Min 427:a, 390 hp från 69 går lite taskigt när jag trycker plattan i mattan. Först går det nog så bra i 1:an o 2:an men i 3: och 4:an blir det bara ca 4500 rpm och sedan vill den inte alls mer. Max fart ca 170-180 km. trycker jag gasen i botten vid ca 4000 varv så vill den knappt öka alls utan man får trycka ner pedalen försiktigt. Jag har bytt tändsystem till Pertronix brytalöst med högeffekt tändspole, bytt Bränslepump och filter använder TriPack och 98 oktan. Luftfilter är nytt KN filter. Ljuddämpare dämpar "lagom" och är nya. Skall få nya tändkablar vilken dag som helst. Jag kan inte komma på mer nu att byta! Förgasaren är en Rochester 4MV som är nästan ny. Det enda jag kan komma på som kan vara fel på är förgasaren. Om jag förstår saken rätt så är det samma förgasasare till 350 och 427 (1969) det som skiljer är enligt Haynes repair manual "Float level" och "main metering jet". Hur vet jag om eländet har med förgasaren att göra eller om jag skall förska hitta felet på något annat ställe. Inte för att jag har bråttom just nu, men det kan ju hända att man har för mycket soppa i tanken och då måste man ju fixa problemet snabbt, eller? Känner att jag snart ger upp och köper en Volvo med turbo, hemska tanke!
Är det någon som kan ge mig ett gott råd eller är både jag och bilen hopplösa fall?
Günter
...om tändkablarna är dåliga kan man få problem vid körning.
Mina tändkablar var slut när jag skulle köra hem bilen från Göteborg till Umeå. Den gick para på 6-7 cylindrar när jag körde, men på tomgången gick den på alla! (Efter jag bytt stift)
...så du har inte kastat pengarna i sjön när du beställt nya kablar, kanske löser det problemet!
Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Pertronix skall ha tändkablar med lite inbyggt motstånd dvs. inte solid koppartrådskärna som många original med mek. brytare!
Vet inte om detta är orsaken till problemet men värt att kolla och framförallt var försiktig så du inte eldar upp Pertronix modulen!
Ta ur ett stift och titta på färgen på det. Skulle misstänka att det är ljusbrunt eller grått, då får din motor för tunn blandning.
Inte bra för kylningen heller...
Jo den går nog magert, stiften är gråa. Dessutom blir motorn troligen för varm. Men vad skall man göra åt det? Vi hade iden att det kunde bero på bensinpumpen men det verkar inte vara fallet. Tändningen är rätt inställd så det enda som återstår så vitt jag vet är att ändra på förgasaren. Och jag tror inte att jag skall ge mig på den. Den var troligen ny eller nyöverhalad när jag köpte bilen för ett år sedan. Den ser väldigt ny ut i mina ögon i alla fall. Jag vill helst inte behöva köpa en ny för det finns en del annat som behövs ordnas, glapp i diffen, oljetråget läcker och har varit emot någon gång, kylaren är inte original, osv..
Jag är tacksam för ytterligare råd och eventuellt ett tips om det finns någon förgasarexpert i sydsverige.
Alltså först och främst ska flottörnivån va rätt, sen kan man ju se vad den är bestyckad med oxå
Kan inte dom förgasarna så bra men det brukar ju finnas nåt munstycke eller så man kan byta så den ger lite mer.
Tänk på att bränsleblandningen också kyler ventilerna och om den är för tunn så bränner man lätt dessa. Skulle man dessutom ha lättmetalltoppar så blåser man lätt ett hål i materialet utanför ventilsätet och då är det kört...