Min koppling har börjat slira lite lätt. Min kopplingsvätska är ganska svart, så jag funderar på att även byta slavcylindern för att vara på den säkra sidan.
Jag har kikat på GM original. Tryckplatta + lamell + slavcylinder ligger på ca 7500:- i Sverige. När man kikar på Ebay i USA säljs bla Luk och exedy kopplings kit, innehållande både tryckplatta, lamell och slavcylinder till ett pris på ca 2500:-. Givetvis kommer ju frakt, tull och moms till.
Har någon erfarenhet av dessa märken? eller är det GM som gäller?
Luk tillverkas i tyskland men jag kan inte hitta någon återförsäljare som har till corvette c6 i europa. Någon som vet? Det borde ju bli billigare än att beställa från USA.
Köpa ny koppling
Re: Köpa ny koppling
Denna kommer jag köpa när min ger upp.köp en dubbelkopling...tål faen så mycket mer utan on /off som enkelkoplingen som tål mer är.denna är det mesta för pengarna tror jag.
C5/C6 Corvette McLeod RST Street Twin Clutch Kits
C5/C6 Corvette McLeod RST Street Twin Clutch Kits
Mitt tips är att tala med ägare till bilar där man har bytt koppling till någon eftermarknad och lyssna till exakt vad bilen används till och hur nöjd användaren är. Det finns massor av kopplingar och det finns massor av "snack" på us forum, o kanske här med. En ingång kan ju vara en tråd här men sen skulle jag ta ett personligt snack. Håller man sig till en GM original lösning, typ C6Z06 med standarssvänghjul, eller tvåskivig från ZR1 är det enklare, de fungerar ju bevisligen hyggligt. Men för övriga - kolla upp det noga !! Det är knappt man kan fråga t.ex. någon av klubbens sponsorer heller, jag menar ,de vill ju också gärna sälja o inte utforska alla möjliga brister ?? Även om flera nog har ganska bra koll o kan ge vägledning måste man kolla med nån som har en sådan koppling, först, och använt den som man själv tänkt. Jag har haft 2 eftermarknad, den första tvåskiviga slirade från från dag ett, p.g.a. fabrikationsfel, snacka om klen tröst, den nuvarande, enskivig, hugger sedan dag ett och pallar inte riktigt med 500hk och jag har en hyffsat hum om hur en koppling skall hanteras tror jag.
Kanske är C6Z06 eller ZR1 det bästa alternativen ? Jag har trots mycket läsande om kopplingar inte någon speciell tro på någon koppling. Kanske är jag bara en sur gubbe
Kanske är C6Z06 eller ZR1 det bästa alternativen ? Jag har trots mycket läsande om kopplingar inte någon speciell tro på någon koppling. Kanske är jag bara en sur gubbe

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Den koplingen jag visa använder orginal svängljul....en av värdens största koplingfabrikat.....den koplingen kommer testas med 750 800 hk till sommaren i en camaro...referens kommer
Du verkar vara rätt så bitter gubbe bengt
Du verkar vara rätt så bitter gubbe bengt

Tack för svaren!
Man blir ju såklart sugen på en dubbel men min c6a är inte trimmad så jag tänkte att en GM original koppling borde duga fint. Är det någon som vet om GM original kopplingen är samma för Ls7 motorn som Ls2? Det verkar som så på de sidor jag har kikat på. Tanken var ju annars att köpa en för Ls7 som kanske tål lite mer?
På de sidor jag har sett verkar det som det är samma till ls7 som ls2:
GM Original koppling (tryckplatta & lamell) 05-12. Till alla modeller förutom ZR1.
Någon som vet?
Man blir ju såklart sugen på en dubbel men min c6a är inte trimmad så jag tänkte att en GM original koppling borde duga fint. Är det någon som vet om GM original kopplingen är samma för Ls7 motorn som Ls2? Det verkar som så på de sidor jag har kikat på. Tanken var ju annars att köpa en för Ls7 som kanske tål lite mer?
På de sidor jag har sett verkar det som det är samma till ls7 som ls2:
GM Original koppling (tryckplatta & lamell) 05-12. Till alla modeller förutom ZR1.
Någon som vet?
Ja, nu verkar dom sätta LS7 kopplingen på alla modeller förutom LS9.
Kör med den du! Ha koll på oljan i behållaren att den är ren och fin.
Om inte sug ut den skitiga oljan med tex en gammal spruta och fyll på ny.
Christer
Kör med den du! Ha koll på oljan i behållaren att den är ren och fin.
Om inte sug ut den skitiga oljan med tex en gammal spruta och fyll på ny.
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm