Bromsbelägg, bankörning Z06
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Bromsbelägg, bankörning Z06
Hello All!
Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa!
dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till?
förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras konverterings-schema?
På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa!
dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till?
förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras konverterings-schema?
På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Bromsbelägg, bankörning Z06
Corinthian skrev:Hello All! Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa! dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till? förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras konverterings-schema? På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Hej! Har just lagt på PFC belägg som ska vara bra

Ring till peansweden (Per) han kan hjälpa dig

Ca 6000kr runt om:)http://www.peansweden.com/belagg.htm
- Corinthian
- Corvettefanatiker
låter konstigt.. kör ned mina belägg ordentligt varje gång och har hittills inte haft problem med att dom spricker efter att nitarna tittat fram..Ubbe skrev:Corinthian skrev:Hello All! Jag funderar på att byta märke på bromsbelägg... har hittills kört Cobalt Friction och deras XR1 (fram) & XR2 (bak) belägg och vart supernöjd med dessa! dock verkar det som det blir svårare och svårare att få tag på dom, så jag funderar på att byta märke och kanske sänka kostnaden lite, vilket då leder till frågan; vad ska man byta till? förutsättningarna är att dom ska passa ihop med Coleman Racing 2-delade skivor, klara bankörning och ha hyfsat bra initial bite. för min del spelar det ingen roll hur mycket dom dammar eller låter på gata.. förslag? eller ska man testa motsvarande i deras konverterings-schema? På sikt köper väl man ZR1 bromsar i lösa delar från amazon.com...
Hej! Har just lagt på PFC belägg som ska vara braMina cobalt xr3 hade gott sönder runt om 4st!!!!:(:(&@krkr Det var ca5mm kvar men Nitarna hade börjat tittar fram och beläggen sprack!!!
Ring till peansweden (Per) han kan hjälpa dig![]()
Ca 6000kr runt om:)http://www.peansweden.com/belagg.htm
Jo, jag har haft en del kontakt med Pean Sweden.. vilken model av PFC belägg kör du på?
Tydligen vanligt om man kör så länge med beläggen! Det som var läskigt är att det var så mycket kvar av materialet???Corinthian skrev: låter konstigt.. kör ned mina belägg ordentligt varje gång och har hittills inte haft problem med att dom spricker efter att nitarna tittat fram.. Jo, jag har haft en del kontakt med Pean Sweden.. vilken model av PFC belägg kör du på?
PFC 01 heter dom som passar mitt område /trackday och gata;)

Carbotech? Prata med Adam på Amp'D Autosport, bra priser och snabba leveranser.
Kör också med Cobolt XR1/2 på bana.
Köper dom till bra pris av "Performance AFX Motorsports" i Chicago, contact Don.
Har vid ett tillfälle kört ena belägget fram nästan ända ner till plåten utan problem. Har Coleman 2-delade "heavy duty" slitsade skivor.
Har också letat efter PFC 01 men tror inte det finns till C6 Z06 OK bara till C5/C6 std OK...eller har de släppt till C6Z06 nyligen?
Det är annars ett mycket bra belägg.
Köper dom till bra pris av "Performance AFX Motorsports" i Chicago, contact Don.
Har vid ett tillfälle kört ena belägget fram nästan ända ner till plåten utan problem. Har Coleman 2-delade "heavy duty" slitsade skivor.
Har också letat efter PFC 01 men tror inte det finns till C6 Z06 OK bara till C5/C6 std OK...eller har de släppt till C6Z06 nyligen?
Det är annars ett mycket bra belägg.
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Supertack! har kontaktat dom för fraktkostnad..Ralph skrev:Kör också med Cobolt XR1/2 på bana.
Har vid ett tillfälle kört ena belägget fram nästan ända ner till plåten utan problem. Har Coleman 2-delade "heavy duty" slitsade skivor..
PFC finns inte till Z06 tyvärr.
Jag kör Carbotech fram och bak från Pean på min ihop med DBA 2-delad skiva.
Jag kör Carbotech fram och bak från Pean på min ihop med DBA 2-delad skiva.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Slog till på ett set Carbotech XP20.. har du kört dom, äter dom mycket skivor?Andreas K skrev:Jag kör Carbotech fram och bak från Pean på min ihop med DBA 2-delad skiva.
Har du kört med Cobalt och kan jämföra?
Gjorde åt ett set xp20 fram på 6 banpass. Blir mycket värme trots extra kylslang. Körde DBA4000 "vanlig" skiva. Blev kass pga sprickor. Byte till DBA5000 som är 2 delad som coleman och det verkar fungera bättre. Blev XP24 nu, ska tydligen vara samma bett men hålla längre. För övrigt mycket nöjd med XP20 liten fade.
Kör även jag carbotech xp20, är sjukt nöjd med bettet men jag har iofs orginalskivor. Bilen är inne på verkstad nu för lite kontroll efter en halv säsong, ska bli intressant och se/höra om slitaget. Har kört 4 träningstillfällen på arlanda testtrack och 1 gång på mantorp.
Fick rekommendationen att testa dessa belägg av Erik C/Torq
Fick rekommendationen att testa dessa belägg av Erik C/Torq
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Jag har kört en test-repa på Mantorp nu med nya belägg och skivor (då förra set'et skivor sprack vid inkörningen av nya beläggen).
Måste säga att jag är sjuk nöjd hittills.. XP20 har inte samma "initial bite" som XR1 men har efter det en mer progressiv bett-kurva.. hade 2.41G i max deceleration, vilket jag uppfattar som helt ok för första testet.
Ang. värme så har jag precis börjat log'a mina temperaturer.. och jag låg i 211/233° (H/V) på skivorna fram efter första heatet.. goda marginaler till oljans torra kokpunkt 312° (Motul RBF600)
Måste säga att jag är sjuk nöjd hittills.. XP20 har inte samma "initial bite" som XR1 men har efter det en mer progressiv bett-kurva.. hade 2.41G i max deceleration, vilket jag uppfattar som helt ok för första testet.
Ang. värme så har jag precis börjat log'a mina temperaturer.. och jag låg i 211/233° (H/V) på skivorna fram efter första heatet.. goda marginaler till oljans torra kokpunkt 312° (Motul RBF600)