Bromsok

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
bigblock
Nykomling
Nykomling

Bromsok

Inlägg av bigblock »

Jag bytar packningar i mina främre ok.
Vad rekomenderar ni. Ska jag behålla fjädrarna i oken eller inte.
Jag har sett olika förslag.
Brukar orginalpackningen hålla tätt eller ska man byta till o-ring ?
Jag har rostfria inlägg.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag renoverade mina i vintras, men behöll originalfjädrarna och "lip seal" packningarna. Funkar fint för mig.
Om du skall byta till o-ring måste du ha nya kolvar, så det kostar ju en slant extra.
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Joakim »

Komplett O-ringssats Kostar $139.95 hos Vette Brakes & Products + frakt, tull & Moms... :(

Såg en liten läcka på mitt högra fram ok, så jag funderar på en konvertering till O-ringar, men jag ska se hur illa det ser ut i oken när jag tar i sär dem (i vinter). Är de för dåliga så blir det väl tyvärr till att handla nya ok.

Är det någon som har erfarenhet av en O-ringskonvertering + eller - ...?

Så här står det i beskrivningen..

Complete O-Ring Caliper Conversion Kit(4 Wheel)
ID: 11312

Manufacturer: Vette Brakes & Products, Inc.

Desc: O-Ring Caliper Upgrade Kit Does All 4 Calipers. Kit includes all parts to completely rebuild and convert all calipers to O-ring Seals. All Bolts, Bleeders, Pistons, Seals, Mounting Hardware, and Springs.
Price: $139.95
Corvette SB Convertible -72
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Bromsok

Inlägg av sh454 »

Jag har fått två satser o-rings caliprar från Vette Brakes.Det första började läcka direkt efter montering :evil: det andra paret började läcka efter en sommar(bara fram som läcker) :evil: :evil: efter det bytte jag till vanliga läpptätningar och nu funkar det fint. :D :D :D
Stefan
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av StingrayRacing »

Johan Fräjdin skrev:Jag renoverade mina i vintras, men behöll originalfjädrarna och "lip seal" packningarna. Funkar fint för mig.
Funkar perfekt för mej också. Fixade mina för två år sedan.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Bromsok

Inlägg av Joakim »

sh454 skrev:Jag har fått två satser o-rings caliprar från Vette Brakes.Det första började läcka direkt efter montering :evil: det andra paret började läcka efter en sommar(bara fram som läcker) :evil: :evil: efter det bytte jag till vanliga läpptätningar och nu funkar det fint. :D :D :D
Stefan
Aj aj det var ju inget bra alls..!! Då kan man ju med andra ord inte ens köpa sig fri från läckage genom att köpa NYA O-ringsok..!!!
Mina ok fram renoverades med nya vanliga tätningar i vintras/våras av förra ägaren och nu läcker det igen... kanske är mina ok poriga i godset eftersom honing och nya packningar ej har hjälpt. Ja ja får väl se hur det ser ut då jag plockar ner det. :cry:

Mvh//Jocke
Corvette SB Convertible -72
ABEJ
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ABEJ »

Tänk på att det inte är helt enkelt att montera läpp-tätningarna. Det är oerhört lätt att skada läpparna vid montage. men det ser du när du demonterar har du skador på läpparna kan du utgå ifrån att den förra ägaren misslyckats. Jag vet av egen erfarenhet har fått göra om själv.
Anders
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

det finns ju firmor som säljer broms ok nya med rostfria insatser= bra livslängd, till C3:or 3000:- paret. känns inte det enklare
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

http://www.stainlesssteelbrakes.com/pro ... &year=1974
Här är ett set av aluminium
Får ju ner vikten på dom ganska mycket
samt det där med rost försvinner ju också....
427-454
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 427-454 »

Ni kan kanske få lite info med med fölande rader.

http://www.fastcorvette.com/CaliperSchool.htm

Ha en BRA CORVETTE dag.
Skriv svar