Oljepump standard eller HV + Länk till trevlig FILM(Turbox2)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Oljepump standard eller HV + Länk till trevlig FILM(Turbox2)

Inlägg av mrv8 »

Hej har läst på erat forum ett längre tag, mycket spännade har jag läst.
Har ett längre tag funderat på att bli medlem här och har nu regat mig.

Min fråga till er är har någon av er erfarenheter av HV olje pumparna, vad får man för tryck på tomgång när den är varm? Och vad får man för tryck när man varvar motorn? Skulle gärna villja veta vilken tjocklek på olja ni i sådana fall hade i under mätresultaten.
Just det en sissta fråga vad får ni för mätvärden innan den är varm ?
Har hört att en SB inte mår bra av mer olje tryck än 75psi ligger det under det?

Har flera gånger tänkt prova en sådan pump för att jag tycker trycket ibland verkar osunt lågt på tomgång men kanske inte är någon fara.

Har blivit avråd att använda HV pump i en milt trimad motor.
Men det finns ju många meningar skulle vara kul att höra några svar från er vad ni tycker.

Nu har jag lite kul grejer som jag hitta på ett annat Corvette forum.
Hoppas jag kan glädja några av er som inte sett filmerna innan.

http://www.rmotorsport.com

http://www.rmotorsport.com/saku/vette_summer_2004.avi

Vette_summer_2004.avi har jag inte hittat på sidan men går att ladda ner ni fixar det.

Mvh
Mr V8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

På en standard eller nära standard motor som är i bra skick så kommer bara HV pumpen att knycka hästar och värma oljan.. Är motorn sliten kommer det hamna mer olja högt upp i motorn ==> risk att suga tråget tomt. Tänk på att man kan ställa trycket i både orginal och HV pumparna, bara att byta ut en fjäder.. på en orgilan pump från org 35-45PSI till 55-60 PSI.. och på en HV blanka fjädern 40-45psi, GULA 55 PSI, 70 PSI för den ROSA fjädern.. Tänk då på att du normalt inte kan få mycket över dessa tryck..

Trycket (på en frisk motor) är helt beroende på vilken fjäder (tryckinställning) du har i pumpen.. både HV och vanliga pumpar recirkulerar olja i pumpen som inte kan tryckas ut i sysemet.. altså trycket är det samma med "kall" (någon minuts tomgång) och varm olja.. Jag kommer inte ihåg vad jag hade för tryck :(

Men jag rekomenderar alla som har orginalpump och drivaxel att byta drivaxeln mot en högkvalitativ dito samt att en ny pump är den billig livförsäkring.. När jag bytte pump i min så gick drivaxeln AV när jag drog ut den..

Förövrigt har jag 10W40 halvsyntet.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag åker med en LS7 pump med tillhörande tråg. Ligger väll på ca 45 Psi kall och ca 30 när motorn och oljan kommit upp i temp..Uppe i varv så ligger va på ca 70-75 Psi i tryck. Kör med 20-50 Valvoline mineral
Kasta inte bäver i trähus.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Här finns lite matnyttig info gällande oljepumpar och dess funktion.

http://www.melling.com/techbul1.html
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Jag vill säga stort tack till er båda för era svar!

Jag kommer att köra vidare på standard pump.

Undras när man egentligen använder en HV pump?
Hitta en i en marin moror jag plocka isär som var rätt påkostad inuti
med många trevliga grejer som redig roller drivning o.s.v
men frys spruket block.
Har funderat på att prova kamen från den motorn i en annan motor för att se hur den reagerar blir ett loteri men har funderat länge på den vad den ger för svar *ler*

Vill säga ett extra tack till dig Jake för att du skrev vad dom olika fjädrarna ger för tryck då jag har lite olika pumpar liggande med olika fjädrar i blandannat en Mellinger med ROSA fjäder i.

Vet du var man köper dessa olika fjädrar ? Finns dom på Klintberg & Way?
Eller Hansen eller någon liknade affär i Stockholm.

Hv pumpen från marinmotorn hade fjädern gått av i så den retur ventilen var inte så bra spänn i. Men lagren såg bra ut ändå i den.
Men å andra sidan var motorn näsatn ny hade gått en eller två säsonger.

Mvh
Mr V8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag fick med en uppsättning fädrar till min HV pump.. har ingen aning om var man kan köpa reserv diton.. Summit kanske har..

Marin Cam på gatan HeHe, blir nog intressan :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:Jag fick med en uppsättning fädrar till min HV pump.. har ingen aning om var man kan köpa reserv diton.. Summit kanske har..

Marin Cam på gatan HeHe, blir nog intressan :D
Kul att höra att det är en till som tror på ideén Marin Cam :D

Jag tycker att teoretiskt borde det bli spännande prestanda med tanke på att en marin motor alltid går tungt och jobbar hårt.

Håller på och installerar en Comp Cam nu i motorn som även rekomenderas för marint bruk
I bil ska den här Kamen gå bra från 1500-5500rpm
I båt ska den gå bra från 2200-5200rpm

Hoppas på mycket vrid och lagom med hk :D

Har ett Edelbrock Preformence RPM insug på hyllan också tror du man får igen huven på en C3 med det på?

Har dock inte löst problemet med vacumanslutningen på det som hamnar under förgasaren :( letar efter en adapter eller ska se om någon kan svarva något lämpligt. Som flyttar anslutningen i sidled med luft kanal i.

Har en Holly 750 DP som jag hade tänkt ha på det insuget, och ax pumpen på sec sidan hamnar rakt ovansför vacumhålet strulligt.

Men problem är till för att lösas :D

Vad har du för motor i din bil ? Gjort någon kul eller intressant lösning på den?

Mvh
Mr V8
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag tror att Marinkammar i en bil inte e särskilt spännande. Man kan nog jämföra dom med truckkammar,dvs mycket låg och mellanregister men sen faller dom platt.
Har du några värden på kammen som du ska använda?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Javisst här är info från summit om Camen.

Är väll inte den villdaste camen som går att sätta i men vill ha lite dräglig tomgång också och vrid så man kan riva los den utan att börja trixa.
När jag köpte den för tre år sen (vad grejer kan bli liggande ibland)
Hade jag tänkt ha den till ett turbo bygge men det las ner.

Dock sa dom i afären att den fungerar bra med standard konverter och ger allt ifrån 260-350 riktiga hk och bra vrid. beroende på kombinationen av resten på motorn.

Låter det rimligt det dom sa?

Har knappat in den i Dynosim2000 och 2003 och det stämer bra med vad dom sa i programet. Med hög komp riktiga toppar och så vidare gick det enligt dynosims värden i teorin att pillra upp den i ca 400hk om man maxa det mesta inom rimliga gränser.

Du ska se kamen som satt i den motorn jag installerat den i :D en motor som fungera helt perfekt så länge man inte gasa ticka inget drog ingen olja blårök inte inga avlagringar i den men 3 nockar fans inte kvar längre och lyftaran såg heller inte så bra ut på dom 3 :D men resten såg bra ut och oljetryket låg mellan 20 - 40 psi varm med tun olja i (körde rent den innan denonteringen med 0w-40 olja). ibland undrar man hur saker kan bli som dom blir? Självklart var det dom bakre avgasventlierna som det här problemet hade hänt på. men inte den enna längst bak *hmm* visst är det skumt man undrar om det är materialfel eller fel inkörning eller fel olja allternativ för långt mellan byttena men ändå inga avlagringar.

Mvh
MrV8

Camshaft, Hydraulic Flat Tappet, Advertised Duration 268/268, Lift .454/.454, Chevy Small Block, Each
Comp Cams High Energy camshafts are designed for street engines with an 8:1 to 9:1 compression ratio. They also work well with all stock components, including intakes, exhaust manifolds, and carburetors. These cams offer good increases in both gas mileage and power throughout the rpm range for most street applications.
Vendor Competition Cams
Product Line Competition Cams High Energy Camshafts
Cam Style Hydraulic flat tappet
Basic Operating RPM Range 1,500-5,500 RPM
Intake Duration 050 inch Lift 218
Exhaust Duration 050 inch Lift 218
Advertised Intake Duration 268
Advertised Exhaust Duration 268
Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.454
Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.454
Lobe Separation (degrees) 110
Intake Valve Lash (in) 0.000
Exhaust Valve Lash (in) 0.000
Grind Number CS 268H-10
CARB EO Number For 1987 and earlier carbureted Chevy 262-400, #D-279-3, D-279-5, D-279-6
Quantity Sold individually.
Notes Operating rpm for Marine applications is 2,200-5,200.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vad e det för komp i motorn?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hej peter

Haft data haveri här ett par dar men nu är den igång igen.

Compet i motorn kunnde inte prova det när den var varm men kall motor vart det 10 bar i komp på mättaren.

Annars är det orginal 76 cc med 1,94" in och 1,5" ut toppar och ska enligt uppgifter vara 8,5 i comp i den.

Låter rätt rimligt med 10 bar också brukar ju bli ett par extra när man mäter. Mot vad uppgivet komp förhållande är. och kalla motor brukar ju också dra ner lite så varm stannar den väll på 10,5-11,0 tror jag ska mätta om den när den är klar

Ska väll i framtiden hitta på några anndra toppar till den med högre comp i och större ventiller. Men bra beganade toppar brukar ju i stort sett kosta nästan lika mycket som nya Alu toppar, typ Edelbrocks preformance som jag är frestad på.

Gammala typ musse toppar med hög comp brukar ju vara prisatta där efter plus att när man renoverat dom så vet man ju inte om man hittat sprickor i dom. Har redan vart med om det en gång dock ej ett par musse toppar men ändå. Precis när dom skulle sätta ihop topparna efter renoveringen hitta dom en spricka rakt igenom ett avgassätte, sen var 5000 kr kastade i sjön.

Efter det har jag inte lämnat in fler järn toppar på renovering utan kan jag inte fixa till dom själv då struntar jag i dom. Och ser dom inte ut i stort sett nya då får det vara också.
Har stött på så många gammla sönederrostade marin toppar i jakten på toppar som sen haft massa otrevliga biverkningar.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tror Peter var mer ute efter det kompressionsförhållande du har i motor...inte cylindertrycket!
Fjäder till oljepumpen bör varje välsorterad speed shop ha på hyllan
mvh
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

precis som du säger är det ingen ide att hålla på med gamla järntoppar när nya alu är så billiga som de är idag,,,likaså bör man passa på att investera i nya H-beamvevstakar istället för att renovera skrala org. stakarnär dollarn ändå är låg.
mvh
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Nu blir jag nyfiken vad heter er butik och var ligger den? Så man kan komma ditt och shopa.

8,5 ska komp förhållandet vara enligt uppgifterna till motorn.

Mvh
MrV8
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

mrv8 skrev:Nu blir jag nyfiken vad heter er butik och var ligger den?
http://www.speedpro.se/ :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Tack Stefan!

Då kan jag åka ditt och shopa också :P

Mvh
MrV8
Skriv svar