




Hmm Hmm ... Där fick du en ytterligare registrering ...magnum skrev:Hejs
Bra tänkt!
Å va ska en klocka vara bra för?
Snyggt!
Leif Eriksson skrev:
Hmm Hmm ... Där fick du en ytterligare registrering ...
/ Leif
Nej, så f-n heller. Det här forumet är nog ett av de tråkigare klubbforumen jag stött på, så allt som får det mer livaktigt är bra.magnum skrev:ÄR DETTA FEL AV MEJ? Ska jag hellre vara "tyst"
Nästan värt att skaffa en C3 bara för att det är så enkelt att montera nya mätare.Mr. Beam skrev:Klockren placering, mittkonsolen lämpar sig ytterligt för att klämma in lite roligare mätare än de från fabrik. Jag fick dit Innovates Motorsports AFR mätare och en Vac mätare på ungefär samma sätt.
Tersan skrev:
Vad använder du Vac-mätaren till?
Aha, trodde de var lite för oprecisa för det. Men i kombination med en bredbandslambda är det nog inte fel.Mr. Beam skrev:Tersan skrev:
Vad använder du Vac-mätaren till?
Bra att ha koll när jag justerar in förgasare (bränsleblandning för tomgångskrets och tillskottsventil) och tändningskurva (vacuumförställning)
/ Mr. Beam
Direktvacuum som jag kör med har jag bara gjort min motor gott. Bättre respons, går svalare och jämnare mm. Men jag har ju justerat in slaglängden så den passar min motor också.clwi skrev:Jag har testat med direktvacuum o då fick jag detonationer i avgassystemet....gick som en kratta.
Kent som byggt min förgasare rekommenderade portat vacuum.
Min står på 10 grd i grundtändning med vacuum bortkopplat...
Intressant, kom gärna med tips om vad jag kan göra.Smuggler skrev:Portat vakum togs fram av biltillverkarna när avgaskrav började ställas. Det har normalt ingen funktion i en bil byggd för performance. Där gäller normalt direktvakum men, undantag finns ju.
Att endast koppla in en vakumklocka mot direktvakum utan att känna till motorns vakum och, vakumklockans beteende är nog rätt dömt att misslyckas... Klockan måste ha rätt beteende mot det vakum motorn ger (den måste dra fullt slag en bit under motorns max vakum) och den måste ha en kalibrerad slaglängd som ger korrekt tändförställning för den set up man har i motorn. Oftast kan man hitta en klocka med lämpliga vakumdata. Slaglängden kan man behöva justera vilket dock inte är komplicerat.
Kent har även byggt min förgasare och han är mycket duktig. Att generellt rekommendera portat vakum kanske är det säkraste men ger troligen inte motorn möjlighet att leverera sitt bästa genom hela registret.
Kollat hur mycket vacuumklockan avancerar? Om den avancerar mer än motorn klarar så kommer den självklart inte gå bra. Om du går upp i grundtändning kommer det även påverka din max tändning med lika mycket om du bara vrider fördelaren så var försiktig. Det är då vacuumklockan är bra eftersom du kan justera så du får det rätta påslaget på tändningen med hjälp av klockan utan att behöva justera slaget i fördelaren.clwi skrev:Har också läst på det här med direktvacuum, men det verkar inte funka på min motor....
Vet inte riktigt vad jag ska ändra på, ska börja med att gå upp i grundtändning till 12-14grd.
Har en ny kam som ger 15 hg i vacuum på tomgång, mätt o kollat.
Denna har samma författare, Lars Grimsrud. Hans artikel om tändning är en annan artikel. Den du länkar till är ju mycket bra att ha plöjt igenom innan man läser om tändningen.Meatos skrev:Denna menar du? Är också väldigt bra skriven http://www.corvetteforum.com/forums/c1- ... -lars.html
Om du har lampan igång mot svänghjulet och bara kopplar in direktvakuum lite snabbt ser du ju vart det hamnar på?clwi skrev:Jag har läst på detta om vacuum av en GM ingenjör som verkar veta vad han snackar om, en spridd artikel både här o i USA.
Funkar inte på min motor, har en HEI fördelare (okänt fabrikat) kör på grundtändning 10grd, om jag kopplar till direktvacuum så får jag detonationer i avgassystemet. För mycket förtändning, men har svårt att veta vad jag ligger nånstans..