Hej
Någon som har tips inför att göra en egen caster inställning på C3?
Det är egentligen mest inför bilprovningen. Inställningen är helt åt fanders nu och vill justera till den good enough.
Svårt att hålla den rakt på vägen, haha
Som jag förstått så måste jag köpa shims på typ Hansen eller Dalhems att lägga emellan främre eller bakre bärarmsfäste. Behöver jag hissa upp eller avlasta bäraren för att lägga in extra shims?
Just nu ser hjulen ut så här.
Fram
\ -|
|--|
/Marcus
Hjulinställning / Caster
Re: Hjulinställning / Caster
Caster är inte lätt att göra utan hjulinställnings instrument , där emot (toe in/toe out) och (camber) kan man nog höfta till
med enklare metoder.
På bakre bärarm ändrar man med shims (toe in/toe out) inte caster,sen har du camberstagen för cambervinklarna.
Fram så är toe in / toe out , camber , caster ett förhållande till varandra som man ska låta en hjulinställning firma göra.
Fram ändrar man toe in /toe out med dom yttre styrlederna.
Samt att man kan shimsa för camber , med dom två få till caster
Man måste göra en 4-hjulsinställning för att det ska bli bra med instrument som däckfirma har.
Det finns många garagepulare som håller på med snören,bräder mm.
men det är som att be Rörmockaren dra Elen åt en :D
Snåla inte , lämna in istället (Snikhet bedrar vishet)
Med vänlig hälsning. Christer
med enklare metoder.
På bakre bärarm ändrar man med shims (toe in/toe out) inte caster,sen har du camberstagen för cambervinklarna.
Fram så är toe in / toe out , camber , caster ett förhållande till varandra som man ska låta en hjulinställning firma göra.
Fram ändrar man toe in /toe out med dom yttre styrlederna.
Samt att man kan shimsa för camber , med dom två få till caster
Man måste göra en 4-hjulsinställning för att det ska bli bra med instrument som däckfirma har.
Det finns många garagepulare som håller på med snören,bräder mm.
men det är som att be Rörmockaren dra Elen åt en :D
Snåla inte , lämna in istället (Snikhet bedrar vishet)
Med vänlig hälsning. Christer
Re: Hjulinställning / Caster
Aah...
Det är nog jag som missförstått det hela med vinklarna. Det är nog inte castervinkeln utan snarare toe in/out....fast bara på vänster framhjul.
Precis som jag försökte illustrera på bilden så pekar vänster framhjul lite åt vänster när ratten är rak och höger fram pekar rakt fram??!
/Marcus
Det är nog jag som missförstått det hela med vinklarna. Det är nog inte castervinkeln utan snarare toe in/out....fast bara på vänster framhjul.
Precis som jag försökte illustrera på bilden så pekar vänster framhjul lite åt vänster när ratten är rak och höger fram pekar rakt fram??!
/Marcus