Har precis fått ned lådan (Muncie M20) för att renovera alternativt byta den mot en M21/22. Var en aning trixigt, så det tog ett par, tre timmar.
Tänkte plocka bort sprängkåpa och koppling för att kolla om packboxen läcker.
1. Var avlastar man motorn så den inte tippar bakåt? Nu står stödet under sprängkåpan.
2. Behöver man någon tolk för att centrera kopplingen när man plockar ihop allt sedan?
Imorgon blir det att skruva ned lådan och kolla på vad som behöver bytas. Var köper man delar till den billigast?
Sätt en domkraft med en träkloss under tråget och du behöver ett centreringsdon till kopplingen.
När du har satt ihop din kan du komma o ta ner lådan på min bil;)
Oj,missade det,sorry..Akta fördelaren bara om du ska tippa motorn bakåt.
Du har ingen motorlyft som du kan fästa i bultarna till spränkåpan och avlasta den så?
Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu..
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken
Tolk, eller centreringsverktyg.. används för att man ska få själva disken att centrera med pilotbussningen i vevaxeln.. utan den kan det bli mycket knivigt att få tillbaka lådan.. kostar en sporttstyver,
Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Peter skrev:Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu..
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken
Stödde motorn under sprängkåpan. Tog bort kardanens främre fäste. Lossade växellänkaget samt växelspakshållaren underifrån. Tog bort växellådsfästet samt de fyrabultarna mot sprängkåpan. Drog sedan lådan bakåt och vred den ett kvartsvarv så att ingående axel kom loss, och sen ner med lådan i framkant och ur. Fixade allt liggande på rygg, men ha gärna ett liggunderlag eller dyligt när du ska lägga ned lådan från magen till golvet för att slippa märken.
Betydligt bekvämare med avtagbar balk, men förhoppningsvis ska väl lådan hålla några år...
Jake skrev:Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..