En bekants C6:a vägrade starta och hittade inte FOB:en för några månader sen, efter ivrigt tryckande fick han upp dörren och lika ivrigt tryckande på startknappen så gick den igång. Nu parkerade han på samma ställe och samma sak hände igen! Fick upp bakluckan efter ivrigt tryckande på FOB:en men inne i bilen hittar den inte FOB:en. In med den i handskfacket och då startar den. Det här har alltså hänt på samma parkeringsficka och tiden mellan stoppen (3 Månader) har bilen gått perfekt och så även nu efter det senaste stoppet.
Kan det vara något som stör på just den platsen (se nedan) och kan man göra något åt det?
"Systemet funkar så att bilen skickar ut en lågfrekvent signal när man försöker öppna någon av dörrarna eller bakluckan (eller trycker på startknappen). FOB:en aktiveras då och svarar med en kod på högfrekvent radiosignal. Om koden stämmer öppnas respektive dörr (eller startas motorn, förutsatt att övriga villkor, som broms+Park/Neutral, uppfylls).
Många typer av radiostörningar kan slå ut systemet. Det gäller mobiltelefoner, walkie-talkies, switchade nätaggregat, datorer etc.
Även stationära system som transformatorstationer, radiosändare och annan trådlös utrustning kan störa systemet så att det är nästan omöjligt att komma in i bilen i vissa områden. Passiva metallföremål (nyckelknippor etc) tillsammans med FOB:en kan också bidra till försämrad kodsändning."
Bilen startar inte på en viss parkering!!
Re: Bilen startar inte på en viss parkering!!
Hej
ja den kan, har jag upplevt det själv i Malmö ved radiotornet och en vän upp på Ljungbyhed.
Det finns signaler der blockerare, jag köra bara en bit bort, så det fungerade igen.
just det, sätt in nyckeln i handskfacket så fungera bilnyckeln.
ja den kan, har jag upplevt det själv i Malmö ved radiotornet och en vän upp på Ljungbyhed.
Det finns signaler der blockerare, jag köra bara en bit bort, så det fungerade igen.
just det, sätt in nyckeln i handskfacket så fungera bilnyckeln.
Re: Bilen startar inte på en viss parkering!!
När man är på Corvetteträffar får jag alltid öppna dörren genom att trycka på FOBen vilket jag normalt inte gör. Det verkar som om den blir förvirrad när det är flera likadana bilar i närheten.