CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Äntligen, är det dags :!:
Premiär race för oss som kör banracing med gatcorvetter, kom gärna förbi, titta & fråga.
http://clubcorvette.se/ost/aktivitet/cc ... p-arr-ssk/
http://www.spvm.se/uploads/news/id474/I ... -05-02.pdf
Preliminärt tidschema längst ner, Gatcorvetterna kör med Roadsport A, & Jonas snabba C6Z06 kör med modsport

Välkomna :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Mange_C5 »

Efter sju sorger och åtta bedrövelser typ.. så är jag nästan redo för avfärd till Mantorp men det blir skruva in I det sista i år igen. Är väl märkligt att det skall bli så? :?

Fick ett par nödvändiga delar i förra veckan men var på övning så jag hade inte någon som helst möjlighet att mecka.
Ur med inredning för att få bort stolen och i med gatstolar och tebax med inredning I måndags kväll.
Vägbesiktning under tisdag morgon före jobbet. Inkörning av nya belägg blev vad det blev under en knapp mil motorväg från garage till besiktning, körde iallafall några extra inbromsningar de sista hundratal meterna för att rugga till beläggen, verkade räcka för det blev blankt papper ..i år igen :)
Nästa steg var vagnboksbesiktning (som var avhängig vägbesiktning) och betalning av denna.
Blev en specialare där jag betalade in i förskott till SBF för att de skulle hinna skicka det nödvändiga kontrollmärket.
Onsdag kväll återställning tillbaka till raceskick.
Idag torsdag genomfördes vagnboksbesiktning efter jobbet och kvittot låg i brevlådan.

Men när jag skulle lämna vagnboksbesiktaren så vägrade bilen starta!
Trixade runt, ringde Jonas på Tradetech för second opinion och lite felsökningstips (befann mig någon mil från stället där Tradetech huserar).
Slutsats blev att batteriet förmodligen lagt av.
Aargh :evil: , valborgsmässoafton och klockan var runt 19. Biltema i Karlskoga visade sig som tur var vara öppet, den vänlige vagnboksbesiktaren Magnus (mer känd som Greven) och jag åkte dit och hittade ett batteri som strax efter åkte i vetten. Krämen var inte tillräcklig så det blev en stund med laddare och prat om mopedrenovering, därefter testa om vi hittat felkällan.
Hade lite lätt ångest inför om vi hade hittat felkällan eller inte och vågade fan knappt vrida om nyckeln haha, men bilen startade som tur var. :wink:
Åkte hem till Karlstad och tog tillfället i akt att byta olja i slutväxeln (rinner bättre när den är varm) före jag lämnade garaget.
Imorgon blir det montering av splitter och lasting och sedan mot Mantorp för två bra race!

Vad kan gå fel? :roll: :lol:

Kom och kolla, racen går på söndag.

Ses! :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:Efter sju sorger och åtta bedrövelser typ.. så är jag nästan redo för avfärd till Mantorp men det blir skruva in I det sista i år igen. Är väl märkligt att det skall bli så? :? Fick ett par nödvändiga delar i förra veckan men var på övning så jag hade inte någon som helst möjlighet att mecka. Ur med inredning för att få bort stolen och i med gatstolar och tebax med inredning I måndags kväll. Vägbesiktning under tisdag morgon före jobbet. Inkörning av nya belägg blev vad det blev under en knapp mil motorväg från garage till besiktning, körde iallafall några extra inbromsningar de sista hundratal meterna för att rugga till beläggen, verkade räcka för det blev blankt papper ..i år igen :) Nästa steg var vagnboksbesiktning (som var avhängig vägbesiktning) och betalning av denna. Blev en specialare där jag betalade in i förskott till SBF för att de skulle hinna skicka det nödvändiga kontrollmärket. Onsdag kväll återställning tillbaka till raceskick. Idag torsdag genomfördes vagnboksbesiktning efter jobbet och kvittot låg i brevlådan. Men när jag skulle lämna vagnboksbesiktaren så vägrade bilen starta! Trixade runt, ringde Jonas på Tradetech för second opinion och lite felsökningstips (befann mig någon mil från stället där Tradetech huserar). Slutsats blev att batteriet förmodligen lagt av. Aargh :evil: , valborgsmässoafton och klockan var runt 19. Biltema i Karlskoga visade sig som tur var vara öppet, den vänlige vagnboksbesiktaren Magnus (mer känd som Greven) och jag åkte dit och hittade ett batteri som strax efter åkte i vetten. Krämen var inte tillräcklig så det blev en stund med laddare och prat om mopedrenovering, därefter testa om vi hittat felkällan. Hade lite lätt ångest inför om vi hade hittat felkällan eller inte och vågade fan knappt vrida om nyckeln haha, men bilen startade som tur var. :wink: Åkte hem till Karlstad och tog tillfället i akt att byta olja i slutväxeln (rinner bättre när den är varm) före jag lämnade garaget. Imorgon blir det montering av splitter och lasting och sedan mot Mantorp för två bra race! Vad kan gå fel? :roll: :lol: Kom och kolla, racen går på söndag. Ses! :D



Det påminner mig nästan om båt rustning på våren! Många saker att tänka på;)
Batteriet har jag upptäck att det blir fort tomt om dörrar och bagageluckan är öppna.
Lycka till på Mantorp grabbar:):)
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Tersan »

Mange_C5 skrev:Efter sju sorger och åtta bedrövelser typ.. så är jag nästan redo för avfärd till Mantorp men det blir skruva in I det sista i år igen. Är väl märkligt att det skall bli så? :?
Det du beskriver låter helt normalt. :wink:

Tyvärr kan jag inte komma förbi och kika i helgen pga andra åtaganden, lite synd när jag har så nära till banan. Ska iallafall dit på tisdag och premiäråka med Corvette på bana.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Mange_C5 »

Raceday och fint väder! :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:Raceday och fint väder! :D


Nice:) Hoppas att det gick bra och att vi får info med video;)
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Mange_C5 »

Video? Tyvärr ingen vad jag vet men det kanske kommer upp på tuben längre fram.

Fredrik kom 4:a och 4:a och jag 5:a och 5:a. Osäker på var Göran hamnade men det kan han säkert fylla i själv.
Det försvann en del A-bilar inför och under tävlingen men så är det, det gäller att ta sig i mål. En av de snabbaste medtävlarna i vår klass blåste tyvärr sin nytrimmade V8 i ett spektakulrärt motorskott på rakan.

Har inte tiderna framför mig men Fredrik körde hög 1,28 och jag en 1,30 + två hårstrån typ. Hade förhoppningar att köra sub 1.30 men det lyckades inte denna gången.
Känns som jag tappar fart rakt fram pga aeron, men å andra sidan så tar jag in en hel del i svängarna. Med det i åtanke så kan Kinnekulle-tävlingen bli bra. :)
Får ju tillfälle att testa och jämföra under TA tävlingen kort före Roadsportracet. :wink:
Det var ju rätt kall asfalt, svårt att få riktig fart i däcken och banan var bitvis smutsig och opålitlig så det var svårt för alla klasser att sätta riktigt snabba tider . Flera förare spekulerade i att varmare väder borde göra åtminstone en sek förbättring.

Jonas körde bra i Modsport 1 med sin C6Z06:a, körde 1,24 nånting.
Han fick tyvärr bryta första racet pga problem med bränslematning men blev trea i race 2. Tål att nämnas att hans bil är väldigt mycket standard om än rensad inredning, standard LS7 osv.

För övrigt gick alla LS konverterade (Porsche & BMW:s) som tåget, grymt snabba rakt fram och med det rätta soundet.
Har blivit ett ruggigt framgånsrikt koncept att stoppa i standard LS istället för hårdtrimmade märkesmotorer.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Ubbe »

Mange_C5 skrev:Video? Tyvärr ingen vad jag vet men det kanske kommer upp på tuben längre fram. Fredrik kom 4:a och 4:a och jag 5:a och 5:a. Osäker på var Göran hamnade men det kan han säkert fylla i själv. Det försvann en del A-bilar inför och under tävlingen men så är det, det gäller att ta sig i mål. En av de snabbaste medtävlarna i vår klass blåste tyvärr sin nytrimmade V8 i ett spektakulrärt motorskott på rakan. Har inte tiderna framför mig men Fredrik körde hög 1,28 och jag en 1,30 + två hårstrån typ. Hade förhoppningar att köra sub 1.30 men det lyckades inte denna gången. Känns som jag tappar fart rakt fram pga aeron, men å andra sidan så tar jag in en hel del i svängarna. Med det i åtanke så kan Kinnekulle-tävlingen bli bra. :) Får ju tillfälle att testa och jämföra under TA tävlingen kort före Roadsportracet. :wink: Det var ju rätt kall asfalt, svårt att få riktig fart i däcken och banan var bitvis smutsig och opålitlig så det var svårt för alla klasser att sätta riktigt snabba tider . Flera förare spekulerade i att varmare väder borde göra åtminstone en sek förbättring. Jonas körde bra i Modsport 1 med sin C6Z06:a, körde 1,24 nånting. Han fick tyvärr bryta första racet pga problem med bränslematning men blev trea i race 2. Tål att nämnas att hans bil är väldigt mycket standard om än rensad inredning, standard LS7 osv. För övrigt gick alla LS konverterade (Porsche & BMW:s) som tåget, grymt snabba rakt fram och med det rätta soundet. Har blivit ett ruggigt framgånsrikt koncept att stoppa i standard LS istället för hårdtrimmade märkesmotorer.



Trevligt med en så utförlig prognos :)
Tänk vad bra corvetterna går fast det är nästan orginal.
Fredrik har ju blivit riktig duktig 1.28 i det vädret:)
När jag körde sist på mantorp så hade det varit drifting tävling dan innan och jag upplevde att fästet blir väldigt ojämnt.
Hade inte heller någon värme.
Måste verkligen komma och kika på er.
Hoppas att det går någon film på tuben snart;)
Är lite nyfiken på hur det gick för Göran och mina gamla kräningshämmare ?;)
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Tänk vad bra corvetterna går fast det är nästan orginal.
Fredrik har ju blivit riktig duktig 1.28 i det vädret:)
Är lite nyfiken på hur det gick för Göran och mina gamla kräningshämmare ?;)
När vi kom ner på Fredagen möttes vi av snö :evil:
Och när det var dags att köra första passet var det nog ca 5 grader, men det blev bättre och på söndagen var det ett härligt vårväder med sol.
Fredrik körde som vanligt bra & blir bara vassare & vassare vi får se var det slutar 8)
Senast jag körde på Mantorp var det höst, svalt & jag körde med original chassie min tider kröp då ner mot 1:30. Nu var det premiär för året och dessutom satt Ubbes gamla Jonny O´Connel chassie på bilen, tyvärr blev inte tiderna bättre än 1:33 så det blev några roliga & tajta fajter med Miatorna, men förutom tiderna så kändes allt bra så jag planerar att ge mr O´Connel några fler chanser.

Jag vill även passa på att tacka våra trogna supporters som dök upp och hejade på.

Vi ses på Kinnekulle :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Mange_C5 »

Har jämfört mina sektortider med Fredriks (snitt på bästa sektortider från kval och race 1&2) och jag tappar i samtliga tre sektorer :( , dock mest på rakan;
sektor 1 ca 1,94%
sektor 2 ca 2,44%
sektor 3 ca 1,4%

i tid är det inte så mycket men tappa 0,545; 0,698; 0,472 per varv är ju inte riktigt vad jag hoppades på tidigare i veckan.

Vill dock framhålla att Fredrik kör bara bättre och bättre och är en bra referens att försöka slå. :)
Mina snabbaste varv under de tre nämnda passen var som mest knappa 5 tiondelar från mina teoretiska idealvarv i samma pass, F1 klass på den jämnheten :mrgreen:

eller ett tecken på att det är mer att ge.. :roll:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Mange_C5 »

Å Jonas körde 1:23.972 som bäst under Modsport race 2 med sin C6Z06..
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Borgen52
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: sön aug 18, 2013 21:20

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Borgen52 »

Var ute och tittade på söndagen och det såg bra ut från taket, hann dock inte ner till er.
:lol:
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Borgen52 skrev:Var ute och tittade på söndagen och det såg bra ut från taket, hann dock inte ner till er.
:lol:
Kul att du kom förbi, hoppas att du fick en trevlig dag, nästa gång får du vara lite snabbare så att vi hinner ses.
Ha det bra :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Å Jonas körde 1:23.972 som bäst under Modsport race 2 med sin C6Z06..
Hann du fråga honom om han var nöjd med det :?:
Borde det inte skilja mer mellan en preppad C6Z06 m. slicks och Tonis C5Z06 inte fullt lika preppad på gatdäck :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:Har jämfört mina sektortider med Fredriks (snitt på bästa sektortider från kval och race 1&2) och jag tappar i samtliga tre sektorer :( , dock mest på rakan;
Intressant, föreslår att vi fortsätter diskussionen här:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=17112
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1862
Blev medlem: fre maj 28, 2004 12:56
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av Ubbe »

Tack Göran! Vilken underhållning:)
Jag ser att bilen är mycket mer stabil;)
Ditt spårval i Mjölby kurvan tappar du fart! Varför kör du så långt ut?
Härlig fajt:)
http://youtu.be/wOOo7DYwoxM
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: CCS Corvette Cup 2-3 Maj Mantorp Race 1 & 2

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Jag ser att bilen är mycket mer stabil;)
Ditt spårval i Mjölby kurvan tappar du fart! Varför kör du så långt ut?
Hej Ubbe, härligt klipp.
Allt är stabilt när man kör långsamt :wink:
Men jag kör vidare med samma setup, så får vi se vad som händer varefter jag ökar farten och närmar mig gränserna.

Jag förstår att du undrar över mitt spårval i Mjölbykurvan. :?
Som du ser gör jag ibland lite märkliga spårval även i andra kurvor. :? :?
Anledningen till det är att jag ligger sist bland A-bilarna och inte vill störa B & C bilar som ligger & fajtas.
När kameran inte är där (= ingen som ska om, kör jag ett HELT annat spårval). :twisted:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar