Lacka Z06 ok

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Lacka Z06 ok

Inlägg av Andreas K »

Är det någon som har tips på firma som kan lacka åtminstone det röda på oket? Mitt ena är väldigt fult.
Enligt uppgift från Corvetteforum i USA skall de vara pulverlackade i GM Victory Red från början. Köpt bromsokfärg en den röda stämmer inte alls tyvärr.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Corinthian »

Andreas K skrev:Är det någon som har tips på firma som kan lacka åtminstone det röda på oket? Mitt ena är väldigt fult.
Enligt uppgift från Corvetteforum i USA skall de vara pulverlackade i GM Victory Red från början. Köpt bromsokfärg en den röda stämmer inte alls tyvärr.
Enklast är nog att blästra lacka alla.. då blir dom samma färg även om det inte är original röd nyans.

Mina var tokslitna så jag köpte färg från tyskland o penslade på.. blev tillräckligt bra för att hålla ett par säsonger innan det blir ny pulverlack.
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Andreas K »

Corinthian skrev:
Andreas K skrev:Är det någon som har tips på firma som kan lacka åtminstone det röda på oket? Mitt ena är väldigt fult.
Enligt uppgift från Corvetteforum i USA skall de vara pulverlackade i GM Victory Red från början. Köpt bromsokfärg en den röda stämmer inte alls tyvärr.
Enklast är nog att blästra lacka alla.. då blir dom samma färg även om det inte är original röd nyans.

Mina var tokslitna så jag köpte färg från tyskland o penslade på.. blev tillräckligt bra för att hålla ett par säsonger innan det blir ny pulverlack.
Det är en tanke, isf kan jag lacka dem i helt annan färg. Det tråkiga är att man tappar corvette logotypen, jag har den som AI fil så antingen får man göra ett negativt klistermärke som man har som lackmall eller får man köra något högkvalitets klistermärke och hoppas det håller en säsong. I USA verkar de köra med klistermärkesvarianten.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Corinthian »

Andreas K skrev:Det är en tanke, isf kan jag lacka dem i helt annan färg. Det tråkiga är att man tappar corvette logotypen, jag har den som AI fil så antingen får man göra ett negativt klistermärke som man har som lackmall eller får man köra något högkvalitets klistermärke och hoppas det håller en säsong. I USA verkar de köra med klistermärkesvarianten.
Jag hade samma idé och tog fram klistermärken... men valde sen att måla om utan logo.
Det finns ju bromsoksfärg som sprayburk.. då är det smidigt att först måla oken ljusa.. sen använda klister-logo'n som mall och måla över.. sen ta bort mallen, då blir det ljus logo på ex rött ok.
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Matte-P »

Jag ska byta från original Z06 till ZR1/Z07 keramiska bromsarna och köpte silver/blåa ok nya då det vart mycket billigare och skickade dessa till Mike The Powdercoater, resultatet:

Bild
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Andreas K »

Snyggt, hur lång tid tog det och ungefärlig pris?
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Andreas K »

100USD styck skulle han ha, kanske är bäst att köra med "fullackat" denna säsong och sedan skicka iväg dem till usa i vinter.
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Matte-P »

Jag gjorde det i vintras och det tog ett par veckor, hade ingen brådska ändå mitt i offseason. Kan klart rekommendera Mike!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Ubbe »

Har tänkt att lacka mina bromsok gula med 2-komp färg.Och med svarta corvette bokstäver.
Är det någon av er som har gjort det?
Håller färgen? och täcker den röda färgen?
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Mange_C5 »

Ubbe skrev:Har tänkt att lacka mina bromsok gula med 2-komp färg.Och med svarta corvette bokstäver.
Är det någon av er som har gjort det?
Håller färgen? och täcker den röda färgen?
Rött blir mer svart än rött och svartlackat övergår till en lilaaktig ton enligt mina empiriska observationer. 8)
Sätter en peng på att gullackade ok är att kasta pengarna i sjön, färgen kommer med största sannolikhet vara en annan efter några TA pass, sätter du emot? :mrgreen:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev: Rött blir mer svart än rött och svartlackat övergår till en lilaaktig ton enligt mina empiriska observationer. 8) Sätter en peng på att gullackade ok är att kasta pengarna i sjön, färgen kommer med största sannolikhet vara en annan efter några TA pass, sätter du emot? :mrgreen:

Gula ok på min bil skulle bli riktig snyggt men du har säker rätt;)
Den röda färgen på c6 z06 har inte den röda färgen som jag vill ha men får väl måla dom brembo rött och testa fast den gula skulle vara nice;)
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Tersan »

Ubbe skrev:Gula ok på min bil skulle bli riktig snyggt men du har säker rätt;)
Jag håller nog med Mange_C5, fast på en rejsbil som man ändå plockar av hjulen på regelbundet är det inte så mycket extra arbete att bättra på oken lite med jämna mellanrum. Om man nu är mån om utseendet, förstås. 8)
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Ubbe »

Tersan skrev:
Ubbe skrev:Gula ok på min bil skulle bli riktig snyggt men du har säker rätt;)
Jag håller nog med Mange_C5, fast på en rejsbil som man ändå plockar av hjulen på regelbundet är det inte så mycket extra arbete att bättra på oken lite med jämna mellanrum. Om man nu är mån om utseendet, förstås. 8)
Utseendet och Racing ska det vara;)
Ps Var köper ni damaskerna till oken (C6 z06)?
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Corinthian »

Ubbe skrev:Ps Var köper ni damaskerna till oken (C6 z06)?
Jag tar mina från Anders
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Lacka Z06 ok

Inlägg av Jake »

hör med http://www.danbolack.se/, pulverlackering är inte magi som måste utföras i staterna
Jag gav 2500 för att pulverlacka, ramen, störtbur, hela framvagnen och en hög med andra pinaler till super7an.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar