Centerline fälgar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
johan lu

Centerline fälgar

Inlägg av johan lu »

Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo det har jag fast med 255 och 235 på. ska dock bli DOT-däck när jag slipat ner dom till våren :wink:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

jo hade centerline förut innan ja satte på rallye wheels
här är en bild från 2 år sen
Bild
hade 8X15 runt om med 245/60/15
Användarens profilbild
Booster
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jun 15, 2004 2:25
Ort: Värnamo

Inlägg av Booster »

15x10 + 295/60 bak kan väl ändå inte funka utan kraftiga modifieringar av hjulhus etc.? Jag hade funderingar på liknande med min 70:a men slog det ur hågen.
Bengt
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.

/gbak
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

vett74 skrev: Bild
Precis så ska ett par fälgar se ut!
Du råkar inte ha kvar dom och vill sälja dom möjligen? :)
Kanske frågat tidigare, kommer ihåg att jag sett dom där fälgarna förut på din bil.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

eeh jo har kvar två st
dom andra vart lite skadade mot en trotoarkant :cry:
2QIK4U

Re: Centerline fälgar

Inlägg av 2QIK4U »

johan lu skrev:Jag har tänkt att skaffa centerline fälgar till min c3 -70.
Funderar på 15X10 bak o 15X8 fram samt lämpliga däck.
Typ 295,60,-235,60 fast mönstrade slicks bak. L60,15 är väl desamma.
Är det någon som har något liknande och event någon synpunkt.
Sätt gärna in någon bild
Det är perfekt om du har tex ZL-1 skärmbreddare,,jag har kört exakt den kombinationen på 3 av mina 69 cabbar 10x15bak/8x15 fram
bak med BFG Euro radial 295-50-15 och fram 245-60-15....Kanonutseende!! och vägrepp!!
lycka till!!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Vi kommer även köra exakt samma på dotterns -68 cab som vi hålleer på att byg upp tillsammans.....
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Så här ser 295/50-15 ut på min bil med skärmbreddare, 265/50-15 fram. Fälgbredd 13 resp. 10 tum.
Bild

I mitt tycke är fördelen med 15 tums fälgar att man har kvar den klassika muskelbilslooken samt priset, men nackdelen är att få tag i däck. Man kan få tag i däck med fartindex S och T, mao runt 170 blås, men sen är det stopp om man inte börjar titta på dragradial etc. Med andra ord kan det kanske vara smart köpa 17-tums hjul eller större för att få tag i de däck och mönster som man vill ha, även om man då går ifrån den klassika looken. :roll:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

WOW!! det ser jag ut som Harry Glassarkungens gamla...eleer är det den som en tjej från Köping hade??
mvh
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Harry Glassarkung...!! 8)

Nej, jag köpte den från Bosse i Hallsta för 5 år sedan. Han hade haft den sen -86.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

hahaha,,,Det fanns en känd streetracer i Stockholm mitten 80-tal som hette Harry Svessnon och han kom som bäst 4 i SO -85(förlorade mot mig om bronset....hans Vette hade såna fälagr och den hade en org L88 finns med i repotage i Power 84/85 nån gång...Klart snygg bil !! Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

fast Harry Glassaarkungens var en 69:a kom jag på...
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

2QIK4U skrev:Är det Du eller Bosse som får ta åt sig mesta av äran??
mvh
Alla fyra ägarna får nog ta äran för sin del:

Bergner i Orsa tog in kärran -76 och breddade den och helsvetsade ramen+galvade den.

Skoglund i Lysekilstrakten köpte den -85 och lackade om den svart (Bra lack för den sitter på ännu, även om det börjar bli dax för en ny). 8)

Bosse lackade stripsen och byggde om motorn kraftigt, men var lite för spetsig i karaktären för min smak (bl.a. rullkam med duration 252/262@.050 samt .708 i lyft), så när jag totalrenoverade den för två år sedan fixa jag så det blev vrid i den också (hydralrulle på 226/234@.050 , .610 lyft). Så nu behöver man inte varva om man inte känner för det... :lol:

Körde du Corvette redan då -85?
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

nä...-85 körde jag ifrån Corvetter...*s*(ombyggd Camaro)
Däremot hjälpte jag lillebror en hel del med hans -68 cab då.....
mvh
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hallå.....
Såg att ni snackade om skärmbreddningar......

Jag har sett två olika sorters breddningar.....dels den som du har stingrayracing och den som är på bilden på sidan.......den breddningen som är på bilden är det stämplat ecklers innuti på baksidan.....men vart köper man den breddningen som stingrayracing har.....nån som vet?

Jag har sett båda berddningarna på flera bilar så de är ju serietillverkade av nåt företag båda två.

http://web.telia.com/~u51000603/magnusbla.jpg


Krille N
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Krille - Dom här nissarna http://www.acivette.com/ påstår sig ha mina breddare i sitt sortiment, då de har snott mitt foto på min bil.... och lagt upp på sin sida. :evil:
Om du tittar längst ner under C3 / Ground effects, så ser du dem. De är dock inte helt lika då dom är mer rundade i fram och bakkant.

De håller precis på att diskutera breddare på CorvetteForum:http://forums.corvetteforum.com/showthr ... der+flares
Kika på det stora fotot, de ser nästan ut som de jag har, med kantigare fram/bakkant jämfört ACIVETTE.

Vilka som sitter på min kan jag tyvärr inte svara på, då dom blev monterade på 70-talet, som du kanske läste.


MVH Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....

Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida..... www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.


MVH Krille N
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

KrilleN skrev: Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.
Riktigt fina bilar! Väldigt fin lila färg på 69:an.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

KrilleN skrev:Hallo...Lasse
Ok.....jag tycker iallafall dina breddningar är fetare än de som vi har....men vi har ju "inbyggt" stänkskydd på våra....

Om du vill se lite bilder på bilar i skaraborg kan du ju gå in på min hemsida..... www.v8skaraborg.cjb.net
Våra bilar är den blåa 72:an och den lila 69:an.


MVH Krille N
Så det e så Stefans bil ser ut. 8) ..Hälsa honom från mig..
Kasta inte bäver i trähus.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

gbak skrev:Ang fälgar!
Är det nån av er som har ett par std fägar ev med däck till salu eller för utlåning (till reg besiktning)?
Jag tror inte att min importerade C3 -71 klarar reg besiktningen.
Det sitter 1" spacers monterat förutom att fälgarna i sig troligen inte heller klarar den 20mm offset ökning som bilprovningen accepterar.

/gbak
Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stingray skrev:Kolla om du kan få tag i ett par BMW fälgar att besikta med...
Tyvärr är inte alla BMW fälgar lika. Jag har provat med 5-serien 1996-2003 (E39) och de passar i alla fall, vet dock ej om offset är perfekt, men de går fria från bromsoken. 3-serien har ett par millimeter mindre centrumhål, så där är det nog gränsfall.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar