en 69a
Du tog orden ur munnen. När du fäller upp jobbar tätningarna mot "atmosfären" solklart.
/Lennart B
Upptäckte efter byte av vakuumsystem att safty valve vid vindrutetorkarna hade för snävt spel så det var läge att shimsa upp 1,5mm.
//Lennart b

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: sön nov 10, 2013 20:49
av Punken
Vad har "safty valve" för funktion, är det den som sitter på en vakuum slang och har tre sladdar en svart o två gröna, min bil är 1980.

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 18:17
av lennartb
Punken skrev:Vad har "safty valve" för funktion, är det den som sitter på en vakuum slang och har tre sladdar en svart o två gröna, min bil är 1980.
Hej
Den sitter där för att inte "luckan" skall fällas ner när torkarna är igång. Sorry för sent svar men har varit ute på jobb så jag kom hem först idag.
Det man måste tänka på är att "icke vakuum" aktiverar, har haft problem med detta att tänka om. Förmodar att även du har en slang som hänger rakt ut i luften i motorrummet. Kollade min ventil och det visade sig att den låg precis på omslag när torkarna var nere, det hade blivit lite glapp i länkaget efter 34 år.
Det var bara att shimsa.
Prova gärna med en vakuumpump för att se omslaget på ventilen.

Lennart B

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 18:34
av Punken
Ok då är jag med, och ju jag blev fundersam när lamporna fälldes upp när jag drog ur vakuum slangen vid ljus knappen.

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 18:42
av Kjell.Magnusson
Hejs

Eeee, det är ingen torkarlucka på en 1980..

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 19:12
av Punken
magnum skrev:Hejs

Eeee, det är ingen torkarlucka på en 1980..
Jag vet, men jag förstod vad vad den var till ;-)

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 20:07
av Kjell.Magnusson
Hejs

Var sitter denna "safty valve" på en 80:ia?

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 20:36
av Punken
magnum skrev:Hejs

Var sitter denna "safty valve" på en 80:ia?
Det lär inte finnas någon, trodde först det var den vakuum styrda kontakt längds upp på torpeväggen förarsida, men den verkar hänga ihop med avgasreningen, eller?

Re: Vakuum klocka framlysen

Postat: fre nov 15, 2013 22:04
av Kjell.Magnusson
Hejs

Kan det vara kanske, tyvärr ingen som helst aning..