Varm motor och lufttillförsel

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Valle
Nykomling
Nykomling

Varm motor och lufttillförsel

Inlägg av Valle »

Hej
Min 350 motor går ofta väldigt varmt. Jag har insett att det finns en del åtgärder som min bil saknar. Bl.a. så saknas det en täckplatta/scoop under i fram som är tänkt att styra upp mer luft till radiatorn. Vad jag förstått så är det lätt att dessa går sönder vid trottoarkanten osv och sen ersätts dom inte.
Sen har jag tänkt täta lite bättre runt kylaren.
Men vad gäller den undre "front air dam" så tar jag gärna emot råd och tips.
Ska man köpa orginal eller någon eftermarknadsvariant med bättre flöde eller bygger man själv?
Någon som kanske t.o.m har saker till salu?

/Marcus
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Varm motor och lufttillförsel

Inlägg av hasseh »

När jag hade 350 i min Corvette saknade jag den lilla spoilern men hade aldrig några problem med värmen. Det jag funderar på i ditt fall är om kylaren är OK? Jag bytte min till en eftermarknads variant med tre rader och fick nästan det omvända problemet.

När jag bytte till BB så blev det genast varmare. En del i att få ner värmen var att sätta dit spoliern. Det visade sig att denna lilla flärp sänkte värmen med ca 20 grader F så visst gör den nytta. Köpte en som ska, vad jag förstår, vara original. Den klarar i alla fall till viss del lite påkörningar.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Har du kollat så du inte har luft stående i den övre kylarslangen? (Lufta isf genom att ta loss och lyft upp den välfyllda kylvätske-behållaren samtidigt som du lättar på övre kylarslangen i dess högsta ände, tills all luft är borta.)

I övrigt är du på rätt spår med att täta runt kylaren ;-)

Du kan använda aluminiumfolie-"korvar" för att lätt mäta avståndet mellan kylaren och stängd huv, om du vill göra egen tätning av t.ex. sån isolering som kylfirmor använder runt rör m.m. Isoleringen finns i platta ark hos dem.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Valle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Valle »

Ah, tack för tipsen!
Men jag har ett system utan expansionstank...hur luftar jag enklast då?
Mycket möjligt att jag har luft i systemet faktiskt....
/Marcus
Skriv svar