Plocka bort sprängkåpa/renovera låda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Plocka bort sprängkåpa/renovera låda

Inlägg av StingrayRacing »

Har precis fått ned lådan (Muncie M20) för att renovera alternativt byta den mot en M21/22. Var en aning trixigt, så det tog ett par, tre timmar.
Tänkte plocka bort sprängkåpa och koppling för att kolla om packboxen läcker.

1. Var avlastar man motorn så den inte tippar bakåt? Nu står stödet under sprängkåpan.

2. Behöver man någon tolk för att centrera kopplingen när man plockar ihop allt sedan?

Imorgon blir det att skruva ned lådan och kolla på vad som behöver bytas. Var köper man delar till den billigast? :roll:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Sätt en domkraft med en träkloss under tråget och du behöver ett centreringsdon till kopplingen.
När du har satt ihop din kan du komma o ta ner lådan på min bil;) :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena!

Men man behöver väl plocka bort tråget ifall att det skulle vara packboxen som behöver bytas (BB-maskin)? :(
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

När vi renoverade min låda så avlastade vi ej motorn. den hängde kvar ändå, fast lite snett.
:oops: Tolk??? Vad e det känner igen ordet men... :oops: :oops:
:wink:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Oj,missade det,sorry..Akta fördelaren bara om du ska tippa motorn bakåt.
Du har ingen motorlyft som du kan fästa i bultarna till spränkåpan och avlasta den så?
Kasta inte bäver i trähus.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu.. 8)
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Tolk, eller centreringsverktyg.. används för att man ska få själva disken att centrera med pilotbussningen i vevaxeln.. utan den kan det bli mycket knivigt att få tillbaka lådan.. kostar en sporttstyver,

Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter skrev:Hur gick du till väga för att fippla ur lådan? Ska till o starta denna operation själv nu.. 8)
Man e ju lite avundsjuk på dom som åker automat som bara kan bulta loss balken 8)
Stödde motorn under sprängkåpan. Tog bort kardanens främre fäste. Lossade växellänkaget samt växelspakshållaren underifrån. Tog bort växellådsfästet samt de fyrabultarna mot sprängkåpan. Drog sedan lådan bakåt och vred den ett kvartsvarv så att ingående axel kom loss, och sen ner med lådan i framkant och ur. Fixade allt liggande på rygg, men ha gärna ett liggunderlag eller dyligt när du ska lägga ned lådan från magen till golvet för att slippa märken.

Betydligt bekvämare med avtagbar balk, men förhoppningsvis ska väl lådan hålla några år... 8)
Jake skrev:Jag skruvade bort startmotorn på min motor och stödden den där när jag bytte koppling i vintras..
Bra ide! 8)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

StingrayRacing skrev:Tjena!

Men man behöver väl plocka bort tråget ifall att det skulle vara packboxen som behöver bytas (BB-maskin)? :(
Du måste ta ner tråget....för att sen kunna lossa bakre överfallet....OM Du har TUR kan du då få loss (och framför allt dit) packboxen.
Skriv svar