Måla motordelar/detaljer!

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Måla motordelar/detaljer!

Inlägg av Christian Larsson »

Har tröttnat på att kromet ser allt för dåligt ut på mina ventilkåpor/luftrenare samt mitt bromscylinderlock. Det verkar ganska attackerat av rost:
Bild

Har funderat både på omkromning och att köpa nya men tänkte först pröva med att måla om dom med någon form av värmetålig färg, helst silver eller aluminium-liknande färg. Har sett motorrum med dessa detaljer målade silver och det såg riktigt fint ut, ganska nära utseendet av aluminium!

Har ni några tips på vilka färger/märken som man ska använda?
Hansen säljer VHTs färger, kanske något att ha. Skulle gärna få en glansig yta, går det att klarlacka värmetåligt?

När det gäller dessa delar, är det bäst att slipa bort kromet och sedan bara köra på med färgen, eller behöver man vara mer nogrann och t ex blästra och grundmåla?

POR-15 får mycket bra kritik bland annat på corvetteforum.com, deras produkter kanske inte främst är för detta ändamål men vet någon om de har svenska återförsäljare? Hittar ingenting på deras hemsida.
Deras färger skulle jag vilja använda vid renoveringen av framvagnen.

Tacksam om någon har några tips!
Tänkte ta och fräscha upp lite i motorrummet i vinter!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag har målat plenum, ventilkåpor generator osv på min 85'a.. Vågar knappt säga ved jag ahr haft för färg :oops: ... Hagmans fälgfärg, Blir skeetbra resultat på den grova gjutytan..

Bild
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Jake skrev:Jag har målat plenum, ventilkåpor generator osv på min 85'a.. Vågar knappt säga ved jag ahr haft för färg :oops: ... Hagmans fälgfärg, Blir skeetbra resultat på den grova gjutytan..
Det där såg ju faktiskt riktigt fint ut! Och fälgfärg borde ju vara ganska tålig, men det låter inte som om den ska vara framtagen för att klara av hög värme?
Hur länge har du haft delarna målade sådär? Färgen har inte förändrats av värmen eller så?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag frågade på den lokala speedshopen ang färgval.. den ska vara stabil till 150-200 grader (har jag för mig att dom sa).. kåpor och plenum blir inte så varma så tempen e inget problem.. men det duger inte för att måla tex toppar/blocket.. Har inte kört så mycket med det målat, men jag hade gjort samma sak på risbrännaren jag hade.. och det höll bra..

Men tänk på att det är svårt att få en fin, blank och jämn yta.. så det passar bäst för sand gjutna detaljer..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Ok tack för svaret Jake!
Då får jag nog skippa den färgen för kåporna och luftrenaren eftersom jag gärna vill ha blank finish på dom.

Ingen som har andra tips? På färg eller värmetålig klarlack?

Eller sett någon återförsäljare för POR-15?
Mailade dom nyligen för att se om dom har koll på återförsäljare men inget svar än.
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Har nu testat att försöka slipa bort kromet utan att lyckas, dock fick jag en mycket jämn yta där det förut varit rostigt. Testade att lägga ett lager färg på ytan men det fick inget fäste alls, kan skrapa bort den med nageln.

Läste på corvetteforum.com att man kunde använda en svag syra för att få bort den hårda/blanka ytan och sedan använda speciell grundfärg, kanske tvåkomponents för att få fäste på kromet. Någon som vet något om detta?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Kasta inte bäver i trähus.
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Christian Larsson skrev:Har nu testat att försöka slipa bort kromet utan att lyckas, dock fick jag en mycket jämn yta där det förut varit rostigt. Testade att lägga ett lager färg på ytan men det fick inget fäste alls, kan skrapa bort den med nageln.

Läste på corvetteforum.com att man kunde använda en svag syra för att få bort den hårda/blanka ytan och sedan använda speciell grundfärg, kanske tvåkomponents för att få fäste på kromet. Någon som vet något om detta?
Vidhäftning är inte det lättaste, men du borde kunna slipa ytan matt, det räcker. Nästa steg är att ytorna är rena. Sen är det bara att grunda med en grundfärg med bra vidhäftningsförmåga. (Och som innehåller zink om du vill slippa rost)

Mvh. Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Peter skrev:CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Kan man använda den på headers?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Terner skrev:
Peter skrev:CRC har en "färg"som kallas Alu HT. Samma stuk som kallgalv fast med Alupigment. Ser mycket bra ut samt att det gulnar inte och tål höga temperaturer.
Kan man använda den på headers?

/Terner
Jag har sett headersen och avråder från något starkt på dem!
GOD JUL önskar Lars :twisted:
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Haha Lasse, de va ju meningen att jag skulle smeta på nåt så dom håller ihop ju !
:twisted:

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Lite info om CRC färgen, ser väldigt intressant ut:

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA ... 0ALUHT.htm

Står uttrycckligen att den är lämplig för headers !!!!!!!!!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Äre den färgen det står Värmerostskydd på burken Peter?
Står nått om att den innehåller alupigment
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ang burken så står det "ALU HT" samt att det e ett avgassytem på dekalen..Om jag kommer ihåg rätt dvs :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Kanske är samma som denna?
Bild
Verkar vara samma bild på burken
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ska göra ett test på en bit gammalt avgas som jag ska göra rent sen spraya och sen värma med hetluftpistolen så får vi se hur det blir.

Såg i användarbeskrivningen att det ska sprayas på i flera tunna skikt aldrig tjocka lager. Undrar om man ska värma emellan påsprayningen av skikten eller vänta tills man har en fin yta först?

Alltid kul att testa blir det bra lägger jag ut en bild :)

Oj har jag blivit fanatiker nu oxå....aldrig gillat den beteckningen haha

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ough burkarna kostar 150 spänn styck är ganska små och uppskattar att det går 3-4 burkar för 2 headers.

Men resultatet verkar lovande, får väl se hur det blir när dom varit i bilen ett tag.

Akta er att läggapå för tjockt bara det är lätt gjort ! Drt ska stå ALU HT på burken den andra är något annat !

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar