byta parkerings lampa på en EU version

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
ubbe-06
Nykomling
Nykomling

byta parkerings lampa på en EU version

Inlägg av ubbe-06 »

Är det någon som vet hur man byter parkerings lampa på en C6 EU version eller tips på en länk med instruktioner
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: byta parkerings lampa på en EU version

Inlägg av sven erik »

Här är det tydligen helt stendött....men jag får hjälpa dig grabben.ta av framhjulet....sedan ser du en lucka med plastnitar..dra ur pinnen i mitten på dem och ta bort luckan...sträck in handen och skruv ur parkeringen...byt..skruva tillbax..klart...tipps..byt ut mot diodljus så slipper du göra detta mer..det har jag gjort..kör hårt
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

ubbe-06 skrev:Är det någon som vet hur man byter parkerings lampa på en C6 EU version eller tips på en länk med instruktioner
på en europabil med separat P-lampa monterad från botten i lyktan så är det besvärligare ... man får lossa fronten och lossa muttrarna under strålkastaren så man kan lyfta upp strålkastaren lite då kommer man åt P-Lampan.

Så här ser en Europa strålkastare ut underifrån, de lampor man kommer åt genom luckan som nämdes tidigare är de du ser till höger i bilden monterade i bakkanten på lyktan. P-Ljus lampan är den du ser med en kabel till längts till vänster i botten på lyktan.

Bild
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
ubbe-06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av ubbe-06 »

Tack AK
De var som jag misstänkte att man måste demontera fronten
kan man byta lampa i original blinkers till led som byter färg med funktion?
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Torch Red »

Jovisst kan man sätta i en LED som byter färg efter funktion. Jag och fler har det på sina bilar. Det behövs ett förkopplingsmotstånd också (tror jag). Anders på AK vet hur det ska göras. Dock ska man tänka på att Svensk Bilprovning inte följer Transportstyrelsens regler så antingen besiktigar inte hos dem eller så har man Transportstyrelsens regler med sig. ASB anser nämligen att positionsljusen alltid ska lysa men när hel eller halvljus är tänt behövs inte detta.
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

ja du kan montera en tvåfärgs LED men när det är en Europa bil måste du byta sockel också. Vill minnas att det är en tvåpolig sockel/kontakt på Europa bilarna, USA har tre-polig.

Du måste också montera ett belastnings motstånd i blinkerskretsen. Regbesiktning med LED lösningen går inte men vanlig besiktning har jag inte hört att någon haft problem med men det finns säkerligen nån nitisk besiktningsgubbe nånstans.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
rick.c
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rick.c »

Om man ska byta parkerings lampa mot led, är det T10 i sockel man ska köra på då? Har en EU bil.
Användarens profilbild
Lelle_
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lelle_ »

Tack för en bra tråd! Jag följde AK's tips men fick inte loss lamphållaren, fick sätta tillbaks "skiten" igen efter några timmars slit. Är det bajonettfattning på lamphållaren eller hur får man bort lampan/lamphållaren?
Mvh Lelle :)
Användarens profilbild
Lelle_
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lelle_ »

...??
Skriv svar