Beställde tändstift till bilen på Hansen Racing via BDS, men det skiljer på längden in i motorn.
De gamla stiften som satt i är NGK BCP5ES ( långre gängad del ), och de jag fick är AC Delco R45TS ( kort gängad del )
Det är väl Alu toppar på L98 1991?
och på Mekonomen så har de 2 olika stift för Gjutjärn och Aluminium toppar.
De ser också ut att ha längre del som går in i motorn. Heter 18-R43TS och 18-FR5LS
Vad för stift skall jag ha? Vad är bäst på en orginal motor?
Tycker den går lite orent nu efter bytet, men det kan ju vara något stift som var kasst, eller om det är inbillning.
Tändstift C4 -91
Re: Tändstift C4 -91
Original AC DELCO FR5LS är med lång gänga eller http://www.sparkplug-crossreference.com ... ELCO/FR5LS
HW
HW
1991 L98 ZF6
Är det AC DELCO FR5LS är med lång gänga, som rekommenderas till den motorn?
Vad passar mina AC Delco R45TS till då? Set bara dem på Hansen Racing, men det kanske funkar bra de också?
Vad passar mina AC Delco R45TS till då? Set bara dem på Hansen Racing, men det kanske funkar bra de också?
Visst är stiften till järntopparna 84-(halva)86 koniska?...,alltså ingen bricka..
På AC Delco R45TS är det ingen bricka utan koniska.
På de som satt innan var det bricka och lång gänga. ( NGK )
Vad är rätt?
På de som satt innan var det bricka och lång gänga. ( NGK )
Vad är rätt?

På aluminium lång gänga och bricka.
Kollade i min skrotlåda och jag har kört med FR5LS på min 88,a men har för mig att FR3LS också varit med någon omgång
Problemet med de korta stiften på aluminium är att dom inte når ned,tätar inte som dom ska.
så nedersta delen av gängan i toppen kommer att sota igen och kanske bli förstörd.
Gör du tvärtom kommer stiftet att sticka ned för långt och risken är stor att du aldrig får ut det helt igen.
Så det är ett allvarligt fel man gjort som gett dig fel stift.
Problemet med de korta stiften på aluminium är att dom inte når ned,tätar inte som dom ska.
så nedersta delen av gängan i toppen kommer att sota igen och kanske bli förstörd.
Gör du tvärtom kommer stiftet att sticka ned för långt och risken är stor att du aldrig får ut det helt igen.
Så det är ett allvarligt fel man gjort som gett dig fel stift.
Har beställt nya AC DELCO FR5LS på Mekonomen.
Kommer väl i nästa vecka.
Får gå tillbaka med de andra stiften till BDS.
Håller på att byta ut alla lister också. har bytt för bakluckan idag. Den gamla var alldeles kass.
Har några kvar att byta ut. Beställt från USA 3000 Spänn för samtliga inkl frakt, tull och moms.
Kommer väl i nästa vecka.
Får gå tillbaka med de andra stiften till BDS.
Håller på att byta ut alla lister också. har bytt för bakluckan idag. Den gamla var alldeles kass.
Har några kvar att byta ut. Beställt från USA 3000 Spänn för samtliga inkl frakt, tull och moms.