Vindavvisare Targa

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
källman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2014 11:19

Vindavvisare Targa

Inlägg av källman »

Finns det vindavvisare till Targa typ den som finns till cabbarna som man sätter bakom förare och passagerare? Och om det finns, fungerar det?
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Larzzon »

Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Tersan »

Vore intressant att se en jämförelse med mojängerna man sätter i bakluckan för att göra en luftspalt.

Men luftströmmarna i en cab kommer ju så att säga bakifrån, i en Targa blir det lite annorlunda (typ tvärstopp).
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Torch Red »

Jag har den som visas i inlägget tidigare. Lite plastig men helt OK. Att ta av taket och köra utan denna blir inte kul om man kör fortare än 70. Med denna monterad kan man köra 120 vilket är helt OK. Den får plats i bakluckan när man inte behöver den så vill man köra taklöst så tar det 1 minut extra att sätta dit denna.
källman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2014 11:19

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av källman »

Den där lösningen ser ju bra ut! Den funkar alltså hyfsat? Köpte du den i Sverige? Lösningen att skapa ett luftgenomsläpp genom att ha en öppning på bakluckan tycker jag inte ser speciellt bra ut, tycker det förstör linjerna på bilen, men det är min åsikt.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Tersan »

källman skrev:...en öppning på bakluckan tycker jag inte ser speciellt bra ut, tycker det förstör linjerna på bilen...
Hmm... ur rent estetisk synpunkt är det nog bäst att behålla taket på. :wink:

Men frågan är vilket som ger bäst funktion om man nu ändå ska förstöra linjerna? Styra bort luften eller se till att den kan passera lite mer ostört?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Torch Red »

Jag köpte min på Corvettemods. Snabb leverans, den kom med posten (vanliga brevbäraren) inom en vecka. Den är ju böjlig så det var ett avlångt paket där den var dubbelvikt.
källman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis apr 29, 2014 11:19

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av källman »

Här säljer dom en sån lösning jag sökte i första hand. Ingen som provat detta? http://www.corvettemods.com/Corvette-C6 ... _8440.html
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av Tersan »

källman skrev:Här säljer dom en sån lösning jag sökte i första hand. Ingen som provat detta? http://www.corvettemods.com/Corvette-C6 ... _8440.html
Tills någon bevisat motsatsen tillåter jag mig att vara skeptisk till att det där kan funka. Det där ser mest ut som bling, och prislappen... :roll:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Vindavvisare Targa

Inlägg av MickeLina »

källman skrev:Här säljer dom en sån lösning jag sökte i första hand. Ingen som provat detta? http://www.corvettemods.com/Corvette-C6 ... _8440.html
Nu har jag en cab och inte en cupe men jag monterade denna i september i min.

Den gör skillnad men ändå svårt förklara....... vet inte om jag tycker det blåser mindre men jag kan efter montering prata i telen i motorvägsfart, stereon kan man ha mycket lägre volym på.
Hustrun tycker nog mer om den än mig för hon tycker även det blåser mindre och håret far inte runt, detta tycker jag själv är svårare att uttala mig om.

Nu vet jag inte hur det är i en cupe men jag trodde den skulle vara jobbig i spegeln men detta var inga problem, dock känns bilen mycket mindre specielt med cab:en uppe.
Dock lysser Nav/radion upp den ganska mycket på natten så du ser allt i spegeln igen.

Värt pengarna?? Vet inte men jag tycker en tonad monterad på en cab gör mycket för utseendet och skillnad gör den men..........
Skriv svar