Handbromsen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Handbromsen

Inlägg av janbanan24 »

Har börjat plocka isär bakbromsarna så nu kommer det att börja hagla frågor här! :oops:

#1 Handbromsen är en trum-broms inuti bromsskivans nav eller?

#2 När wirarna med "kulor" bara hänger utanför, kan jag då koppla dom utan att ta loss skivan? Och om inte...

#3 Hur får jag loss skivan?

Tack på förhand!

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Kai P »

Hej.

Skivav är nitad med fyra stora nitar om det är orört innan. Det är bara att borra ur nitarna. Och behövs ej nitas om vid återmonteringen.

Vette Rockar™
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

?Que?

...var ska dom nitarna sitta, är dom det enda som håller fast skivan och hur sitter den då fast efteråt?

Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Hjulbultarna håller fast skivan efteråt, har du inga nitar så har ju redan någon borrat ut dem.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Okej, och nitarna skulle ha suttit mellan bultarna eller?

Så nu är det bara att dra på två muttrar och dra loss varje bult?

Janne
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Du behöver inte dra loss några bultar, skivan skall sitta lös på "navet" på drivaxeln. Bultarna sitter ipressade bakifrån i "navet" . Du måste däremot ta bort bromsoket och skruva in justerskruven för handbromsbackarna så de inte spänner mot skivan/trumman invändigt. Därefter kan du knacka och vicka loss skivan. Det kan kärva en del. Justerskruven för handbromsen sitter nertill och du kommer åt den genom ett hål i skivan. Det du också skall skaffa är Haynes handbok för Corvette 68-82, där står det mest om hur du skall göra med det mesta.

Skivan hålls fast av fälgen när du dragit åt hjulmuttrarna.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ah, Tackar!

...jo, jag letar efter min bok, tror jag sparade den när jag sålde min förra corvette! ...eller inte?

Janne.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Ok, det känns som om det fattas delar här! :shock:

Bild

...är det någon som ser om det fattas mer än bara bromsbackarna?

Off topic: Hittade min förra Vette på nätet! :P

Killen har haft den sen han köpte den av mig -96 Länk!

*fäller en tår*

Janne
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jadu...Där va det tomt,riktigt tomt :shock:
Kasta inte bäver i trähus.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Ojdå........

Inlägg av R0ffe »

....... det var inte kul att se, hoppas nån har begade sträckare, armar att sälja dig, men backarna måste du köpa nya..... Och hur ser trumman ut på insidan, måste den svarvas?
Backarna kostar inte så många hundra, men sträckaren (den med tagghjulet som man ställer in spelet med) är tydligen inte så billig, och pinnarna med fjädrar och bleck som håller backarna på plats finns säkert också att beställa, men försök hitta begade detaljer i bra skick om du kan, annars är väl en beställning från staterna billigaste och enklaste sättet!

Har själv problem med handbromsen, tja, inte jag men besiktningen!
Den tar för dåligt enligt dom, och det måste jag väl erkänna att den gör, orkar inte ens hålla bilen på tomgången med driven i....... Men vem använder handbroms i en bil med automatlåda?
Backar jag så tar den som det ska, men framåt så rör sig tydligen inte backarna som dom ska och "självlåser" inte som backsystem ska göra, men det blir vinters problemfix, alla backar är nya och allt är blästrat och pulverlackat, så det BORDE vara okej, men tydligen så glider inte backarna som dom ska........

Lycka till med att hitta delarna du behöver, men du har ju några månader innan det är vårpremiär nästa gåmg så det ska nog ordna sig!!
/Roffe
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Någon som vet om ett så'nt här kit skulle rädda mig?

http://www.madvet.com/shop?frame=1.116.1173

Janne
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Skulle lösa en del problem.Det ser ut att vara rejält rostigt
Stefan
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

...jodå, fast det ser faktist värre ut på kortet än i verkligheten. Det har faktist inte varit några problem att få loss olika bultar osv. Tror det är kombinationen olja på rost + blixt som gör att det ser ut så?

Hittade ett billigare paket här:

http://www.corvette-paragon.com/catalog ... 2a6d8dc62e

Då kostar ju iofs banden $100 extra men ändå!

Men jag är fortfarande inte säker, kommer jag att få alla delar jag saknar med ett så'nt kit?

Janne
bigblock
Nykomling
Nykomling

Inlägg av bigblock »

Hej Janbanan
Jag byter också handbromsbackar nu på min 71:a
Med sats 338K + backar har du nog allt.
Prislista Mekonomen:
Backar 850 :-
Monteringssats för fasthållning av backar (inga fjädrar) 178:-
4 st returfjädrar 272:-

Lycka till !
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Whow!?

Menar du att Mekonomen har allt jag behöver???????

...även "spänskruven"????

Eller måste jag köpa "sats 338 K" ändå?

Janne
bigblock
Nykomling
Nykomling

Inlägg av bigblock »

Jag vet ej om dom har "spännskruven eller armen till wiren" jag behövde ej dessa. Men fråga dom !
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Kolla även handbromssats hos Ecklers och hos Vette Brakes and Parts, välj gärna en med rostfria delar så behöver du inte byta fler gånger !
Det billigare paketet som du hittade innehåller ju inte bromsvajrarna, och som sagt inte backar heller.
Jag har bytt till rostfritt från Ecklers på min 78:a men hör och häpna, det verkar som ngn av vajrarna är för lång så jag har ff dålig bromsverkan...
Fick igenom den på besiktningen i somras i vilket fall, helt utan anmärkningar ! Beror nog på att besiktningsmännen blir lite till sig över att få testa och provköra en ovanligt ball bil !!

//Hagge
Abbe
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Abbe »

hör väl igentligen inte riktigt hit men jag köpte löst bromsband på metervara och limmade på mina gamla backar, dom bromsbanden kostade ca 45:- metern, räckte ju till släpvagnen oxå
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag tror inte det e meningen att handbromsen verkligen ska fungera på en C3a. Tungt as till bil och handbromsbackar som ser ut att komma ifrån en gokart :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar