Oljetryck

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Oljetryck

Inlägg av heao »

Hejsan!
Har en liten fråga angående oljetrycket, har sökt här nu på forumet men hittar inget liknande mitt problem.

När jag startar bilen kal och körde så är oljetrycket bra och ligger mellan 40 och 50 PSI på tomgång och ökar upp till 70 PSI beroende på varv.
Men nu kommer problemet, jag kan köra i 30 mil och jag har bra tryck men så fort jag stänger av motorn och startar den igen den har blivigt kall så ligger oljetrycket mellan 35 och 40 PSI oavsätt som jag ligger på 600 eller 4000 varv/min.
Bilen är en C3 med en nyrenoverad 350 från - 88. Ny standard oljepump och 5 l 20w/50 olja i motorn.

Bästa corvette hälsningar
Andreas
Senast redigerad av heao den mån jul 14, 2014 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Oljetryck

Inlägg av Meatos »

heao skrev:Hejsan!
Har en liten fråga angående oljetrycket, har sökt här nu på forumet men hittar inget liknande mitt problem.

När jag startar bilen kal och körde så är oljetrycket bra och ligger mellan 40 och 50 PSI på tomgång och ökar upp till 70 PSI beroende på varv.
Men nu kommer problemet, jag kan köra i 30 mil och jag har bra tryck men så fort jag stänger av motorn och startar den igen den har blivigt kall så ligger oljetrycket mellan 35 och 40 PSI oavsätt som jag ligger på 600 eller 400 varv/min.
Bilen är en C3 med en nyrenoverad 350 från - 88. Ny standard oljepump och 5 l 20w/50 olja i motorn.

Bästa corvette hälsningar
Andreas
Menar du att när du startar igen UTAN att den blivit kall så ökar inte oljetrycket oavsett varv? Oavsett verkar det rätt konstigt eftersom du kör med tjock 20/50 olja också. Vad ligger trycket på när du kör då? Borde inte vara nån skillnad om du kör eller står still med samma varv. Har du renoverat motorn själv? Det kan inte har glömts att sätta dit nån av oljepluggarna?. Så kallade oil galley plugs som bland annats sitter innanför kamkåpan. Provat med en annan mätare? Kan ju tyvärr vara många orsaker till detta som: Nåt fel på oljepumpen, för stora lagerspel eller att nåt har hänt på nåt av lagren, fel på oljefilter osv
Medlemsnummer 3955
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Japp när jag kör normalt har jag ett tryck på ca 60 PSI, Vrider jag av tändningen och startar igen så ligger trycket på 35-40 PSI.
Jag har inte provat med någon annan mätare, får försöka hitta någon och börja där. Oljetrycks givaren är ny men det kan ju iof vara fel på den.
Motorn är renoverad av L-J trim i Karlstad och vad jag vet så kan dom sin sak.
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Oljetryck

Inlägg av Meatos »

heao skrev:Japp när jag kör normalt har jag ett tryck på ca 60 PSI, Vrider jag av tändningen och startar igen så ligger trycket på 35-40 PSI.
Jag har inte provat med någon annan mätare, får försöka hitta någon och börja där. Oljetrycks givaren är ny men det kan ju iof vara fel på den.
Motorn är renoverad av L-J trim i Karlstad och vad jag vet så kan dom sin sak.
Ok då låter det ju som ett mätarfel så känns som bästa stället att börja felsöka
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Oljetryck

Inlägg av Chrippe »

Du förklarar lite konstigt , när du kör har du 60psi sen stänger du av och startar igen och då har du 30-40 psi.
När du startar igen menar du då att du kör med samma varvtal eller vid tomgång ?
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Spelar ingen roll vad jag har för varv 600-4000 varv/min, den ligger någonstans mellan 35-40 PSI när jag startar den igen.
Corvette - 77. ZZ4
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Har det någon betydelse om givaren för oljetrycket sitter vid anslutningen bredvid oljefiltret eller fördelare?
Corvette - 77. ZZ4
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Oljetryck

Inlägg av Chrippe »

Jag skulle börja byta (oljetrycksgivaren) , det brukar va den som strular.
En sak som slår mig , det verkar inte vara en standard pump om du har 60psi och uppåt när du kör , en högvolym m. hårdare fjäder.
Har inget med det problem.
Sen vet jag att det finns oljefilter som har inbyggt oljetrycks reglering en kula som kan strula , om man har ett sånt filter.
Själv provade jag att köra med Racefilter med min förra motor , körde sönder två standard oljegivare som bara gick upp till 80 psi.
Bytte till standard filter med backventil , fungerade sen.
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Tack för hjälpen!
Får svänga förbi och köpa en ny i morgon.
Det kan inte vara ventilen i pumpen som hänger sig
På något sätt, det är väl en kula som är fjäder belastad i princip ?
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Oljetryck

Inlägg av Meatos »

heao skrev:Tack för hjälpen!
Får svänga förbi och köpa en ny i morgon.
Det kan inte vara ventilen i pumpen som hänger sig
På något sätt, det är väl en kula som är fjäder belastad i princip ?
Om det inte är givaren så skulle det mycket möjligt kunna vara den ventilen som fastnar i öppet läge på nåt sätt.
Medlemsnummer 3955
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Oljetryck

Inlägg av Thure »

Hej,
Det låter som det kan vara backventil på trycksida av pumpen som kärvar och inte öppnar
fullt vid varmstart.Då blir det en strypning vid backventil och pumpen levererar inte rätt oljeflöde/tryck som följd.
Hade det varit mätare så skulle nog problemet uppkommit mer oregelbundet.Tryckgivare brukar visa maxvärde el 0
vid defekter.Du bör nog tänka på att utesluta varmstarter innan du har hittat och åtgärdat felet,då du riskerar
motorhaveri om du kör med lågt oljetryck.
Lycka till
MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Antar att snabbast och enklast är att byta pumpen.
Räcker det med att ta ner oljetråget, något annat man behöver tänka på när man byter den?
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Oljetryck

Inlägg av Meatos »

heao skrev:Antar att snabbast och enklast är att byta pumpen.
Räcker det med att ta ner oljetråget, något annat man behöver tänka på när man byter den?
Går kanske att plocka isär och se om man hittar nåt konstigt med snabbast och enklast är ju att byta rakt av.
Saker som behövs är väl trågpackning, silicon om du ska täta lite i skarvarna beroende på vad du har för packning. Vet inte det går att köpa färdig pump med pickup men annars kan det vara så att pickupen måste pressas på plats. En svetsloppa därefter skadar inte så den sitter kvar ordentligt. Kontrollera så att det blir rätt spel mellan oljepickup och tråg. 3/8 till 1/2 tum säger tillverkaren Melling iaf andra ännu lite lägre. Youtube är bra annars :) https://www.youtube.com/watch?v=nmR--EYH4TQ
Medlemsnummer 3955
heao
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån aug 05, 2013 14:48
Ort: Haninge

Re: Oljetryck

Inlägg av heao »

Efter byte av pumpen verkar allt fungera som de ska. :D
Tack alla för hjälpen.
Corvette - 77. ZZ4
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: Oljetryck

Inlägg av Meatos »

Så bra!
Medlemsnummer 3955
Thure
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 152
Blev medlem: mån aug 10, 2009 16:31

Re: Oljetryck

Inlägg av Thure »

Kanon! vad gött att det löste sig!

MVH/Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Skriv svar