Centerline fälgar
Centerline fälgar
Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.
/gbak
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.
/gbak
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 222
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
- Ort: Stockholm
Re: Centerline fälgar
Det är perfekt om du har tex ZL-1 skärmbreddare,,jag har kört exakt den kombinationen på 3 av mina 69 cabbar 10x15bak/8x15 framjohan lu skrev:Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
bak med BFG Euro radial 295-50-15 och fram 245-60-15....Kanonutseende!! och vägrepp!!
lycka till!!
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Så här ser 295/50-15 ut på min bil med skärmbreddare, 265/50-15 fram. Fälgbredd 13 resp. 10 tum.

I mitt tycke är fördelen med 15 tums fälgar att man har kvar den klassika muskelbilslooken samt priset, men nackdelen är att få tag i däck. Man kan få tag i däck med fartindex S och T, mao runt 170 blås, men sen är det stopp om man inte börjar titta på dragradial etc. Med andra ord kan det kanske vara smart köpa 17-tums hjul eller större för att få tag i de däck och mönster som man vill ha, även om man då går ifrån den klassika looken.

I mitt tycke är fördelen med 15 tums fälgar att man har kvar den klassika muskelbilslooken samt priset, men nackdelen är att få tag i däck. Man kan få tag i däck med fartindex S och T, mao runt 170 blås, men sen är det stopp om man inte börjar titta på dragradial etc. Med andra ord kan det kanske vara smart köpa 17-tums hjul eller större för att få tag i de däck och mönster som man vill ha, även om man då går ifrån den klassika looken.

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Harry Glassarkung...!!
Nej, jag köpte den från Bosse i Hallsta för 5 år sedan. Han hade haft den sen -86.

Nej, jag köpte den från Bosse i Hallsta för 5 år sedan. Han hade haft den sen -86.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
hahaha,,,Det fanns en känd streetracer i Stockholm mitten 80-tal som hette Harry Svessnon och han kom som bäst 4 i SO -85(förlorade mot mig om bronset....hans Vette hade såna fälagr och den hade en org L88 finns med i repotage i Power 84/85 nån gång...Klart snygg bil !! Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
mvh
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Alla fyra ägarna får nog ta äran för sin del:2QIK4U skrev:Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
Bergner i Orsa tog in kärran -76 och breddade den och helsvetsade ramen+galvade den.
Skoglund i Lysekilstrakten köpte den -85 och lackade om den svart (Bra lack för den sitter på ännu, även om det börjar bli dax för en ny).

Bosse lackade stripsen och byggde om motorn kraftigt, men var lite för spetsig i karaktären för min smak (bl.a. rullkam med duration 252/262@.050 samt .708 i lyft), så när jag totalrenoverade den för två år sedan fixa jag så det blev vrid i den också (hydralrulle på 226/234@.050 , .610 lyft). Så nu behöver man inte varva om man inte känner för det...

Körde du Corvette redan då -85?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hallå.....
Såg att ni snackade om skärmbreddningar......
Jag har sett två olika sorters breddningar.....dels den som du har stingrayracing och den som är på bilden på sidan.......den breddningen som är på bilden är det stämplat ecklers innuti på baksidan.....men vart köper man den breddningen som stingrayracing har.....nån som vet?
Jag har sett båda berddningarna på flera bilar så de är ju serietillverkade av nåt företag båda två.
http://web.telia.com/~u51000603/magnusbla.jpg
Krille N
Såg att ni snackade om skärmbreddningar......
Jag har sett två olika sorters breddningar.....dels den som du har stingrayracing och den som är på bilden på sidan.......den breddningen som är på bilden är det stämplat ecklers innuti på baksidan.....men vart köper man den breddningen som stingrayracing har.....nån som vet?
Jag har sett båda berddningarna på flera bilar så de är ju serietillverkade av nåt företag båda två.
http://web.telia.com/~u51000603/magnusbla.jpg
Krille N
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Krille - Dom här nissarna http://www.acivette.com/ påstår sig ha mina breddare i sitt sortiment, då de har snott mitt foto på min bil.... och lagt upp på sin sida.
Om du tittar längst ner under C3 / Ground effects, så ser du dem. De är dock inte helt lika då dom är mer rundade i fram och bakkant.
De håller precis på att diskutera breddare på CorvetteForum:http://forums.corvetteforum.com/showthr ... der+flares
Kika på det stora fotot, de ser nästan ut som de jag har, med kantigare fram/bakkant jämfört ACIVETTE.
Vilka som sitter på min kan jag tyvärr inte svara på, då dom blev monterade på 70-talet, som du kanske läste.
MVH Lasse

Om du tittar längst ner under C3 / Ground effects, så ser du dem. De är dock inte helt lika då dom är mer rundade i fram och bakkant.
De håller precis på att diskutera breddare på CorvetteForum:http://forums.corvetteforum.com/showthr ... der+flares
Kika på det stora fotot, de ser nästan ut som de jag har, med kantigare fram/bakkant jämfört ACIVETTE.
Vilka som sitter på min kan jag tyvärr inte svara på, då dom blev monterade på 70-talet, som du kanske läste.
MVH Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....
Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida..... www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
MVH Krille N
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....
Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida..... www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
MVH Krille N
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Riktigt fina bilar! Väldigt fin lila färg på 69:an.KrilleN skrev: Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Så det e så Stefans bil ser ut.KrilleN skrev:Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....
Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida..... www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
MVH Krille N

Kasta inte bäver i trähus.
Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...gbak skrev:Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.
/gbak
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Tyvärr är inte alla BMW fälgar lika. Jag har provat med 5-serien 1996-2003 (E39) och de passar i alla fall, vet dock ej om offset är perfekt, men de går fria från bromsoken. 3-serien har ett par millimeter mindre centrumhål, så där är det nog gränsfall.Stingray skrev:Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'