Nya däck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Nya däck

Inlägg av FLNZ »

Var och bytte alla 4 däck och gick i från EMT däckena till Goodyear Eagle F1 asymmetric 2 dvs icke punkteringsfria, däckkillen frågade hur mycket luft jag ville ha i dom och jag har för mig att man skall köra med samma tryck som bilen skall ha dvs 30psi (2.1bar) men dom sa att det är alldeles för lite och däcket är inte konstruerat för så låga tryck så dom skickade i 2.8 bar men då blir ju bilens dator galen.

Har nu sänkt trycket till 2.1 bar, men tänkte bara kolla med er om det är det man skall köra med?
Vilket däcktryck kör ni med?
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Nya däck

Inlägg av mse »

2,1 Bar med stddäck.
Lita på GM's ingenjörer.
Ex C5 Z06 2002
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

FLNZ skrev:Var och bytte alla 4 däck och gick i från EMT däckena till Goodyear Eagle F1 asymmetric 2 dvs icke punkteringsfria, däckkillen frågade hur mycket luft jag ville ha i dom och jag har för mig att man skall köra med samma tryck som bilen skall ha dvs 30psi (2.1bar) men dom sa att det är alldeles för lite och däcket är inte konstruerat för så låga tryck så dom skickade i 2.8 bar men då blir ju bilens dator galen.

Har nu sänkt trycket till 2.1 bar, men tänkte bara kolla med er om det är det man skall köra med?
Vilket däcktryck kör ni med?
Brukar starta med 1,6 - 1,8 vid bankörning och efter några varv ligger trycket runt 2,0.
Byt däckverkstad.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

Jag kollade med Michelin när jag bytte däck till Pilot Sport och dom rekommenderade biltillverkarens uppgifter, dvs 2.1
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

mse skrev:2,1 Bar med stddäck.
Lita på GM's ingenjörer.
Håller med till fullo!
Personal på däcksfirmor har ingen koll på däckstryck!
Med så breda däck vi har, bör man inte gå över rekommenderat kalltryck (2.1bar)..

Med R-däck (MPSC) är ekvationen: Varmtrycket skall aldrig överstiga rekommenderat kalltryck (2.1bar).
Standard Mickelin Pilot Sport Cup (EJ ZP) får heller aldrig köras med mindre tryck än 1.6 då stommen ej klarar det.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Bra då har jag bilden klar för mig, jag kommer att köra med 2.1bar och inget annat.
Någon mer än jag som kör med Eagle F1 asymmetric2?

Skillnaden mot mina gamla Eagle F1 EMT är ganska stor, de nya är helt klart tystare och komforten är märkbart bättre när man t.ex kör över järnvägsövergångar och andra ojämnheter.
Skillnaden vid kurvtagning är också annorlunda mot förut och bilen upplevs som "svampigare" men om detta medför sämre eller bättre väghållning vet jag dock inte än då jag försöker ta det lite lugnt tills däcken satt sig ordentligt.

Brukar ni köra in däcken innan ni börjar gasa efter ett däckbyte, och hur många mil?
På min förra C5:a lyckades jag få däcket att vrida sig på fälgen efter ett byte så att jag var tvungen att åka in och få hjulet återbalanserat igen.

Passade även på att köpa CRC´ däck FIX och en mini kompressor på jula för 129:- eftersom däcken inte är punkteringsfria längre, man kommer kanske att sabba däcktryckssensorn men det kanske det kan vara värt beroende på situation, hoppas dock att man slipper få använda nått av dom. :)
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

FLNZ skrev:...Passade även på att köpa CRC´ däck FIX och en mini kompressor på jula för 129:- eftersom däcken inte är punkteringsfria längre, man kommer kanske att sabba däcktryckssensorn men det kanske det kan vara värt beroende på situation, hoppas dock att man slipper få använda nått av dom. :)
Punkasprej kan vara väldigt aggressivt mot bla. fälgen och bör bara användas i extrema fall.
Jag rekommenderar en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... ack-82573/
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Jag har satt ihop en sats med minidomkraft, lyftpuck, repsats för slanglösa däck samt en 12v minikompressor. Får plats i en liten väska då alla delarna är små. Kanske lite överkurs men jag tror att det kan vara bra att kunna lyfta bilen en bit så man kan snurra runt det punkterade hjulet för att hitta skadan. Repsatsen är samma som Corinthian hänvisade till, dock används inte dessa längre av däckfirmor speciellt inte på höghastighetsdäck. Där tar man av däcket och borrar igenom och monterar en gummiplugg från insidan för att kunna garantera att pluggen inte lossnar. Men man kommer hem iallafall och kan lösa det problemet då genom att uppsöka en däckverkstad och få däcket korrekt lagat samt man slipper problem med däcktryckssensorn :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Skriv svar